Uit de koran. Daar staat dat het "vrouwelijk schoon" moet bedekt worden. Hiermee wordt enkel de borsten en de heupen bedoelt, maar dit werd verkeerd geïnterpreteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij werd ook gebruikt tegen de felle scherpe zandkorrels die opstoven in de woestijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom hoeven de mannen dat dan niet te dragen?
omdat mannen daar geen last van hebben?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- is niet van mij trwns
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgemerkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, vervelend hoor, die zandkorrels in je haar.... Lijkt me dat je daar eerder last van hebt in je ogen, neus en mond, maar daar dragen ze 'm niet voor.
In de middeleeuwen was het bij christenen ook de gewoonte om een hoofddoek te dragen. Hoofd/haar te bedekken als teken van kuisheid.
Nonnen doen dit nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat betekent dat; kuisheid?
het staat niet in mijn woordenboek ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel het zeker klopt wat je zegt, geeft dit nog steeds niet aan waar het gebruik van een hoofddoek vandaan komt.
Hoofdbedekkingen en sluiers kwamen in het Nabije Oosten al ver vóór het begin van onze jaartelling voor. Dus ook ver voor het ontstaan van de islam, want Mohammed leefde van 570 tot 632. Dat de islam de sluier overnam had dan ook meer te maken met traditie dan met voorschriften in de Koran.
De sluier vormt een praktische bescherming tegen zowel de felle zon en woestijnzand als tegen ongewenste intimiteiten. Hij werd dan ook een symbool van kuisheid. Wat dat betreft moet je niet vergeten dat ook christelijke nonnen tot voor kort identieke kledingvoorschriften kenden. Ook bij hen moest alle hoofdhaar aan het oog worden onttrokken door een kap, een hoofddoek of een sluier. Ook de bruidssluier herinnert daar nog aan.
Uit interviews blijkt dat islamitische voruwen die voor hoofddoek of sluier kiezen dit ervaren als een bijzonder prettig non-verbaal communicatiemiddel. Voor hen is de hoofddoek niet alleen een uiting van religiositeit, maar ook een belangrijk middel om afstand te scheppen en daarmee een stukje eigen wereld te claimen. In hun optiek is dit kledingstuk niet onderdrukkend, maar juist bevrijdend.
Lees verder maar even wat er bij http://www.goeievraag.nl/vraag/hoofddoek-weggeweest-nederland.28638 geantwoord is, dat licht het ook al toe.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea: Ik ken genoeg islamitische vrouwen die het wel als onderdrukkend ervaren. Er is me al vaak genoeg door een islamitische gezegd dat ze wenste dat ze gewoon een korte broek en t-shirt zou kunnen dragen en verder niets. De hoofddoek en lange jas werd dan opgedrongen door de man.
meestal staat dat op het label. 'made in.....'
hier kan je aan zien waar de hoofddoek vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit Egypte
De oudste hoofddoek die we kennen komt uit Egypte.
Een nemes is een soort hoofddoek die door farao's in het oude Egypte werd gedragen en waarmee ze hun goddelijkheid wilden tonen. Het dragen ervan was ook enkel voorbehouden aan farao's.
Een Nemes werd getooid met de twee heraldische dieren van Opper-Egypte (de gier) en Neder-Egypte (de cobra). De hoofddoek was ter bescherming van de zon, die erg heet was in het Oude Egypte.

Ook uit het Jodendom
Volgens de Kethuboth, fol. 7, kol. 1., moet men van de vrouw scheiden en verliest de vrouw haar huwelijksdeel als zij buiten verschijnt met haar hoofd onbedekt.
Orthodox-joodse vrouwen dragen dan ook vaak een hoofddoekje. In het orthodoxe jodendom bedekken vrouwen vanaf het huwelijk hun haar; ongetrouwde meisjes doen dat niet. Gescheiden vrouwen blijven hun haar wel bedekken. Joodse vrouwen kunnen kiezen tussen een pruik of hoofddoekje; sommigen dragen een pet of hoedje.

Daarnaast de Islam
De moslima's die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij menen dat dit een islamitisch voorschrift is. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31 en Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden, wordt dit door Koranexegeten doorgaans op deze wijze uitgelegd.

En niet te vergeten mijn moeder.
De hoofddoek is in Nederland en minder vaak ook in België een kledingstuk bij autochtone vrouwen bedoeld om het hoofd te beschermen tegen de regen. Ook als onderdeel van klederdracht komt de hoofddoek nog voor. Een voorbeeld hiervan is de Zeeuwse kap. Bij klederdracht zijn echter wel religieuze factoren van invloed geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder deed het vroeger ook als het absoluut niet ging regenen hoor. Het hoorde er toen gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het over mijn moeder en die was van 1907.
De haarverzorging was in die tijd niet te vergelijken met die van tegenwoordig. "s Nachts en 's morgens zetten de vrouwen papillotten (repen textiel uit een hemd of iets dergelijks) en later krulspelden. Daarover een hoofddoek, want het was natuurlijk geen gezicht. Haarlak moest nog uitgevondene worden en wilden de vrouwen er nog een beetje aantrekkelijk uitzien als hun man van het land kwam, dan droegen ze ook hoofdoeken als ze naar buiten gingen (meestal lopend, later op de fiets) om hun prachtige krullen te beschermen tegen de wind. Het hoorde er toen niet gewoon bij, het was bittere en praktische noodzaak. Dat daarin een mode werd ontwikkeld doet er niet toe. In de jaren vijftig kwamen de plastic hoofdoekjes (kapjes) om de pas ingezette krullen te beschermen tegen de Hollandse regenbuien. Waarschijnlijk heb je dit allemaal niet meegemaakt en denk je daarom dat het "erbij hoorde".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van iets later (1973) en mijn moeder ook (1943). Zei deed in de jaren '70 gewoon een hoofddoekje om, zonder enige noodzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is altijd een noodzaak alleen ken jij die niet. Mocht je moeder nog leven (wat ik mag hopen) dan kun je haar misschien eens vragen. In de jaren 70 was het zeker niet gangbaar dat NL vrouwen hoofddoekjes droegen en als ze het deden was dat meestal om hun haar tegen de wind te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet waar jij woonde, maar in mijn woonplaats wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt gelijk zonder enige argumentatie over achtergrond informatie van mensen die het misschien kunnen weten (je moeder). Je krijgt het dan ook. Over en sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jemig, het enige wat ik doe is zeggen hoe het vroeger ging waar ik vandaan kom. Dat dat niet geheel overeenkomt met wat je zegt. Meer niet. Kan ik het helpen dat het niet exact hetzelfde is? Ik heb het mijn moeder jaren geleden al eens gevraagd overigens. Zij zei toen dat dat gewoon normaal was toen, mode. Tevreden?
De eerste hoofdbedekking die in de bijbel wordt vermeld, is de hoofddoek die Rebekka omsloeg toen zij Isaäk ontmoette (Ge 24:65).
Het hier gebruikte Hebreeuwse woord is tsa‧ʽif′, dat elders met „sjaal” is vertaald (Ge 38:14, 19). Dat Rebekka deze „hoofddoek” droeg, was kennelijk een teken van haar onderworpenheid aan Isaäk, haar verloofde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het opgezocht .De meeste hoofddoeken komen van C & A . 'n klein percentage van Zeeman . Ik heb er destijds zelf een gemaakt. zie foto .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
You've got to be kidding me...