Bestaat er een determinatietabel voor het christendom?

Ooit was er één christelijk geloof. Dit heeft allerlei afsplitsingen gekregen. Volgens mij begon het met het verschil tussen Katholieken en Protestanten. Daarna kwam de afsplitsing met Anglicanen aan de ene kant en Gereformeerden, Vrijgemaakten en Jehova's aan de andere kant. Is daar een determinatietabel voor (in de vorm van een stamboom)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aimeeTJE (5014)Zilveren medailleEn moest zo’n tabel bestaan,zou deze juist zijn?
Wie heeft ze opgesteld? Wanneer je nu hebt geleerd dat de 2 wereldoorlogen zijn gestreden door overwegend katholieken en protestanten onderling die aan beide zijden van het front hun aalmoezeniers hadden die de soldaten de morele moed in predikten zodanig dat ze hun eigen geloofsgenoten konden afslachten.
Vertegenwoordigden zij dan de ‘hoofdstam’ van het ware christendom?
Of zou het kunnen zijn dat deze de grootste sekten allertijden zijn? Hopelijk begrijpt je in dit verband de volgende schriftplaats: (1 Johannes 3:11, 12) . . .Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. En zo kunnen we de Rooms-Katholieken en de protestanten ook wel de schuld geven van de Eurocrisis.
Weet je eigenlijk wel wat een sekte is? Misschien is het handig als je de partijen in WO1 en WOII wat anders aanduidt, dan alleen op het feit of ze protestants of RK waren. Als het zo is dat de Amerikaanse en Canadese aalmoezeniers de manschappen hebben aangemoedigd om de Duiters "af te slachten", dan pluk jij daar nu nog wel steeds de vruchten van. N.l. dat je leeft in vrijheid, mag schrijven wat je wilt, en het geloof mag beleven, zoals jij wilt. Zelfs in een sekte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra JC dood was, waren er al meerdere apostelen die meerdere verhalen verspreidden. Verschillende groepen volgelingen, op verschillende geografische lokaties betekent meerdere interpretaties van het geloof. Verschillende christelijke stromingen zijn er dus vrijwel altijd al geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j0ve, je hebt je wel gelijk, er zijn al sinds de eerste eeuw afsplitsingen. Maar dat betekent niet, dat al die afsplitsingen werkelijk Christenen (=volgelingen van Jezus Christus) genoemd kunnen worden.

Het beste antwoord

Rooms-Katholieken zijn niet zulke "afsplitsers" dus de afscheidingen zijn vooral te vinden in het protestantisme. Hieronder een kaartje van de hoofdstromingen.
http://home.student.utwente.nl/j.w.dijkshoorn/debeheersingvoorbij/kerkgeschiedenis.html

