Uitgaande van het scheppingsverhaal waar de wereld geschapen wordt door God: Waar komt Hij vandaan?

In een reactie op mijn vorige vraag kwam de volgende opmerking:
Als niets slims kan ontstaan zonder dat er een slimmer wezen is om het te maken: Wie heeft god geschapen?
Een goede wedervraag en de moeite waard om hem te stellen.
Bij deze...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Voor wie gelooft is het eenvoudig : God was er altijd al en zal er altijd zijn. Daar is geen verklaring voor, maar je hoeft het ook niet te begrijpen of uit te leggen ; dat is het mooie van geloven. Al zijn er inderdaad ook stromingen die uitgaan van meerdere goden (en mindere goden) , maar die hoeven elkaar niet met bewijzen te overtuigen. Geloven is gewoon kiezen wat je gelooft.

Voor wie niet gelooft is het nog eenvoudiger : de mens schiep zich een God naar zijn evenbeeld. Om dingen te kunnen verklaren die hij op dat moment nog niet verklaren kon, om troost uit te putten of geluk af te smeken, zich een beeld te vormen van het hiernamaals, waar hij als eerste levende wezen over kon nadenken, om vorm te kunnen geven aan het besef van zijn sterfelijkheid.

Later schiepen de mensen vanuit die God of Goden een religie, meerdere zelfs, die zoniet primair dan toch wel in grote mate geschikt waren om over grote groepen mensen te kunnen heersen, maar toen was het idee van een God, of , zo je wilt, God zelf, er allang. Die twee hebben niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Er zijn twee opties:
1. Uit 't niets. Maar dat kan niet.
2. Hij was er altijd al. Maar mensen kunnen het begrip oneindig (lang) nooit vatten.
Conclusie: we komen nooit (tot in 't oneindige) achter de waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 is het juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optie 3: hij bestaat niet en heeft nooit bestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: 'Uitgaande van het scheppingsverhaal'. Oftewel er van uitgaande dat ie bestaat. Maar inderdaad, afhankelijk van de gehanteerde definitie van God en het dat uitgangspunt negeren: dan kan optie 3 ook.
God kan alles. Dus ook zichzelf scheppen.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Drie opties:
1. ontworpen door een slimmer wezen.
2. ontstaan door evolutie met natuurlijke selectie.
3. ontstaan door een super-super-super-absurd toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral optie twee vind ik een + waard ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: ah ja? Natuurlijke selectie waar uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: ik word een beetje moedeloos van jouw vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optie 4: hij bestaat gewoon niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: een beetje een nutteloze reply.
De mens heeft God geschapen. En al die andere goden en geloven ook. De mens is namelijk het enige organisme dat aan zoiets als 'god' aanbidt en er offers aan schenkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je kunt nu logisch twee dingen doen...

Of het scheppingsverhaal klopt niet of God klopt niet...

Ik vind en dat is mijn persoonlijke overtuiging dat God wel klopt, dus kieper ik het scheppingsverhaal de deur uit...

Alles schiep zichzelf en God is zichzelf, kijk dat klopt dan weer wel... Ik ben ook mezelf... Dat noemen ze dan de heilige drie-eenheid...

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja waar komt God vandaan... Goed luisteren want dit heeft nog nooit iemand verteld...

God bestond altijd al, dus dan kun je nergens vandaan komen omdat je er altijd was...

Hoe is het mogelijk dat iets of iemand die er altijd al is, kan ontstaan?

Ga daar maar eens voor zitten als je erbij kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het evangelie volgens XiniX
De logica is ver te zoeken
Deze reactie waarop je je vraag baseert komt bij mij vandaan.

Het diee er achter is dat het argument: Het is zo slim, dat moet wel ontworpen zijn door een intelligente maker betekend dat alles wat intelligent is, een maker moet hebben en daarmee afdoende bewijst dat er een god moet zijn. Echter, hierbij wordt vergeten dat god ook gemaakt moet worden en het probleem verlegt.

Dit probleem blijft verplaatst worden. Het enige antwoord is: God kan niet gemaakt zijn, tenzij er een slimmer wezen voor god was. Maar dat kan niet, want god is de schepper van alles om ons heen (De ruimte, sterren ed) tenzij we aannemen dat we slechts knikkers in een zak met helaal systemen zijn waar een opperwzene met ons speelt, en tijd en ruimte vloeiend in elkaar overgaan.

Voor mij persoonlijk: Het is het ultieme bewijs dat god niet bestaat. Dus is hij ook niet geschapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mooiste truc is natuurlijk om te verkondigen, dat er een God is, en dan als koning je legitimiteit te bewijzen door te stellen, dat je door God bent uitverkoren.:

Wij Wilhelmina, Koningin der Nederlanden, in de naam van God.. om maar eens een voorbeeld te geven. De farao's waren ook allemaal vertegenwordigers van God. Evenals de Paus. Zonder die legitimiteit maak je een koning toch zomaar een kopje kleiner, zmet die legitimiteit denk je wel twee keer na, omdat je dan jouw zielenheil op het spel zet

Toegevoegd na 58 seconden:
Kortom: God komt voort uit opportunistische politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat God er altijd al was. Al voordat de mens er was.

Voordat mensen mij allemaal - geven.

Denk eens aan een pasgeboren baby.
Hoe het zich allemaal ontwikkelt in de buik van de moeder.
Na al 9 maanden komt er dan echt zo iets moois...
Denk je echt dat dit met evolutie te maken heeft?
Kijk eens hoe vrij en levendig kinderen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom,beste Juda,kan dat niets met evolutie te maken hebben?. Voor de evolutie zijn evenveel of even weinig bewijzen als voor het bestaan van god. En iets kan er niet altijd zijn geweest alles heeft een oorsprong ook god!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan dit niet verklaren omdat ik ook maar een mens ben.
Maar ik ben er wel zeker van(:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden we een min geven alleen vanwege het vertellen wat je gelooft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je daar een min voor moet krijgen. Het is niet MIJN geloof, maar duidelijk wel het jouwe. Dus is het EEN antwoord op de vraag.
Overigens, Peter, voor evolutie zijn heel wat MEER bewijzen dan voor het bestaan van een God. De kerk waar ik uit kom, heeft dat tijden terug al geaccepteerd en er hun eigen draai aan gegeven. (Lichamelijke evolutie, en een soort goddelijke interventie voor de menselijke ziel. Maar tegenwoordig heeft ID dat weer een beetje overgenomen.
Als mens willen wij alles altijd kunnen verklaren. Misschien moeten wij ook kunnen accepteren dat op sommige vragen geen antwoord gegeven kan worden of dat het eventuele antwoord buiten ons vermogen ligt. Dat is hetzelfde als de vraag "tot hoever gaat het heelal ?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit een andere dimensie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zit in de hoge hoed waar men hem te pas en te onpas uit goochelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God komt uit het eeuwige nu vandaan.
Wij kennen het fenomeen tijd, wat eigenlijk een voortgaan van gebeurtenissen is.
God is tijdloos, heeft dus altijd bestaan.
En God is niet te vatten als persoon, hij is meer een eeuwig scheppende liefdevolle kracht, en is overal.
Alles bevat stukjes God en leven, de aarde, jezelf en de natuur.
Daarmee is je vraag beantwoord.