is jeruzalem heilig voor moslims?

zo ja,wat is er dan heilig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Nee. Jeruzalem wordt niet eens vermeld in de koran.

Het beste antwoord

Heilig is feitelijk alleen hetgeen bij God is binnen de islaam. Maar het woord 'heilig' wordt wel gebruikt voor gebieden die 'haraam' zijn en feitelijk niet anders te vertalen zijn.

Dat in overweging nemende, Jeruzalem (Al Quds, de Verste) is de derde heilige stad in de islaam, na Mekka en Medina.

In de eerste jaren van de openbaring van God aan Mohammed (vzmh) was Jeruzalem de gebedsrichting. Rond 624 werd geopenbaard dat er richting Mekka gebeden moest worden.

In 615 stierven Mohammeds oom en vrouw en werd het Jaar van het Verdriet genoemd. Om hem te troosten mocht Mohammed (zvmh) de Hemel bezoeken. Samen met de engel Gabriël en een hemels dier, Buraaq genaamd, reisde hij in één nacht naar Jeruzalem, naar de Rotskoepel en steeg vanaf daar op naar de Hemel. Diezelfde nacht keerde hij terug.

De Rotskoepel is de gedenkkoepel waar Mohammed (zvmh) opsteeg naar de Hemel. De steen waarvan hij opsteeg zou ook de gebedsrichting zijn geweest van 610 tot circa 624. Naast de Rotskoepel ligt de moskee Al Aqsa.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij reisde in die nacht dus van Mekka naar Jeruzalem, van daar uit naar de Hemel en weer terug.

De steen zou dus als heilig aangemerkt kunnen worden, hoewel ik dat niet met zekerheid durf te zeggen of deze steen 'haraam' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jeruzalem is een Heilige stad voor moslims, christenen en joden. De stad komt voor in alle hun heilige boeken.
Voor de moslims: hun profeet heeft daar verbleven en er staat een belangrijke moskee. Al-Aqsa

Toegevoegd na 1 minuut:
Je voelt het aankomen. De problemen zijn daar morgen nog niet opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Koran zal er nooit vrede zijn in dat gebied totdat Sidna Issa (Jezus) terug komt en alles verovert. Dus denk het ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die problemen kunnen wel opgelost worden, als de 3 grote wereldgodsdiensten samen willen leven in Jeruzalem, en zich aan de te maken afspraken houden. Maar dat duurt nog even.
Jeruzalem is voor de volgelingen van Mozes, Christus en Mohammed 'heilig' omdat Jeruzalem betekent: "Plaats waar van uit de Wet uitgaat".

Het "Nieuwe Jeruzalem" (zoals vernoemd in de Evangeliën) is de Nieuwe Wet (Boodschap) die de Messias - als Hij komt - verkondigt.
Dat hoeft dus niet (in) de Stad Jeruzalem te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeroushalaïm betekent namelijk "stad van de vrede". Wat oud en nieuw verbond betreft kan je volgende teksten vergelijken.
-- Galaten hfst 3 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Galaten3&id42=1&id18=1&id17=1&l=nl&set=10 -- Jeremia hfst 31 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jeremia31%3A31-36&id42=1&id18=1&id17=1&l=nl&set=10 -- 2 korinthiers 3:6-9 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Korinti%EBrs3&id42=1&id18=1&id17=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- niet van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadeus De "Wet van God" wordt in Openbaring van Johannes 21 vers 1,2 en 3 beschreven als "de heilige Stad, het nieuwe Jeruzalem".
Het is duidelijk dat het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt, niet een stad is van steen, baksteen en hout. Het is de Wet van God die uit de hemel nederdaalt en nieuw is. Een Jeruzalem van steen daalt niet uit de hemel en wordt niet wordt vernieuwd. Wat vernieuwd wordt is de Wet. https://docs.google.com/document/d/1sPf3tj1CJNrj5_PQtXT31jwhASDWYgZwAeDWkY0icE8/edit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooie interpretatie, was mij nog niet bekend.
Maar kan het niet rijmen met hetgeen ik tot nog toe heb vergeleken. Vreemd dat het woord Jeruzalem hier een hele andere betekenis krijgt. plaats waar de wet vanuit gaat ipv stad van vrede. Salem zou volgens Paulus in ieder geval vrede betekenen:

"2 waarna Abraham hem een tiende van alle buit gaf. Zijn naam betekent ‘koning van de gerechtigheid’, en verder is hij ook koning van Salem, dat is ‘koning van de vrede’. " http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebree%EBn7%3A2&id18=1&l=nl&set=10
Het antwoord van Izmo is juist.
Voor christenen is het een heilige stad omdat Jezus er gestorven en verrezen is
Voor Joden is het de heilige stad omdat de Klaagmuur, een restant van de tweede tempel er staat. Op het verwoeste tempelcomplex is de moskee gebouwd waar de rots onder ligt.

Toen Koning David de stad veroverde heette het Jebus. David veranderde de naam in Jeruzalem, hij maakte ook het ontwerp voor de eerste tempel, Salomo, zijn zoon, bouwde de eerste tempel.