Natuurlijk kan die kaart 10 keer zo groot zijn, want nog steeds zijn er afsplitsingen, en er zijn ook genoeg afsplitsingen geweest in het verleden die niet op deze kaart staan. Zo zal er vast nog wel ergens in Zeeland een "Vrij Gereformeerde Gemeente buiten verband volgens de leer van Ds. Klaassen" te vinden zijn, en ook Evangelische kerken zijn er in alle soorten en maten. Deze kaart geeft de hoofdlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
En dan durven ze te beweren dat evolutie niet bestaat... ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dus... dan zou volgens bovenstaand plaatje de Nederlandse Hervormde kerk door God gemaakt zijn. De overige varianten zijn dan slechts degeneraties. Of op z'n best micro-aanpassingen aan de huidige omstandigheden. Of moeten we er rekening mee houden dat het plaatje slechts een deel van de evolutie beschrijft, en dat de Rooms-Katholieke kerk door God gemaakt is, en dat ook de Nederlandse Hervormde Kerk (waar dit plaatje mee begint) al een forse degeneratie is ten op zichte van de oorspronkelijke, Goddelijke kerk?
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens is aangetoond dat complexiteit kan ontstaan door middel van veel voorkomende mutaties. Zo beschrijft onderstaand artikel hoe een moleculaire pomp is ontstaan. Die pomp bestaat uit drie componenten; de pomp kan slechts functioneren indien alle drie componenten aanwezig zijn. Op het eerste gezicht is dit een voorbeeld van wat gelovigen zo graag "irreducible complexity" noemen: complexiteit die nodig is, en waarvan minder complexe varianten zinloos zijn. Die gelovigen zien deze "irreducible complexity" als een bewijs voor een Ontwerper. Onderstaand artikel beschrijft hoe deze moleculaire pomp kon ontstaan uit een eenvoudigere voorloper. De voorloper bestond uit twee componenten. Het gen voor één van de componenten verdubbelde zich - dat is een foutje dat relatief vaak optreedt bij celdeling. Daarna evolueerden beide kopieën van het gen zelfstandig verder. Beide ondergingen kleine mutaties, waardoor ze beide een componentje verloren - maar wel andere componenten. Dit is wat gelovigen "degeneratie" noemen. Maar omdat er al twee genen waren, konden beide producten *samen* nog altijd de oorspronkelijke functie vervullen. Vervolgens konden beide componenten verder evolueren, om hun gezamenlijke taak beter dan voorheen te volbrengen. Je ziet: allemaal heel simpele stappen waarvan we weten dat ze vaak voorkomen. Gezamenlijk leiden die toevallige stappen tot een vergroting van de compexiteit. http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature10724.html
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb twee vragen voor je. Eerste vraag: Hoe kom je erbij dat de wetenschap al "af" zou zijn, en dat we al alles zouden weten? Waarom vind je het zo vreemd dat er dingen zijn die we nog niet weten? Tweede vraag: Zou je willen uitleggen wat je vindt van de wetenschappelijke verklaring voor het vormen van genen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heren, mag ik jullie erop wijzen dat naast het conflict model tussen godsdienst en wetenschap nog 3 andere modellen zijn. Helaas dat tijdens debatten en discussies voornamelijk het conflictmodel ter spraken komt. (tevens de meest entertainende vorm voor de media om daarover te berichten, wat ook weer de discussie beïnvloed) Tevens wetenschap zal altijd moeten blijven bijstellen, omdat men moeilijke feiten moet zien te verklaren. Wetenschap zal ook niet afraken. Bijvoorbeeld de huidig staande relativiteitstheorie van Einstein zal iets bijgesteld moeten worden, omdat er een nu nog onverklaarbaar feit is. Namelijk dat er deeltjes sneller dan het licht gingen. In principe is de relativiteitstheorie momenteel ongeldig, maar hij blijft staan tot een nieuwe theorie de nieuwe waarnemingen kan verklaren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nog één woordje dan van mijn kant. Het woord 'wetenschap' bevat weliswaar het woord 'weten', maar we moeten verder kijken dan de naam. Inhoudelijk is wetenschappelijke kennis altijd "naar ons beste weten", of "voor zover wij hebben kunnen nagaan". Het is dus het beste wat we op dit moment hebben kunnen bereiken. Dat we morgen verder kunnen zijn, doet daar niets aan af - wij leven op dit moment, en op dit moment is dit het beste wat we hebben. Beter gaat (nog?) niet. Voor DNA en RNA zijn diverse mechanismen voorgesteld die dit hebben kunnen produceren. Voor nog lege cellen is al gedemonstreerd hoe die vanzelf kunnen ontstaan. De grootste problemen liggen in de stabiliteit van de ontstane producten. Laten we ons wel bedenken dat de natuur er wellicht 100 miljoen jaar voor nodig had om het eerste leven te ontwikkelen, en dat in een laboratorium dat zo groot was als een planeet. Wij kunnen die processen nu 100 keer zo snel laten verlopen - maar dat betekent dat we er nog steeds 1 miljoen jaar voor nodig zouden hebben, als we tenminste een laboratorium ter grootte van een planeet zouden hebben. Met een kleiner laboratorium duurt het weer langer. Kortom, het argument dat we iets nu nog niet weten, of dat we iets nu nog niet kunnen, wil niet zeggen dat onze huidige kennis fout zou zijn. Het wil alleen maar zeggen wat er staat: dat we het nu nog niet weten, en dat we het nu nog niet kunnen. Tot zover.
Cryofiel
12 jaar geleden
Niemand zegt dat er spontaan een organisme is ontstaan in de vorm die wij nu kennen. Als jij zegt dat zo'n gebeurtenis uitermate onwaarschijnlijk is, ben je het dus helemaal met de wetenschappers eens. Het ozonverhaal begrijp ik niet. UV-straling dringt slecht door in water, en al helemaal niet in troebel water. Het leven zou prima kunnen zijn ontstaan in water, dus afgeschermd van de schadelijke UV-straling. Het is zelfs mogelijk dat het leven ontstond in de buurt van chemische energiebronnen, zoals de geysers die nu nog hier en daar op de oceaanbodem voorkomen. Zoals gezegd: we weten het nog niet. Laten we dat gewoon erkennen. Laten we vooral niet een willekeurig verhaal aannemen en net doen alsof we dan een verklaring hebben. Vergelijk het met de bliksem. In 1600 had men geen idee wat bliksem was, hoe het ontstond, enzovoort. Het was net een bovennatuurlijk fenomeen. Iemand die toen leefde, had dezelfde soort redenatie opgehangen als jij nu doet. Die had ook gezegd: "Het kan geen vuur zijn, want . Het kan ook geen grote vonk zijn zoals we die kennen van de vuursteen, want . Elke verklaring stuit op nieuwe bezwaren. Er is dus maar één mogelijkheid: bliksem is een creatie van God." Intussen weten we beter. We hebben ontdekt wat bliksem is en hoe het ontstaat. We zien nu in dat bovenstaande redenatie neerkomt op "we weten het nog niet, nou, dan 'moet' het wel God zijn". We zien ook dat diezelfde redenatie, die vroeger nog voor bijvoorbeeld bliksem werd opgehangen, nu voor leven wordt opgehangen. Er is geen verschil, behalve het jaartal.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je trekt er nu dingen bij die er niet bijhoren. Bliksem is een feit. Het gaat om de verklaring van het ontstaan ervan. Vroeger kenden we de verklaring nog niet. Tegen mogelijke verklaringen werden allerlei bezwaren ingebracht, met als doel te "bewijzen" dat het wel een bovennatuurlijke oorzaak "moest" hebben. Leven is een feit. Het gaat om de verklaring van het ontstaan ervan. Nu kennen we de verklaring nog niet. Tegen mogelijke verklaringen worden allerlei bezwaren ingebracht, met als doel te "bewijzen" dat het wel een bovennatuurlijke oorzaak "moet" hebben. Vergelijk bovenstaande twee alinea's. Ik zie geen enkel, ik herhaal: geen enkel, verschil. Behalve dan het tijdstip. Ik vind het verder prima om de discussie te sluiten.

