Heeft het koninglijkhuis (waaronder dus Beatrix) een geloof en zo ja welke is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat al bij je trefwoorden....

Antwoorden (5)

Het koningshuis en zeker Beatrix is protestant.

Toegevoegd na 5 minuten:
Willem van Oranje, de voorvader van ons koningshuis kwam ook juist in opstand tegen de katholieke Filips II vanwege de vervolging van de protestanten. De protestanten zijn later opgegegaan in de Hervormde kerk als afscheiding van de gereformeerden, maar beide stromingen zijn momenteel verenigd in de PKN, Protestante Kerk Nederland.

Koning Beatrix kerkt volgens onderstaande bron in de Haagse Kloosterkerk. Deze is oecumenisch van opzet en heeft dus zowel katholieke als protestantse elementen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt een plus van me, maar ik vraag me alleen maar af of dit klopt: "De protestanten zijn later opgegegaan in de Hervormde kerk als afscheiding van de gereformeerden" Volgens mij was de Nederlands Hervormde Kerk er het eerst, en zijn de gereformeerden eruit gestapt. (was dat niet Hendrik de Cock uit Ulrum?) Dat "Nederlands" voor Hervormde Kerk, staat er denk ik ook niet voor niets. Staatskerk destijds. Er was na de reformatie dus maar één kerk, en pas daarna is al het geduvel begonnen met de protestanten, met al die afscheidingen. Gereformeerden waren (denk ik) de eersten die eruit wilden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops som, het klopt niet wat ik schrijf........ik kan beter eerst googelen voor ik reageer haha
De naam Nederduits Gereformeerde kerk heeft veel langer bestaaan dan ik dacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg het ook wel heel zwart-wit. Ik weet nog uit mijn jeugd dat we nog wel een splitsing hadden in de gereformeerde en hervormde kerk. In dit tijd gingen die "samen op weg" en recent is de Hervormde kerk met de gereformeerde ook op organisatieniveau samengevoegd tot de PKN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
betekend dit dat zij gewoon elke week in een kerk zitten naast de gewone burger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze ging er wel heen, ik weet niet hoe vaak. Soms ook met familieleden. Ze zal sowieso apart zitten en er zal dan beveiliging zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som, misverstanden komen denk ik ook een beetje door dat woord "gereformeerd". Dat woord heeft vele betekenissen. In ieder geval heb ik altijd geleerd dat de Nederlands Hervormden altijd één kerk zijn gebleven (net na de reformatie onder een andere naam) en dat er alleen maar groepen UIT de Hervormde kerk zijn gestapt. De scheuring waar jij op doelt snap ik niet zo goed. De gereformeerden stapten in 1834 uit de Hervormde Kerk, en nu zijn hervormden en gereformeerden weer bijelkaar in de PKN (2002?). Natuurlijk weet ik niet hoe oud je bent, maar je zult die afscheiding in 1834 niet hebben meegemaakt denk ik. Maar je weet maar nooit; misschien leef je wel heel gezond, en ben je een soort Methusalem. Die werd tenslotte ook 969 jaar oud! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marcss, voor veel hervormden geldt (nu PKN'ers) dat wekelijkse kerkgang niet gebruikelijk is, en al helemaal niet verplicht. Bovendien bezoekt de Majesteit ook weleens een andere kerk. B.v. in Lage Vuursche, waar ze vroeger woonde. Maar het zou me niet verbazen als zij als belijdend lid bij de PKN in Den Haag staat ingeschreven. Als ze naar de Kloosterkerk gaat, zit de Majesteit gewoon tussen de andere kerkgangers, en zitten er hoogstens 2 mannetjes achterin de kerk, om de boel een beetje in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Mesher, Je hebt helemaal gelijk. Zeer goede opmerking. De gereformeerden zijn in 1834 uit de kerk gestapt. Ik bedoelde dat in mijn dorp er destijds twee aparte kerken waren, de Gereformeerde en Hervormde Kerk. Die deden veel samen, maar hadden toch ook nog deels eigen bestuurlijke organisaties. Ik wist niet dat Hare Majesteit tussen de andere kerkgangers zit. Lijkt me wel prettig voor haar als