ze werden vervolgt om hun geloof waarin ze de Bijbel als richtsnoer nemen. hieruit kwam voort dat ze kritiek hadden op de rooms katholieke kerk, en de geestelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Aha, kritiek op anderen. Dan zou ik ze ook vervolgen.

Andere antwoorden (2)

Niet om een misdaad, maar omdat ze zo waren, net als de joden geen andere "misdaad" hadden begaan dan jood te zijn, was dit genoeg om vervolgd te worden.
12 jaar geleden
De volgelingen van Petrus Waldus hadden veel over voor hun overtuiging. Die ontstond in een tijd dat alleen de Rooms-Katholieke Kerk het voor het zeggen had, en de Bijbel in het Latijn was en dus niet te lezen door het gewone volk. De rijke koopman Petrus Waldus werd geïnspireerd om in de stad Lyon in Frankrijk stukken van de Bijbel te vertalen naar het Frans. Hij begon te preken en Gods woord te verspreiden. Zelfs nadat hij de paus ontmoet had ging hij daar mee door, en velen die zo in aanraking kwamen met de Bijbel werden zijn volgelingen.
Hele dorpen –mannen, vrouwen en kinderen– werden door de soldaten in naam van de Roomse Kerk gruwelijk vermoord, zelfs als ze zich proberen te redden tussen de Zwitserse bergen of in spelonken. Wat was hun "misdaad"? Ze dwaalden af van de door de staat voorgeschreven religie...
Amadea