wat zeggen de Bijbel en de Koran over vriendschappen met mensen van een ander geloof?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3K

Het beste antwoord

Over de Bijbel weet ik niet zo veel. Wel dat John Apostel in zijn 2e brief zegt:

... 5 En nu heb ik een verzoek aan u. Ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor, maar een gebod dat ons vanaf het begin bekend is: laten we elkaar liefhebben. 6 Liefhebben houdt in dat we leven volgens Gods geboden. Volgens dit gebod, dat u vanaf het begin gehoord hebt, moet u leven.
7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist! 8 Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. 9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken. ...

Vaak hoor je ook dat moslims niet bevriend mogen raken met christenen en joden. In de Koran staat:

“O Jullie die geloven! Neemt niet de Joden en Christenen tot vriend. Zij zijn als vrienden van elkaar. En wie van jullie hen als vriend neemt, behoort ongetwijfeld tot hen. Voorwaar, Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.”

In de geschiedenis zijn verscheidene discussies ontstaan omtrent dit vers. Maar laten wij proberen de betekenis van het vers te begrijpen. Ditzelfde onderwerp is honderd jaar geleden ook aan de (Islam)geleerde “Bediüzzaman Said Nursi” gevraagd:

“Vanuit de Koran is het afgeraden om de Joden en Christenen tot vriend te nemen. Hoe kan het dan dat u ons aangeeft vrienden met hen te zijn?”

“Said Nursi” heeft zijn antwoord gefundeerd op twee grondvesten. Een ervan in de context van de “Korancommentaren” en de andere in de context van de “geschiedenis”.

