Ik heb wel eens gehoord over nieuw licht of voortschrijdend licht en die term gebruiken jehova's getuigen, kan iemand mij dit uitleggen?

het zal vast niet te maken hebben met een energie maatschappij

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.6K
bamibal
12 jaar geleden
Het gaat vast ook niet over led-verlichting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het over jou gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuw licht, is dit niet Bamibal? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaaaa een lichtgevende bamibal (lol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken in de tijd waar we nu in leven, bijbelse profetieën komen nu uit, en goed te begrijpen

Het beste antwoord

- Aan de term "nieuw licht" of "voortschrijdend licht", is niets geheimzinnigs aan. Het is gewoon fatsoenlijk ABN.
- Met "nieuw licht" denk je maar eens aan: "er gaat me een lichtje op", m.a.w. - nu snap ik het al een beetje - nu begin ik het te begrijpen - er gaat me een lichtje branden - nu zie ik het wat duidelijker - het kwartjebegint te vallen! etc. (alleen het kwartje van Kok niet)
- "voortschrijdend licht" is heel mooi gezegd en is meer bedoeld als: Wanneer iets begint te dagen zul je door verdieping; stap voor stap steeds dichterbij het betreffende onderwerp kunnen komen, ofwel er verder in kunnen doorontwikkelen.
Men had ook "voortschrijdend inzicht" kunnen gebruiken wat veel voorkomt in organisaties; maar "licht" klinkt wat stichtelijk-er; maar iedereen kan en mag al de voornoemde termen gebruiken.
- Gaat er nu een lichtje bij je op? Da's dan heel mooi en de bron is van mijzelf.

Toegevoegd na 1 dag:
- Enkele reacties hadden liever dat ik met mijn uitleg in het algemeen, over de begrippen van "Nieuw- of voortschrijdend licht", me toch in het bijzonder moet richten op de moet richten op de gemeenschap van de JG.
- Het was juist dat wat ik probeerde te vermijden, daar men dan ongemerkt daarmee op glad ijs gaat begeven. Inzichten zijn vaak afhankelijk van de
bestaande persoonlijkheidstypen zoals de gevoels-, gedreven-, analytische- of elitairetypen.

-Nou... voor deze keer dan een voorzichtige poging; let wel... het is mijn inzicht!
Inzichten behoren de weg te volgen van begrijpen zonder opgelegde dogma's, gewogen en gefilterd door een eerlijk en natuurlijk proces van logica, in zoverre dat men daartoe in staat is.
- Wanneer of politieke, of religieuze gemeenschappen je met hun inzichten proberen op te voeden, het desnoods als een wetmatigheid gaat beschouwen tot zelfs sancties toe; dan is er volgens mij iets mis!
- Accepteer alleen controleerbare wezenlijke dingen dan, wat men door transparant denken tot een beslissende bewuste keuze doet komen. Doe gemaakte keuzes nooit op slot. Tijden veranderen en wij met hem.
- Voor hen die nog op zoek zijn naar het grote geluk nog dit:
•Geluk kan alleen voortkomen uit hard werken en tevreden zijn met wat je hebt.
•Geluk bestaat niet; wel gelukkige momenten.

