Hoe is de aarde geschapen?

En dan NIET het overbekende scheppingsverhaal van de Abrahamische geloven, en NIET de wetenschappelijke versie.

Ik ben op zoek naar varianten als bijvoorbeeld over Bumpa, een Afrikaanse god die de aarde uitgekotst heeft over de eindeloze zeeën. Dat soort van ding.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Heb je even?

Een andere versie:
De aarde is slechts een fysieke weergave van onze realiteit. Net als alle andere planeten. Wij organismen zijn allemaal uit een andere dimensie afkomstig en onze komst naar deze dimensie heeft de wereld zoals wij hem kennen doen onstaan (In the Eye of the Beholder, zoiets als alles is afhankelijk van de waarnemer).

Of:
Na duizenden millenia van ondenkbare gruwelijkheden tussen demonen en goden, kwamen ze tot een overkomst. Het fysieke universum werd gemaakt en in ieder deel daarvan konden de goden en demonen bepalen wat er ontstond aan leven, maar om het eerlijk te houden, moesten ze iedere entiteit 'vrije keus' laten, met andere woorden meerdere opties. De aarde is 1 van de bakermatten van zo'n 'slachtveld', hij is dus gebouwd door goden en demonen om de overmacht te beslechten.

Of:
Er zijn intelligente wezens in de ruimte (zoals walvissen, maar niet tastbaar) en velen daarvan zijn door te dicht bij zonnen te komen vast komen te zitten in een harde korst (door de hitte gebraden stof). Over vele jaren heen, stroomt de levensenergie van die wezens door die korst naar buiten en onstaan er op verschillende manieren verschillende soorten leven. De aarde is 1 van deze wezens en wellicht zal het ooit weer losbreken... in 2012?

Of:
fweew....nou, zo nog veel mogelijkheden over het niet echt zijn van de aarde, het ontstaan uit de gedachte van een kind of doordat iemand op een internetsite ooit vroeg HOE de aarde nu echt was ontstaan (wat een regressief effect op de werkelijkheid had waardoor de aarde ontstond).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is spontaan komen aanwaaien... Het is allemaal spontaan uit zichzelf ontstaan... Zonder reden, zonder schepper, gewoon vanzelf... Toevallig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me op een variant van de wetenschappelijke, precies niet waar ik naar vroeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zal ik dan zeggen dat de galactische superklussenman dat in een weekend in elkaar geklust heeft... Het is allemaal spontaan zonder reden ontstaan, iets anders kan ik er niet van maken hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hier een oversimplificatie van de wetenschappelijke benadering. Helaas niet waarnaar ik op zoek was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van interpretatie.... De versie die een tijd (een hele tijd) terug in de Veronica gids stond (dacht Nozzman) getiteld 'de oerknal' vond ik ook wel origineel: God wijst naar Adam en zegt: trek eens aan mijn vinger...
Nou of er een Afrikaanse god bij betrokken is geweest is moeilijk te achterhalen, maar lang geleden gebeurde er dit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In The Dream of Reason van Anthony Gottlieb, staan een aantal scheppingsverhalen.
Ook in A short history of nearly Everything van Bill Bryson staat er iets over. Ik zal later proberen wat meer specifieke antwoorden te vinden. Ik heb ze gelezen, maar ik weet zo 1-2-3 niet waar ze staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ze graag tegemoet, als je zo goed zou zijn om deze hieraan toe te voegen.
Zie hier het alternatieve Griekse scheppingsverhaal:

De Grieken gingen uit van een scheppingsverhaal dat erg afwijkt van de Christelijke versie. Volgens de Grieken begon het met Chaos. Dat was een lege ruimte vol nevel en
duisternis. Op een goed moment ontstond Gaia (aarde), Eros (liefde) en Ouranos (hemel). Gaia en Ouranos trouwden elkaar en zo ontstond de combinatie tussen aarde en hemel.
Uit het huwelijk tussen Gaia en Ouranos kwamen twaalf kinderen, de titanen. Kronos de jongste titaan stootte zijn vader Ouranos van de troon en nam zelf de macht over. Zijn vader voorspelde hem dat ook hij door één van zijn zonen afgezet zou worden. Daarom verslindt Kronos al zijn kinderen direct na de geboorte, maar zijn vrouw Rhea bedenkt een list. Bij de geboorte van één van haar kinderen geeft zij een steen gewikkeld in doeken aan haar man. De zoon, Zeus, wordt grootgebracht door nimfen in een grot. Wanneer hij groot geworden is, gaat hij een verschrikkelijke strijd aan met zijn vader en hij werpt alle titanen in het diepste deel van de onderwereld. Dit gedeelte heet Tartaros en de ergste zondaren komen daar in terecht. Voordat hij Kronos naar de Tartaros stuurt dwingt hij hem al zijn opgegeten broers en zuster uit te spugen. Zeus verwerft met zijn overwinning de heerschappij over hemel en aarde en hij deelt die met zijn broers Poseidon en Hades. Zeus blijft wel oppergod en de rest van de Griekse godenwereld is rondom hem opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, dit zijn de soort antwoorden waarnaar ik op zoek was.
Als je vraagt Hoe is de wereld geschapen,ga je uit van een schepper. Dus dat is dan het antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je de uitleg onder de vraag toevallig ook gelezen? Ik geef namelijk heel duidelijk aan wat voor een soort antwoorden ik zoek. Ik wil de vertellingen. Dat er een schepper zou moeten zijn in deze vertellingen, dat kan ik zelf ook wel bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sleutelwoord: HOE. Dat is tenslotte iets anders dan WIE, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SORRY!
Hij schijnt niet geschapen te zijn.Het was er en het schijnt heel erg lang, want velen proberen een plek te ontdekken
waardoor ze weer uit kunnen figelieren of ze wat nieuws vinden .Of dat allemaal helpt om de toekomst te verbeteren weet ik nog zo net niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rudolf Steiner heeft er ook een leuk idee over.

De aarde heeft meerdere levens, net als de zon en de maan en de mensen.
Erg boeiend om te lezen, volgens mij was het het boekje Wetenschap en de geheimen der ziel.