Waarom is het getal van de duivel, het beest etc. '666' en niet een ander getal?

Sommigen zeggen dat '666' een vertaalfout in de Bijbel is en dat het eigenlijk '616' moet zijn. Maar dan nog: waarom dàt getal?
En please niet antwoorden met: 'Dat getal wordt 'geassocieerd' met de duivel.
Ik wil eigenlijk weten waar 'ze' dat getal vandaan hebben en waarom dat specifieke getal geassocieerd wordt met het beest, de duivel, satan etc.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
9.3K

Het beste antwoord

Zou het niet kunnen zijn dat het 3 keer 6 was, wat de apostel zag in zijn visioen?
In dat geval heb ik een pasklare en dudielijke oplossing van het mysterie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

"Het getal zes is minder dan het getal zeven, het symbool van volmaaktheid vanuit Gods standpunt bezien. Derhalve wordt met een verdrievoudiging van het getal zes op verregaande onvolmaaktheid geduid."

van wiki, maar zo heb ik het ook altijd begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiki heeft het op dat punt sowieso fout. In het decimale stelsel schrijf je zeshonderdzesenzestig met drie zessen, dat is waar. Maar de tekst waar het hier om gaat, stamt van vóór het decimale stelsel. Er staat dus niet zeszeszes, maar zeshonderdzesenzestig. Als dat er al staat, het schijnt ook zeshonderdzestien of zeshondervijfenzestig te kunnen zijn.
Da's een makkelijke.
In Openbaringen 13:17-18 staat:

17 καὶ ἵνα μή τις δύνηται ἀγοράσαι ἢ πωλῆσαι εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ. 18 ὧδε ἡ σοφία ἐστίν· ὁ ἔχων νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμὸν τοῦ θηρίου, ἀριθμὸς γὰρ ἀνθρώπου ἐστίν· καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ ἑξακόσιοι ἑξήκοντα ἕξ.

Nou, dat is dan opgehelderd, maar ik blijf het eigenaardig vinden.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je parate bijbelkennis is niet mis.
AWM
14 jaar geleden
Ja, de nuances worden pas echt duidelijk in de oorspronkelijke setting. Maar er staat toch heel duidelijk:
καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ ἑξακόσιοι ἑξήκοντα ἕξ.
Ik kan er ook nix anders van maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de grondtext blijft de grondtext, zou best grieks en latijn machtig willen zijn. de king james vertaling schijnt "the next best thing" te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik nou toch maar Grieks gekozen i.p.v. wiskunde.
Heb je ook een vertaling Antwoordman?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.biblija.net/biblija.cgi
AWM
14 jaar geleden
Ja, dan krijg je zoiets: 17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams. 18 Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig. Maar in 2005 vonden onderzoekers dat er misschien 616 stond. (een iota in plaats van een xi, ik zal het plaatje bijvoegen.) Maar mensen vinden 666 zo een magisch getal.
1+2+3+4+5+6...+36 = 666
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de vertaling Antwoordman.
Heb je het zelf ook nagerekend of moet ik 'rekene' anders opvatten?
Deze vraag is al eens door mij gesteld en in onderstaande link kun je ook het antwoord lezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Bijbel hebben getallen soms een symbolische betekenis. Dit gaat vooral op wanneer God bepaalde dingen wilde aanduiden.
Ruimte ontbreekt om alle getallen en de betekenis ervan uit te leggen.
1 = Het enig zijn, uniek zijn b.v.
3 werd gebruikt voor nadruk.
7 om aan te geven dat iets volmaakt is, van God afkomstig
10 menselijke volledigheid.

Het getal 6 word als symbool gebruikt voor onvolmaaktheid, niets met God te maken hebbende.
Als het 3 maal word genoemd zoals in het boek Openbaring duid dat op nadruk, nadrukkelijk aangeven dat het verre van God staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je Openbaring 13:18 leest wordt gerefereerd naar het getal 6 het getal van de mens is. Daar 7 de volmaaktheid als symbool heeft in de Bijbel, betekent 1 getal minder dat het niet de volmaaktheid bereikt (symbolisch gezien).
8 heeft geen bijzondere betekenis in de Bijbel.
77 weer daarentegen benadrukt weer de volmaaktheid (2 keer 7)
ja waarom is vrijdag de 13e een ongeluks getal???? omdat jezuf toen stierf misschien is dat ook zo met 666 mijn stiefmoeder weet het antwoord wel maar daar ben ik donderdag pas weer maar dan zet ik het wel even achter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus is op 14 Nisan gestorven. Dat was de Joodse maand ongeveer maart/april. Op 13 Nisan werd hij diverse malen teruggestuurd van de ene Romeinse heerser naar de andere. De Romeinen die toen de overmacht hadden wilden geen verantwoordelijkheid dragen om een in hun ogen onschuldige man te berechten.
Dit was profetisch een vervulling, want de Joden hadden zelf het doodvonnis voltrokken. Zij probeerden Jezus wel via de Romeinse wet te veroordelen.
Jezus is dus op de 13de Nisan heen en weer gebracht. Daar men 14 Nisan als vrijdag ziet (wat elk jaar niet zo is) en de 13 als het moment dat Jezus werd berecht, maar wel op 14 Nisan stierf, is men 13 en vrijdag als ongelukscombinatie gaan gezien.
Tevens de 1 april grap heeft ook de achtergrond: Van iemand voor niemendal ergens naar toe sturen, zoals men met Jezus deed. 14 Nisan (de Joodse maand) valt niet altijd op 1 april met onze kalender. Vandaar dat Goede vrijdag schuift tussen de laatste week van maart en de tweede week van april. Op zich is Jezus met volle maan gestorven op 14 Nisan (de dag van volle maan volgens de toenmalige kalender) en niet steeds op Goede Vrijdag. Men viert zijn dood op vrijdag, maar hoort in die week op VOLLE MAAN gevierd te worden. En dat is steeds een andere dag van onze week.
Openbaring 13:18 Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.