Andere antwoorden (3)

Een volledige tabel van alle afsplitsingen zou te veel omvattend zijn. Alleen op het eiland Tholen al heeft elk dorp zijn eigen variant. Je kunt wel documentatie vinden over de kerkgeschiedenis in Encyclopedieën en op internet.
12 jaar geleden
Je vergeet de eerste splitsing : het schisma. Dat was de splitsing tussen de orthodoxen en de katholieken. Dit gebeurde voor het protestantisme. (1054)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat vast wel een dik boek waarin alle zg. 'denominaties' besproken worden. Ze passen beslist niet in een eenvoudige 'determinatietabel'.
Al in de eerste eeuw waren er afsplitsingen. Er werd zelfs al in de Bijbel over geschreven. De eerste grote afsplitsing van het echte Christendom vond plaats toen keizer Constantijn samen met een aantal geestelijk leiders de katholieke kerk oprichtte. Daaruit ontstonden Rooms, Grieks en Oosters katholicisme. De katholieke inquisitie heeft eeuwenlang allen die er anders over dachten (ook degenen die werkelijk Jezus Christus wilden volgen) nagejaagd. Dat wil echter niet zeggen dat er in de middeleeuwen geen 'protestanten' bestonden, maar ze werden pas 'zichtbaar' in de tijd van Luther en Calvijn.