wat zeggen de Bijbel en de Koran over vriendschappen met mensen van een ander geloof?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over de Bijbel weet ik niet zo veel. Wel dat John Apostel in zijn 2e brief zegt: ... 5 En nu heb ik een verzoek aan u. Ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor, maar een gebod dat ons vanaf het begin bekend is: laten we elkaar liefhebben. 6 Liefhebben houdt in dat we leven volgens Gods geboden. Volgens dit gebod, dat u vanaf het begin gehoord hebt, moet u leven. 7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist! 8 Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. 9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken. ... Vaak hoor je ook dat moslims niet bevriend mogen raken met christenen en joden. In de Koran staat: “O Jullie die geloven! Neemt niet de Joden en Christenen tot vriend. Zij zijn als vrienden van elkaar. En wie van jullie hen als vriend neemt, behoort ongetwijfeld tot hen. Voorwaar, Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.” In de geschiedenis zijn verscheidene discussies ontstaan omtrent dit vers. Maar laten wij proberen de betekenis van het vers te begrijpen. Ditzelfde onderwerp is honderd jaar geleden ook aan de (Islam)geleerde “Bediüzzaman Said Nursi” gevraagd: “Vanuit de Koran is het afgeraden om de Joden en Christenen tot vriend te nemen. Hoe kan het dan dat u ons aangeeft vrienden met hen te zijn?” “Said Nursi” heeft zijn antwoord gefundeerd op twee grondvesten. Een ervan in de context van de “Korancommentaren” en de andere in de context van de “geschiedenis”. A. Vanuit de context van de Korancommentaar is het antwoord dat Said Nursi heeft gegeven als volgt: Lees verder in reacties >>>

Bronnen:
http://islamcoaching.com/tag/vriendschap/

Voor zover ik het begrepen heb mogen ze allen vriendschappen aangaan met anders-gelovigen. Zolang beiden het anders-gelovig zijn van de andere respecteert en dus niet aanvecht komen er zelfs gemengde gezinnen uit voort waarbij beide ouders hun originele geloof blijven beleiden. Deze mensen laten later hun kinderen ook vrij om, het voor hun beste, uit beide geloofsovertuigingen te praktiseren. Mijn buren zijn daar een voorbeeld van. Hij is moslim en zij katholiek. Ze wonen officieel samen met toestemming van beide ouderparen en het kind zal op latere leeftijd zelf beslissen welke weg het wenst te volgen. Mooie overeenkomst, toch? Uiteraard zullen er ook nog fanatiekelingen zijn die dit absoluut niet kunnen waarderen of aanvaarden, doch dat heb je bij moslims onderling en bij katholieken onderling ook. Dat heeft dan meer met de persoonlijke aard van het geloofs-beestje te maken. Anyway.... Have Fun Any Way!

Zowel in de Koran als de Bijbel staan teksten en passages die elkaar tegen lijken te spreken.Om de teksten goed te kunnen begrijpen moet je dus het de hele Bijbel ,en de hele Koran lezen, om te begrijpen dat beide religies niets tegen hebben op vriendschappen met mensen van een ander geloof.