Voor welke misdaad kreeg William Tyndale de doodstraf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stond het niet ergens in de ontwaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had het ook niet iets te maken met het vertalen van de bijbel, waar andere geestelijke op tegen waren?

Het beste antwoord

William Tyndale, ook William of Tindale gespeld, studeerde in Oxford aan de Magdalen Grammar School, ging vervolgens theologie volgen en werd in 1517 tot priester gewijd. Hij interesseerde zich voor het humanisme, kwam in contact met de geschriften van Maarten Luther en stuitte daardoor op tegenstand van de geestelijkheid. In 1525 reisde hij naar Keulen, Worms en Marburg waar hij het Nieuwe Testament in het Engels vertaalde, dat in 1526 te Worms verscheen. Aan zijn wijze van vertalen en ook aan zijn aantekeningen is de invloed van Luthers leer duidelijk te merken. In Engeland verzette de geestelijkheid zich hevig tegen de vertaling van de Bijbel.
Bij de Inquisitie aangebracht door de Engelse bisschop Stokesley, werd hij in Antwerpen gevangengenomen en wachtte hem in Vilvoorde de marteldood door wurging en verbranding. Een gedenksteen in deze stad en een klein museum ‘William Tyndale’ bij de protestantse kerk aldaar (Lange Molensstraat 58) herinneren aan zijn levenswerk en zijn gewelddadige dood als martelaar. Van Tyndales uitstekende vertaalwerk is veel in latere Engelse bijbeluitgaven bewaard gebleven, met name ook in de King Jamesbijbel.
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de misdaad van ketterij

Toegevoegd na 1 minuut:
hij was daarnaast ook nog beschuldigd van verraad, maar de doodstraf was vanwege ketterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ketterij ,dat weet elkeen denk ik.
Ik zoek specifiek het punt waarom?
Hij verzette zich tegen de rooms-katholieke dogma's en de macht van de paus.
Amadea