dit zo kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch blijft de zin "De protestanten zijn later opgegegaan in de Hervormde kerk als afscheiding van de gereformeerden" onjuist, naar mijn mening. Het waren de protestanten die zich afzetten tegen het katholieke geloof. Dat is de hervormde kerk geworden. Daaruit hebben zich later de gereformeerden afgescheiden. (En dan zal ik 't niet verder verwarren door te zeggen dat 't oorspronkelijk de Nederduits Gereformeerde Kerk heette en dat er ook nog Hervormd-Gereformeerden waren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Widar, dat klopt. Dat zegt Meshmer. Ik gaf dat hierboven ook al aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben ik zeker niet wakker. Ik had 't net zitten lezen en had dat er niet uit begrepen. Mijn excuus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, zoals je ziet in mijn 1e reaktie, was ik daar ook niet wakker. :-) Maar we zijn er toch met elkaar nog uitgekomen hoe het zit met die hervormde en gereformeerde broeders.
Voor wie geinteresseerd is in dit soort zaken, hier een link.
http://kerkgeschiedenis.weblog.nl/
Je kunt, als je wilt, daar dagen lezen, in alle links aan de rechterkant. De blog is met een "verbouwing" bezig, dus niet alles werkt goed, maar er valt genoeg te beleven. @som, de reden dat de koningin tussen de andere kerkbezoekers zit, is denk ik een principiele keuze. Want juist de kerk is bij uitstek een plaats, waar geldt dat het echt niet uitmaakt of je nu koningin bent of iemand die wat lager is geplaatst in de maatschappelijke orde. De Koningin zou dus niet anders willen in dat geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@meshmer, ik was gisteravond ook niet zo scherp ;o( Ik vind het ook een prima keuze dat ze tussen de kerkgangers zit, dat zal ze zelf ook prettig vinden. Het verbaast me in positieve zin dat het qua beveiliging ook kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
som, misschien is dat niet zo verbazingwekkend. Kerkbezoek van de Koningin zal bijna nooit officieel zijn. M.a.w. ze zal op zaterdagmiddag besluiten om de volgende dag naar de kerk te gaan. In dat geval kan niemand daarvan op de hoogte zijn, en zeker geen mensen die iets naars van plan zijn. Daarom is in dat geval het veiligheidsrisico veel kleiner. Officiele bezoeken zijn vooraf bekend, dus ook bij mensen met minder goede bedoelingen. Dan is het risico veel groter, en zullen er veel strengere veiligheidsmaatregelen genomen worden. Ik stel mij voor dat als de Koningin naar de kerk gaat, ze dat ook niet doet in haar functie als staatshoofd, maar als gemeentelid. In dat geval zal er hoogstens een mannetje bij de deur staan, die een beetje in de gaten houdt wie er naar binnengaat. Komt er iemand aanlopen met een granaat in zijn hand, dan wordt hij mogelijk tegengehouden :-)
Ja, ze zijn protestants.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is Nederlands Hervormd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Beter gezegd: was. Want sinds 2004 zijn de Hervormde, Gereformeerde en Lutherse kerken gefuseerd. Zij zijn nu allen lid van de Protestantse Kerk Nederland, de PKN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Maar er is niet echt heel veel bekend over de geloofsovertuiging van de koningin. Ze kerkt al lang in een kerk die oecumenisch is.
De meeste leden van de koninklijke familie behoren tot wat vroeger de Hervormde Kerk heette, en nu de Protestante Kerken van Nederland. De PKN.
Irene is destijds bij haar huwelijk met Carlos deBourbon Parma RK geworden.
Maxima is nog steeds RK.

Willem van Oranje was in de 80 jarige oorlog (1568-1648) de grote voorvechter van het Protestantisme.
Als er bijzondere gebeurtenissen zijn, gaat de familie meestal naar de Kloosterkerk in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willem van Oranje vocht tegen de Spaanse overheersing. Dat hij de grote voorvechter was van het protestantisme is m.i. onjuist
Het is moeilijk te zeggen of iemand een geloof heeft, ook al doen ze alsof. Officieel zijn ze protestant.