Waarom geloven jehovah's getuigen bepaalde passages uit de Bijbel niet?

Ik heb weleens gehoord dat jehovah's getuigen, in tegenstelling tot andere christenen, bepaalde dingen uit de Bijbel niet geloven. Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze interpreteren ze anders of hangen meer gewicht aan het ene verhaal dan het andere. Eigenlijk dus zoals elk geloof afsplitsing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een voorbeeld welke ze niet geloven noepetote
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij geloven ze wel alles, alleen hebben ze een andere uitleg en gebruiken ze ook hun eigen vertaling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord op Zonneschijn: Enkele voorbeelden: ze geloven niet in een hel, ze geloven niet in de Drie-Één-Heid, en volgens een jehovah's getuigen die ik ken doen ze ook niet aan de Zondagsrust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke bepaalde passages bedoel je ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar god rustte op de zevende dag de rustdag.. dus dat is de zaterdag en niet de zondag
ik geloof dat er nergens in de bijbel het woord drie eenheid voorkomt
jg geloven wel in de hel maar niet als een plaats waar je voor eeuwig gepijnigd wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het, Zonneschijn! Het gaat inderdaad niet om passages in de Bijbel (wij geloven dat de gehele Bijbel Gods woord en dus Waarheid is), maar om leerstellingen die niet in de Bijbel staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactie op Ryan151: Jehovah's getuigen accepteren op basis van de bijbel inderdaad geen bloed. Donororganen ontvangen getuigen wel, behalve als er bloedtransfusies of iets dergelijks bij komt kijken. Dat getuigen geen bloed accepteren staat in Handelingen 17:27,28 - Want het heeft de heilige geest en ons goedgedacht U geen verdere last toe te voegen dan deze noodzakelijke dingen: 29 U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed en van al wat verstikt is en van hoererij. Indien GIJ U nauwlettend voor deze dingen wacht, zal het U goed gaan. Wij wensen U een goede gezondheid toe!” Jezus gaf het beste voorbeeld in het nemen en geven, maar het geven en nemen van bloed hoort dus absoluut niet op basis van deze tekst. Daarnaast volgen ze Jezus volledig in zijn gebod in Mattheus 28:19. Dat doen ze bijvoorbeeld door langs de deuren te gaan en zo hun vrije tijd op te geven om dit gebod op te volgen. Dus Jehovah's getuigen geven en nemen enorm veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt in tegenstelling tot andere Christenen, maar heeel veel christenen geloven niet in dingen als de drie-eenheid, de hel en Genesis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
andere christenen geven net zo goed hun vrije tijd voor het brengen van het evangelie, of het uitdragen (al is dat op een andere manier dan langs de deuren gaan)en dit wordt (gelukkig) niet bijgehouden door de kerkleiders hoeveel tijd dit precies moet zijn elke week/maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op wiki staat welke passages uit de bijbel door JG anders worden geïinterpreteerd.
dan blijft over de vraag: welke bijbel is het best vertaald?!
en dan nog bestaan er veel verschillen tussen christenen hoe letterlijk ze bijv. bepaalde teksten nemen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe-Wereldvertaling_van_de_Heilige_Schrift

Het beste antwoord

Jehovah's Getuigen geloven dat de gehele Bijbel door God (Jehovah) is geïnspireerd, en dus de Waarheid is.
Wat wij niet geloven zijn leerstellingen die later door verschillende kerken zijn toegevoegd, maar die niet in de Bijbel staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe weet je nu wat er in de bijbel hoord en wat niet,het zijn toch mensen die daar over beslist hebben denk alleen maar eens aan evangeliën die niet in de bijbel staan zoals van thomas en maria ook j g hebben in hun bijbel teksten staan of woorden of zinnen die je in andere vertalingen niet leest
,of zelfs het leesteken op een andere plaats zodat er een ander begrip onstaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel hoort in volledige harmonie met elkaar te zijn. Dat is het niet waneer er sommige toegevoegde passages of boeken in staan. Dat is dus de filtering om na te gaan welke boeken en passages er wel of niet in horen. Ik ben het trouwens volledig met dit antwoord eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, dat is dan net wat je als volledige harmonie zou willen hebben natuurlijk.
een poosje terug is er hier al een discussie geweest over de nieuwe wereldvertaling.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe-Wereldvertaling_van_de_Heilige_Schrift
hier kun je lezen hoe zorgvuldig deze (naar mijn mening juist niet) vertaald is.

Andere antwoorden (2)

Jehovah's getuigen geloven dat de bijbel is geinsprireerd door God ( Jehovah). Ik weet niet precies op welke dingen je doelt dus misschien zou je dat wat nader kunnen specificeren zodat ik misschien ook een gefundeerd antwoord kan geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk (sub)geloof c.q. elke geloofsovertuiging heeft zijn eigen interpretaties van de bijbel. Afhankelijk van onder welke omstandigheden je opgroeit voel je je aangetrokken tot een bepaald geloof / een bepaalde geloofsrichting. Zo kan een 'bosjesman' die nog nooit een bijbel of 'westerling' heeft gezien onmogelijk christen of moslim zijn, etc.

Zie daar waarom bepaalde groepen andere zaken geloven/denken/vinden.

Hieruit voert volgens mij ook dat geloven in een (ontastbare) God irrationeel is... Maar dat terzijde. (Dit hangt ook weer van je defintie van het woord irrationeel af, bijvoorbeeld. Maar er bestaan sowieso geen of uiterst weinig objectieve woorden.)