Mogen Gereformeerd-Vrijgemaakten orgaandonor zijn?

Ik voel me namelijk heel erg thuis bij zo'n kerk. En op internet heb ik kunnen vinden dat sommige (streng) gereformeerden hun organen niet mogen doneren, maar Gereformeerd-vrijgemaakt is naar mijn mening niet streng en 'gereformeerd' is ook wel heel breed. Weet iemand de mening van deze kerk in het bijzonder over orgaandonatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Er is geen officiëel standpunt van de Gereformeerde Kerk-vrijgemaakt over orgaandonatie. Er zijn leden van deze kerk die orgaandonor zijn, en er zijn er die dat niet zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens, die meeste vrijgemaakten die ik ken die géén orgaandonor zijn, zijn dat niet omdat ze er nog nooit echt over na hebben gedacht. Dat is vaak geen principieel standpunt. Hoewel er ongetwijfeld ook mensen zullen zijn die niet zo goed weten wat ze precies moeten denken over orgaandonatie, en die er daarom voor kiezen om zich niet te registreren als donor. Maar ik ken ook genoeg vrijgemaakten die wél orgaandonor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is het exact.+

Andere antwoorden (4)

sommige zijn donor, sommige niet. dus je kan zelf kiezen
12 jaar geleden
Vanmorgen op nu.nl:

"Religie speelt een grote rol bij het al dan niet af willen staan van organen na de dood.
6 op de 10 Nederlanders zonder religieuze overtuiging zijn bereid organen te doneren na de dood.

Bij moslims is dit slechts 27 procent terwijl bij overige religieuze groeperingen het aantal gemiddeld rond de 50 procent ligt.

Gereformeerden staan er bijvoorbeeld iets positiever tegenover dan Nederlands hervormden."

http://www.nu.nl/binnenland/2783555/religie-belangrijk-bij-orgaandonatie.html

Dus zo'n 50 procent van de "overige religieuze groeperingen" waaronder dus Hervormden, Gereformeerden en Katholieken" hebben geen bezwaren tegen het afstaan van organen na de dood.

Hieruit concludeer ik dus dat ze orgaandonor mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het vooral je eigen keuze moet zijn. Je moet je eigen keuze maken als jij die goed kan argumenteren (in overstemming met de bijbel) is dat goed.
Je zou kunnen kijken op de volgende site: http://www.refoweb.nl/

Op deze site staan veel vragen m.b.t. geloof, bijbel en kerk. Je zou ook zelf een vraag kunnen stellen. De vragen worden dan beantwoord door professionele mensen, bijvoorbeeld een dominee.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
refoweb is reformatorisch, dat is heel wat anders dan gereformeerd, al lijkt de naam er wel op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil dan precies?
Ik kom zelf uit de GKV en mij is altijd vertelt dat je geen orgaandonor mocht worden omdat je lichaam dan niet meer compleet was en je zo niet meer in de hemel zou komen. Ook werd ons verteld dat de doktoren je lieten sterven terwijl je misschien nog beter kon worden. Maar ja, er is mij daar wel meer wijsgemaakt ("Anders gelovig? Dan kom je niet in de hemel!", zei de dominee in de lokale krant) en voorgelogen. De grootste hypocrieten zitten in die kerk, geloof me maar. Als je voorbeelden wilt, stuur me dan maar een berichtje. Ik heb niets tegen de kerk, maar wel tegen die kerk.
Als je donor wilt zijn, zou ik een andere kerk uitzoeken.