Laat het voortschrijdend licht over jouw levenspad zodanig schijnen, dat je al van ver af de obstakels ziet om ze tijdig te kunnen ontwijken. Groetjes cf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord
alleen bij jg is het zo dat als de lijding een nieuwe inzicht heeft de hele gemeenschap daarin moet volgen ,heb ik me laten vertellen...allemaal met de neus dezelfde kant op zeg maar
het heeft dus niets met persoonlijk inzicht te maken denk ik !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenheid is een kenmerk van Christenen (navolgers van Jezus Christus). Als een bepaald punt uit de Bijbel duidelijker is geworden, dan zal dat 'nieuwe licht' dus worden doorgegeven. Alleen zo kan iedereen het te weten komen.
Dat is geen kwestie van 'voorschrijven'. Dat is hulp tot beter begrip van de Bijbel. Daarmee kan iedereen z'n voordeel doen. Het is altijd de bedoeling van de bijeenkomsten van Jehovah's Getuigen om gezamenlijk tot een beter inzicht in de Bijbel te komen. Daarom is een deel van die bijeenkomsten ook in de vorm van 'vraag en antwoord' (niet alleen informatie 'van één kant').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en van wie komen die vragen dan,mag je die zelf bedenken en van wie komt dan dat nieuwe inzicht. kunnen alle mensen schrijven naar de lijding dat ze een nieuw inzicht hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooiste licht is zonneschijn.
Een vraag die je bezig houdt bedenk je niet; maar komt bij je op!
Wil je die beantwoord zien dan zul je zelf op onderzoek moeten uitgaan.
Het voornaamste is dan ook dat je niet klakkeloos een mening overneemt van iemand die beweert dat hij de wijsheid in pacht heeft, of het stond in de krant.
Wanneer je de moeite neemt om alle mogelijke bronnen over een belangrijke vraag die je bezig houdt te onderzoeken, om deze daarna te analyseren; heb je kans dat je daarmee jouw inzicht over dit onderwerp een boost krijgt.
Het vernieuwde inzicht komt dan van jezelf af.
Advies: Ga nooit met jouw nieuw inzicht naar de leiding. Je vergroot daarmee de kans op ontslag.
Voor persoonlijke ontwikkeling moet je tegenwoordig zelf zorgen. Spreek je oerinstinct eens aan als je het nog kunt vinden en vertrouw meer op jouw intuïtie. We hebben het hier niet over wiskundige vragen.
Als je begrijpt wat ik bedoel kan jouw zonnetje weer schijnen. Was het maar altijd Lente!

Andere antwoorden (3)

Voortschrijdend licht is bijbelkennis waarover men progressief inzicht verwerft.

De bijbelse gedachten hierachter vindt je onder andere in de bijbelboeken
Daniël 12:9, 10 en Spreuken 4:18
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aimeetje
en als je aan de oude gedachte vast wil blijven houden , kan dat dan ook? is iedereen daar vrij in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonneschijn, Iedereen heeft het recht met zijn leven te doen wat hij wil,en te geloven wat hij wil. Maar je zal bemerken wanneer je uit vrije wil u aansluit in een biljardclub daar specifieke regels gelden.,idem dito voor andere clubs.
Niemand moet denken tijdens een wedstrijd zijn eigen regels te gaan hanteren,anders wordt hij gediskwalificeerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je het geloof dan vergelijken met een wedstrijd? het geloof is toch geen clubje lijkt mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat me ook te binnen schiet is, jezus was toch gekomen om al die regels te niet te doen en alleen de wet van de liefde is er nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet der liefde zitten vele regeltjes verborgen.
Iemand die zijn naaste liefheeft zal bijvoorbeeld niet iemands huwelijkspartner stelen.
Enzoverder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dat is dan een ongeschreven wet dat je iemand geen kwaad wil doen maar om terug te komen op het voortschrijdende licht oude inzichten worden vervangen door nieuwe 1 wie bepaald die nieuwe inzichten?
2 en als ze worden vervangen zijn dan de oude inzichten leugens geworden?
3 heb ik dan in een leugen geloofd? 4 kan iedereen zijn eigen nieuwe licht bepalen wat een vragen he , maar het een roept het andere op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat er geen reaktie meer komt , moet de vraag sluiten
In de loop van de tijd gaat men de betekenis van wat in de Bijbel staat steeds beter begrijpen. Dat is 'voortschrijdend licht'.
Soms betekent dat een grote verandering van inzicht over een bepaald punt. Dat wordt bedoeld met 'nieuw licht'.

Omdat sommige punten niet direct duidelijk zijn, of omdat het inzicht erover verandert, hebben Jehovah's Getuigen geen vaststaande 'leer' (of dogma's).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het heeft zeker niet te maken met een energie maatschappij.
Nieuw licht of voortschrijdend licht wordt gebruikt omdat er bepaalde dingen in de bijbel eerst overschaduwd waren door een sluier.
Als deze sluier wordt opgelicht dan kun je spreken van nieuw licht.
Om het simpel te houden, bepaalde dingen in de bijbel worden gedurende de tijd duidelijker.