In welke religie gaat het om de Weg ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Poet
10 jaar geleden
Asfaltfetisjisme
Cryofiel
10 jaar geleden
Gaat het niet in elke religie om de (juiste) weg? Elke religie meent zelf de enige juiste weg te hebben gevonden. Tevens meent elke religie dat elke andere religie een dwaalweg voorstaat.

Het beste antwoord

de Weg waar je het over hebt is eigenlijk geen religie maar een "stroming" aangezien het gedachtegoed van haar grondlegger (Jezus) namelijk door velen anders werd/wordt geintepretteerd. In een later stadium wordt in de bijbel beschreven dat ze door heilige geest bekend kwamen te staan als "Christenen".
Dus de Christenen werden door de Joden omschreven als een sekte die "de Weg" heette.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De allervroegste benaming voor Christenen (of in ieder geval één van de allervroegste) is "volgelingen van de Weg" -- deze aanduiding vinden we in het bijbelboek handelingen, hoofdstuk 9.

Ook is er de associatie met de bekendere bijbeltekst "ik ben de Weg , de Waarheid en het Leven" -- een uitspraak van Jezus, Johannes 16:6, waarop wellicht die aanduiding uit handelingen 9 gebaseerd is.

Overigens zou ik er niet gek vanop kijken als in verschillende andere religies "de Weg" ook vookomt als de aanduiding voor hun religie. Maar daar kan ik verder niet zoveel over zeggen. Het klinkt nl wel als een voor de hand liggende benaming voor een religie die gelooft de (enige ) waarheid of "beste manier van leven" te zijn.
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Ik interpreteer de vraag meer als: bij welke religie gaat het om de weg, en niet om het doel?
Bij het christendom zou ik niet zeggen dat het primair om de weg gaat, maar wellicht zit ik ernaast.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik snap dat je het zo interpreteert. Echter, dan zou ik weg niet met hoofdletter geschreven hebben als vragensteller, dit suggereert dat het om een aanduiding als eigennaam (zogezegd) gaat. Vanuit die invalshoek gaf ik dan ook antwoord.
SimonV
10 jaar geleden
Een plus! Zo had ik het nog niet bekeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geheel correct verwoord.
Volgens mij doel je op het Daoïsme (ook als Taoïsme bekend). Het is een systeem dat zijn oorsprong in China vindt en waar alles om De Weg (Dao) draait.

Daoïsme is een verzamelterm omdat er veel verschillende vormen/stromingen van Daoïsme bestaan. Sommige zijn puur filosofisch en andere religieus. Natuurlijk zijn er ook vele variaties die ergens tussen deze twee extremen liggen.

De Chinese term (in het Mandarijn) daojiao refereert vooral naar de stromingen waar de nadruk op het religieuze aspect ligt (plaatje 1 hieronder). Het eerste karakter (Dao) betekent letterlijk "weg" terwijl het tweede karakter (Jiao) "instructie" of "leer" betekent.

De term daojia doelt op die stromingen waar het filosofische aspect benadrukt wordt (plaatje 2). Het tweede karakter (jia) betekent letterlijk "huis" maar betekent hier "een bepaalde manier van denken".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het christendom draait om het vinden van de Weg ( naar God toe )

Jezus zegt ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot
de Vader dan door mij Joh 14 vers 6
De Here Jezus is de poort naar het Koninkrijk der Hemel.

De weg van Jezus is een smalle weg naar de hemel
Deze smalle weg moet gezocht worden. Maar de brede weg loopt dood.
Matteus 7 vers 13.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel makkelijk, in Johannes 14:6 staat: "Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij." In bijgevoegde video kan je zien waarom dit is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Opnieuw iemand die zegt dat zijn eigen religie de enige juiste is. Maar dat zeggen *alle* religies. En ze hebben allemaal precies evenveel gelijk.