A. Vanuit de context van de Korancommentaar is het antwoord dat Said Nursi heeft gegeven als volgt:

Lees verder in reacties >>>
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Om tot een goed en stevig oordeel te komen is het belangrijk dat het bewijs zeker is, en tevens moet de betekenis die het bewijs aanduidt ook zeker zijn. Het bewijs waar we het hier over hebben is een Koranvers en is dus een feit. Echter welke betekenis het heeft is niet volledig duidelijk. De mogelijkheid bestaat dat er ook andere betekenissen bedoeld worden, want dit verbod in de Koran draagt niet de betekenis van een algeheel verbod, maar heeft betrekking op een enkel aspect. Oftewel het verbod in dit vers omvat niet de Joden en Christenen in al hun aspecten en te allen tijde. Het verbod is open gelaten zonder duidelijke grenzen aan te geven. Zouden er duidelijk grenzen aangegeven zijn, dan was het niet mogelijk om hier iets tegen in te brengen. (Dit onderwerp wordt verder uitgelegd in de context van de “geschiedenis”) 2. Het principe is als volgt: Als een oordeel in de Koran gebaseerd is op een woord dat voortgevloeid is van een stamvorm (basisvorm) ervan, dan geeft de stamvorm van dat voortgevloeid woord de oorspronkelijke reden van het oordeel weer. Dit kunnen we als volgt verklaren: De woorden die in Koran staan vermeld als “joden” en “christenen” zijn voortgevloeid van een stamvorm ervan. De stamvorm van deze woorden zijn “Jodendom” en het “Christendom”. Omdat het oordeel in de koran is gebaseerd op een voortvloeiing van de stamvorm, kunnen volgens dit principe joden en christenen niet geliefd worden (kunnen niet als ware broeders worden gezien), omdat ze hun geloof reflecteren. Dus kunnen we wel een vriendschap met hen aangaan omwille van hun andere goede kenmerken en eigenschappen zoals behulpzaam, ambitieus, sociaal, begripvol en geduldig, welke niets met geloof te maken hebben, want deze kenmerken vallen buiten het verbod van het vers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Islam is een geloof dat over alle jaren heen de volledige godsdienstige behoefte van de mens voorziet. Hierdoor laat het geen behoefte open voor andere geloofsovertuigingen. Gezien vanuit dit oogpunt beveelt het verheven vers de gelovigen om standvastig te blijven in hun geloofsovertuiging, niet te twijfelen aan hun geloof en afstand te houden van vriendschap die aanleiding geven tot twijfels. Het is dus niet zo dat men vanuit dit vers, zoals sommigen beweren, op kan maken dat men in strijd moet gaan met de anders gelovigen, want het vers zegt tegen de gelovige moslims: “Neemt hen niet tot vriend” , omdat religieus vriendschap kan leiden tot hypocrisie. Het volgende moet door moslims gezegd worden: ”Voor jullie jullie godsdienst en voor mij mijn godsdienst.” [109:6] Bovendien weten vele mensen dat in de Koran, in de overleveringen en in 1400 jaar geschiedenis van de islam, de Joden en Christenen volledige vrijheid van godsdienst is gegeven (Ottomaanse rijk bijv) Ze waren vrij om synagogen en kerken te bouwen en hun geloof bleef gewaarborgd. Ze hebben in alle vrijheid hun geloof kunnen beleven en ondanks dat ze jaren onder de moslims hebben geleefd, was er op het gebied van hun geloof niets om over te klagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.Er kan niet van iemand gehouden worden zonder dat er redenen zijn om diegene lief te hebben. Men houdt van iemand omwille van zijn eigenschappen of talent. Daarnaast is het zeker niet zo dat alle eigenschappen en talenten van een ongelovige de stempel van ongeloof draagt. Oftewel een ongelovige kan eigenschappen of talenten bezitten die passend zijn voor de islam. Waarom zou het, gezien vanuit dit oogpunt, niet toegestaan zijn om die eigenschappen of talenten mooi te vinden en er iets van op te pikken? Als een moslim getrouwd is met een joodse of christelijke vrouw, dan zal hij voorzeker van haar houden. Waarom zou hij trouwen met een vrouw waarvan hij niet houdt. De Koran staat toe dat een moslimman trouwt met een joodse of christelijke vrouw. B. Kort samengevat is het antwoord dat Said Nursi gaf vanuit de context van de “geschiedenis” als volgt: In de gelukzalige periode waarin de profeet Mohammed (vzmh) heeft geleefd, heeft een grote omslag naar het geloof plaatsgevonden. Iedereen was mentaal en geestelijk gefocust op het geloof. Liefde en vijandschap hadden als centrum het geloof. De mens hield van anderen omwille van hun geloof en was vijandig jegens anderen omwille van hun geloof. Vandaar dat de vriendschap die men aanging met niet-moslims zoals de Joden en Christenen niet puur of zuiver te noemen was. Echter de veranderingen in de tijd waarin we nu leven zijn puur gericht op de beschaving. Ze kijken naar deze wereld. Iedereen is met hart en geest gefocust op de maatschappij, vooruitgang en de wereld. Gedachtes zijn gericht op zaken als: “Hoe kunnen we de perfecte beschaving bereiken. Hoe kunnen we ons verder ontwikkelen en vooruitgang boeken. Wat kunnen we doen om de wereldveiligheid, de bron van vrede op aarde, te handhaven.” Vandaar dat hedendaags de vriendschappelijke band die we met hen aangaan gericht is op de maatschappij en projecten om samen beter te worden. Deze vriendschap valt ongetwijfeld buiten het verbod waar de Koran over spreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen jullie die minnen ook even onder argumenteren a.u.b !?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven, maar ik zal wel uit willen leggen waarom mensen het een min kunnen geven. -Het is te lang 1 antw + 3 reacties
-Je geeft geen echt definitief antwoord
-Je zegt: over X weet ik niet zoveel (wat x is maakt niet uit maar het is voor velen al een reden om een min te geven) Al deze voorbeelden zijn niet perse mijn eigen visie om een min te geven. Een lang antwoord kan ik waarderen maar dit is wel erg gortig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt MrTomaat voor je uitleg. Vond het antwoord ook er lang maar het kon niet korter uitgelegd worden (heb het nog zo ingekort). Zal de volgende keer gewoon een link toevoegen naar de site. Maar de overige twee redenen begrijp ik niet zo goed.
De vraagstellen heeft een vraag over christendom en de islam. Nou hoeft een christen toch niet perse kennis te beschikken over de koran en andersom. Ik gaf antwoord vanuit het islamitische kant waarin ik schreef dat moslims vriendschappen mogen aangaan met andersgelovenden.
Dus lijkt mij duidelijk...Maar idd erg lang *zucht*

