Historisch gezien waarschijnlijk ongeveer wel. De Koran is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de bijbel. Daarbij is Abraham echter veranderd in Ibrahim. Naast de naam zijn ook een aantal andere kenmerken veranderd, die zou ik niet precies weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin dat de koran grootste gedeelte gebaseerd is op de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk ongeveer wel?
Dat klinkt wel erg twijfelachtig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AO97 dat is echt niet zo'n onzin hoor. Wat betreft de historische verhalen heeft de Koran dezelfde bron als de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AO97, duidelijk iemand die te snel wat roept zonder feitenkennis. Het is gewoon zo. -1 voor jou zodra ik de kans krijg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij zegt dat de koran grootste gedeelte gebaseerd is op de bijbel en Dat is onzin. :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je ook uitleggen waarom? Je zeg nu 2x hetzelfde maar daar hebben we niks aan. Voorzover ik weet kreeg Mohammed een visioen van een engel waarin hij 'de waarheid' te horen kreeg over de Islam. De bijbel gebruikte hij als inspiratiebron want die bevatte wel delen die waar waren maar de bijbel is volgens de Islam vervalst/vervuilt geraakt etc.
Dus je zou kunnen zeggen dat de Koran gebaseerd is op de bijbel en goddelijke inspiratie. (Overigens heb ik ook geleerd dat Mohammed en zijn schrijvers deze inspiratie vrij creatief gebruikten. Omwille van de Koran dikte hij bepaalde verhalen aan of gaf hij ze een draai om ze makkelijker aanvaardbaar etc te maken). Weet iemand daar meer van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij gebruikte hij helemaal niet als inspiratie bron . Het klopt dat ie het via een engel had maar echt niks van de bijbel! Hoe kom je erbij bron?
Ja want het waren allebei profeten die ongeveer hetzelfde verhaal hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen goed antwoord. Zo lijkt het of het om verschillende personen (beide profeten) gaat, terwijl het toch echt over één en dezelfde persoon gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. -1
Ibrahim uit de koran is inderdaad Abraham uit de bijbel.

Zie hier een copypaste uit wiki:

"Abraham (Hebreeuws: אברהם/Awraham, Arabisch: ابرَاهِيم/Ibrahim) is een man die voorkomt in de Tenach van de joden, de Bijbel van de christenen en de Koran van de moslims. In deze boeken wordt hij gezien als de aartsvader van het volk Israël en Arabieren in letterlijke zin, en van christenen en moslims in overdrachtelijke zin. Vandaar dat jodendom, christendom en islam ook wel 'Abrahamitische religies' worden genoemd."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed, amadeus. Vreemd eigenlijk dat anderen niet bij wiki hebben gekeken ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ja, het zijn dezelfde personen. De Abraham uit de Bijbel wordt in de Koran Ibrahim genoemd. Hij verliet in opdracht van God (Allah) zijn geboortegrond om zich in het land Kanaän te vestigen en een groot volk te stichten. Hij is de stamvader van de gelovigen.
Amadea
12 jaar geleden
Abraham = Ibrahim
Youssef = Jozef
Younes = Jonas
Isa = Jezus
Meryem = Maria
Dawoed = David
Haroen = Aaron
Iblis = Lucifer
Enzoverder..

Volgens de Islam is de Bijbel het voorlaatste en de Koran het laatste boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koran schrijft niet dat de 'Bijbel' het voorlaatste boek is. Slechts dat de Torah en de evangeliën door Allah zijn gezonden, maar volgens sommige zijn ze veranderd en vervalst in de loop der jaren, en staat alleen in de Koran de ware tekst. Wat natuurlijk een beetje vreemd is want
Soera 6:115 zegt juist dat dat niet kan.