Wanneer schiep God eigenlijk Zijn engelen?

Of waren die er altijd al, net zoals God zelf er altijd al was? Of staat daarover niks in de Bijbel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ging alles in 1x. Wat in het oude testament staat is door mensen opgeschreven zoals ze dachten dat het was gegaan. Net zoals in andere culturen scheppingsverhalen bestaan (b.v. de oude Egyptenaren), zo was dit ook in de Joodse geschiedenis gaande.
Ik begrijp in wat ik nu leer, dat God één Zoon heeft geschapen en dat is Alles wat Is. Dus ook engelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag gaat over de bijbel. niet over hoe jij denkt dat het is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Kol.1:15 staat over Gods zoon: "Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping." Dus na die eerste zoon kwam 'heel de schepping', waarvan ook engelen deel uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God was er niet altijd. God bestaat enkel en alleen omdat mensen erin geloven. Toen er nog geen mensen waren waren er ook nog geen goden.

Het beste antwoord

De schepping of geboorte van Engelen (en de mensheid) is in min of meer fragmentarische vorm in verschillende oude teksten te lezen. Niets meer en niets minder!
De meeste zijn van Joodse oorsprong, zoals het boek "genesis"en andere geschriften als de apocriefen en pseudepigrafen waar veel info over engelen voorkomt.
in latere Joodse en Christelijke teksten is het verhaal verder aangepast of uitgewerkt.
Oude joodse overlevingen vertellen vertellen over engelen als de eerste intelligente wezens die god schiep waarbij vaak wordt beweerd dat ze op de tweede dag van de schepping werden geschapen.
Vertelsels dus!
Korter samengevat:
Uit flarden van oude vertellingen en latere geschriften zijn er ideeën gevormd over het bestaan van engelen die later tot een verhaal zijn uitgewerkt.
Op de keper beschouwd, zijn de engelen aan het brein van de mens ontsproten; ofwel geschapen.
Wat als je nu een stapje terug gaat in de ontstaansgeschiedenis met de ontwikkeling van de vele goden, tot op heden naar één God?
Heeft zich hier niet hetzelfde proces plaatsgevonden?
Er rest dus een mogelijkheid dat niet alleen de engelen; maar óók onze god in het brein van de mensheid is geschapen!
Dit was maar een overweging van mij waar bij ik zeker niemand mee wil treffen.
Voor de diepgelovigen met de vinger op de minpunten-knop nog dit: Alleen uw God mag straffen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraagsteller vraagt waar dit in de bijbel staat.
niet wat jouw gedachtenspinsels daarover zijn.
en engelen worden wel degelijk in de bijbel genoemd.
op meerdere plaatsen. een min van mij.
dat is geen straf, maar gewoon omdat het antwoord niet klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller wil weten wanneer de engelen zijn geschapen. Het antwoord is geen hersenspinsel van mij, maar is gebaseerd op bronnen uit de oudheid die later door verschillende personen zijn opgetekend.
Misschien wordt het wat duidelijker door de verklaring van een paar woorden.
-APOCRIEFEN van het Nieuwe testament zijn boeken waarvan sommige kerken wel en andere niet vinden dat ze deel uit maken van het Nieuwe Testament canon.
Bekende werken in de oudheid zijn vaak toegewezen aan een Apostel of andere eerste-eeuwse Christen.
-PSEUDEPIGRAFEN zijn veelal werken uit de oudheid die ten onrechte aan een bekend persoon zijn toegeschreven.
Het gaat hier om religieuze geschriften die door het joden- of Christendom zijn afgewezen daar de inhoud in bepaalde mate strijdig is met de heersende leer van de respectievelijke godsdiensten. Dit is de waarheid waar men niet omheen kan!
Mijn op de keper beschouwd heeft te maken met mijn analytisch karakter. Daar ben ik nu eenmaal mee geboren.

Andere antwoorden (2)

De Bijbel spreekt over de schepping van de engelen, dat houdt dus in dat ze niet eeuwig hebben bestaan (Neh. 9:6; Psalm 148:2,5). Col. 1:16-17 explains:

"want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemel en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten, alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen. En Hij is voor alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem."
De tijd van hun schepping staat nergens definitief vermeld, maar het is heel waarschijnlijk dat het was bij de schepping van de hemelen, vermeld in Genesis 1:1. Het zou kunnen dat God de engelen schiep onmiddellijk nadat hij de hemelen schiep en voordat hij de aarde schiep - want volgens Job 38:4-7, " juichten de morgensterren tezamen" toen Hij de aarde grondvestte.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké! Maar dat vind ik eerlijk gezegd wel vreemd, want in de Kinderbijbel stond daar niks over, zover ik me herinner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en laat Ons mensen maken, wie is Ons?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Contignenter. 'Ons' is de formus majesticus. Die wordt door God en Koningen gebruikt. Het is een soort beleefdheidsvorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noepetote: je kunt je Bijbelkennis niet baseren op een kinderbijbel. Kinderbijbels geven slecht gedeeltes van de Bijbel.
Contingenter: 'ons' dat zijn de Vader (JHVH) en Zijn eerstgeboren (of eerst-geschapen) zoon (zie Kol.1:15) samen. God heeft eerst zijn eerstgeboren zoon geschapen en daarna hebben ze samen alle andere scheppingen geschapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoekster, bij Ons hoort ook de Heilige Geest! Vader, Zoon en Heilige Geest vormen een Drie-eenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal met je eens aidyL, maar bijbelonderzoekster is een Jehovah's Getuige en die geloven niet in de Drie- eenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die onderscheid, weten jullie niet dat God van ons alle houdt? En geen aanziens des persoons is, wij hebben God nodig, en God ons niet. Maar we kunnen dit wel uit de bijbel proberen te achterhalen, maar het antwoord vindt je niet.
Jezus was „de eerstgeborene van heel de schepping”, of „het begin van de schepping door God” (Kolossenzen 1:15; Openbaring 3:14). Deze eerste geschapen persoon was uniek.
Hij was de enige rechtstreeks door God voortgebrachte schepping, en hij werd met grote wijsheid begiftigd.
Een latere schrijver, een koning die beroemd was om zijn wijsheid, beschreef deze Zoon zelfs als „een meesterwerker”, die bij alle daaropvolgende scheppingswerken werd gebruikt (Spreuken 8:22, 30; zie ook Hebreeën 1:1, 2). Over hem schreef de eerste-eeuwse leraar genaamd Paulus: „Door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare.” — Kolossenzen 1:16; vergelijk Johannes 1:1-3.

Alle geestelijke schepselen die engelen worden genoemd, werden dus afzonderlijk door God geschapen door tussenkomst van zijn eerstgeboren Zoon.
Uit de bijbel blijkt dat er honderden miljoenen engelen werden geschapen, die allemaal heel machtig zijn. — Psalm 103:20.

Dit geschiedde vóór de grondlegging der aarde, zoals God onthulde toen hij Job de vraag stelde: „Waar bevondt gij u, toen ik de aarde grondvestte . . . toen de morgensterren te zamen een vreugdegeroep aanhieven, en alle zonen Gods voorts juichend hun instemming betuigden?” (Job 38:4-7) Pas na de schepping van deze hemelse, geestelijke schepselen werden de stoffelijke hemel en de aarde en alle elementen gemaakt of tot bestaan gebracht.