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik het begrepen heb mogen ze allen vriendschappen aangaan met anders-gelovigen.
Zolang beiden het anders-gelovig zijn van de andere respecteert en dus niet aanvecht komen er zelfs gemengde gezinnen uit voort waarbij beide ouders hun originele geloof blijven beleiden.
Deze mensen laten later hun kinderen ook vrij om, het voor hun beste, uit beide geloofsovertuigingen te praktiseren.

Mijn buren zijn daar een voorbeeld van. Hij is moslim en zij katholiek. Ze wonen officieel samen met toestemming van beide ouderparen en het kind zal op latere leeftijd zelf beslissen welke weg het wenst te volgen.

Mooie overeenkomst, toch?

Uiteraard zullen er ook nog fanatiekelingen zijn die dit absoluut niet kunnen waarderen of aanvaarden, doch dat heb je bij moslims onderling en bij katholieken onderling ook. Dat heeft dan meer met de persoonlijke aard van het geloofs-beestje te maken.

Anyway.... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo vrij als jij het schetst, is het niet helemaal. In de islam bijvoorbeeld mag een mannelijke moslim wel met een andersgelovige trouwen, maar een vrouwelijke moslim mag dat niet. Staat gewoon zo in de Koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is de vraag wat de Bijbel en de Koran erover zeggen, niet wat jouw buren ervan vinden. Daarom vind ik dit geen goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar Het is niet omdat het in de koran staat dat er in de praktijk dezer dagen ook nog naar geleefd wordt. In de landen of gebieden waar men overwegend met Moslims te maken heeft daar zal men eerder geneigd zijn om de regels van de Koran te volgen.
In Westerse landen waar er een mix van religies en geloofsovertuigingen heerst daar worden ook de plaatselijke 'gezagvoerders' van dat specifieke geloof behoorlijk toleranter.
Het is dus wel relevant wat er onder andere bij mijn buren gebeurt want zij zijn slechts één voorbeeld uit de honderden.
Je kan natuurlijk je ogen sluiten voor die wijzigende trend maar het is nu eenmaal zo dat de praktijk wereldwijd hele andere bewijzen levert dan men in de media vaak doet geloven.
Wie reist en zich bewust open minded onder de bevolking begeeft die weet dat zelfs de meest overtuigde gelovige (van eender welke strekking) de teksten van hun specifieke geloof relativeren. Wereldburgers die gaan bewust het beste uit elk geloof halen, ja zelfs Moslims. Met andere woorden, er wordt dus steeds minder naar één boekje geleefd en steeds bewuster geloof-overschrijdend gepraktiseerd. De keuze is dus aan elk individu op zich om zich aan te sluiten bij extermisten die exact volgens het religieuze boekje willen leven dan keuzes te maken die echt relevant in het kader van een functionele, begripvolle, liefdevolle samenleving. Dus wat de Bijbel en de Koran er over zeggen heeft steeds minder eenzijdige impact en dat vind ik wel degelijk belangrijk om te vermelden. Bedankt voor je reactie en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is NIET relevant, want de vraag gaat specifiek over wat er in de Bijbel en de Koran staat vermeld. De vraag is NIET iets als "wat denken christenen en moslims ...". Als dat wel het geval zou zijn, zou je antwoord prima zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens, als je iets het vermelden waard vindt, kan dat in de reacties, als het geen geschikt antwoord is...
Zowel in de Koran als de Bijbel staan teksten en passages die elkaar tegen lijken te spreken.Om de teksten goed te kunnen begrijpen moet je dus het de hele Bijbel ,en de hele Koran lezen, om te begrijpen dat beide religies niets tegen hebben op vriendschappen met mensen van een ander geloof.