Wat verstaan mensen die in de bijbel geloven onder "de ziel"? Is de ziel datgene wat het lichaam bestuurd, en na de dood naar de hemel gaat?

Wat is de reden dan van het verblijf in een lichaam van de ziel?

Toegevoegd na 33 minuten:
Tevens: wat is het dan dat naar de hemel gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen moesten zich allen eens die vraag stellen!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Goeie vraag Meike. Nieuwsgierig naar al dat gepraat over de bijbel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik vraag me af wat er over gezegd wordt in de bijbel. En op hoevele manieren dit verstaan wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand gelooft toch IN de bijbel? Je gelooft in wat de bijbel zegt,maar je gelooft (of niet) in GOD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike2 Misschien wil je de moeite eens nemen om hier te lezen. http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=1&hoofdstuknr=214 1 korinthe 15 heeft Paulus het over een natuurlijk lichaam dat gezaaid wordt en een geestelijk lichaam dat wordt opgewekt.( dus onze ziel) Ziel en geest gaan na het sterven, naar het hiernamaals. Gijsbert van der Zeeuw legt uit hoe het één en ander op elkaar werkt. We kunnen het zo zien: het stoffelijk lichaam is een voer-
tuig, waardoor de ziel zich uiten kan en ervaringen kan opdoen.
De ziel heeft zo'n voertuig nodig omdat haar samenstelling te sub-
tiel is voor de grove vormen van materie die wij hier op aarde ken-
nen. Tussen de ziel en het stoffelijk lichaam in staat de geest, die
een soort bemiddelaar is tussen beide en die boodschappen en er-
varingen doorgeeft van de ziel naar het lichaam en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roodborstje: Ik heb daar pas nog een vraag over gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/christendom-driedeling-dood.258295 De ziel gaat naar het dodenrijk en de geest keert terug tot God. Deze gaan dus niet gezellig samen naar het hiernamaals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschil van mening mag er zijn, ik geloof dat als ik sterf, dat ik met Ziel en geest terug ga naar het hiernamaals. Jezus zegt in Johannes 11:25 25 Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Matth 22:32 32 Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob? 33 Hij is niet een God van doden, maar van levenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roodborstje: Daar staat niet specifiek iets over zielen, geesten, lichamen, of wat dan ook. Alleen "wie" wordt genoemd en dat verwijst gewoon naar mensen. In deze Bijbel-delen worden ze WEL letterlijk genoemd: De scheiding tussen ziel en geest vindt men in Lucas 1:46-47: "En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere; En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker" Ook in 1 Tessalonicenzen 5:23: "Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus." Prediker 12:7 zegt dat de geest terugkeert tot God: "En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die
hem gegeven heeft." En over de ziel het volgende op Wikipedia: "... terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk. Dit laatste wordt vele malen aangegeven in het Oude Testament, als er gesproken wordt over neerdalen in het dodenrijk." Wijsheid 16,14:

"... maar de geest die is heengegaan kan hij niet laten terugkeren, en de ziel die in het dodenrijk is beland kan hij niet verlossen." Kijk, de ziel en de geest gaan beiden ergens anders heen en de ziel hier specifiek naar het dodenrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook @Roodborstje: zoek maar eens op biblija.net (Bijbel in verschillende versies) op "dodenrijk". Best interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar behoor jij bij de JG? alle respect hoor! maar ik blijf er bij dat geest en ziel een geheel zijn. en dat ik met ziel en geest naar het hiernamaals ga. Eigenlijk maak ik me daar helemaal niet zo druk om. Ik zie het dan wel als God mij roept, en ik uit dit lichaam verlost word. Dit lichaam komt uit de aarde,en wordt weer aan de aarde terug gegeven. Ik vergelijk het wel eens met een jas die je uit trekt. De site die je aangeeft daar ben ik vaak te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roodborstje: Die is grappig, ik een JG! Ik lig hier echt dubbel hoor! Nee, ik ben totaal ongelovig. Jij mag geloven wat jij wilt hoor, maar de vraag gaat over de Bijbel en dan moeten we 't wel over de Bijbel hebben. En in die Bijbel staat wat ik hierboven heb aangehaald. Als jij wat anders wilt geloven, prima, maar dan geloof jij iets anders dan wat er in de Bijbel staat en dat is niet relevant bij deze vraag. Misschien ook even hier kijken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_%28filosofie%29#In_het_Christendom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Widar, als je de Bijbel goed bestudeert en aanhaalt, dan word je voor Jehovah's Getuige aangezien! Dat is toch logisch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DIE logica snap ik nu weer niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelond.: Van mij mogen ze. Ik vind 't wel grappig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoeker Geloof jij dat je teruggaat? Of erheen gaat? mbt de volgende zin:
'dat ik met Ziel en geest terug ga naar het hiernamaals.'
Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord. Is het een vertyping of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bijbelonderzoekster:
valt me de laatste tijd nogal op dat er hier bijna een invasie van JG plaatsvindt op GV die elkaar vooral veel plusjes geven op vragen (die ze zelf stellen) naar de bekende weg en erger nog: die zichzelf wel érg rechtschapen en goed blijken te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adriaan: Dat kan ik er niet in lezen hoor. In Efeziërs staat alleen dat hij gevangenen meenemen (NBT) of dat hij de gevangenis gevangen nam (Statenvertaling). Ik kan daar geen zielen of gelovigen in lezen, dus dat lijkt me een sterk staaltje interpretatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adriaanv,Ik ben het met je eens, het is veranderd na de opstanding van Jezus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom betekent "wij" onze zielen? Waaruit leidt je dat af? Waarom zou 't niet onze geest kunnen betekenen? (Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, ik wil 't gewoon graag weten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je hier wel een scheiding kan maken tussen het O.T. en N.T. Jezus heeft het mogelijk gemaakt dat onze geest of ziel naar de Hemel kan gaan. Hij beloofde de medegekruisigde misdadiger dat hij Diezelfde dag samen met Hem in het Paradijs zou ingaan.
Zou met Geest niet bedoeld zijn Heilige Geest en dat deze bereikbaar is geworden voor ons na zijn Hemelvaart? En dat de ziel iets is dat nodig is voor het lichaam op aarde te doen functioneren? En in het dodenrijk belandt, dus in slaap valt?
Widar Wat is Wijsheid 16, 14? Moet ik dat in mijn bijbel hebben? kan het niet vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Jezus werd ook al gesteld dat de geest na de dood terug naar God zou gaan. Als het dus de geest is die naar de hemel gaat, dan is er niets veranderd, lijkt me. Daarom ook mijn vraag. Ik zie dat Wijsheid een deuterocanoniek boek is. Op Biblija.net kun je dat lezen: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=wijsheid&id18=1&l=nl&set=10 Ook als je dit boek weglaat uit je beschouwing, dan nog kun je uit de andere passages afleiden dat de geest en de ziel beide een andere bestemming hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. En dank je voor je link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat voor het woord "zielen" daar oorspronkelijk een ander woord met een andere betekenis werd gebruikt dan het woord "ziel" zoals in de teksten die ik hierboven citeerde. Maar ik kan geen Grieks of Hebreeuws, dus dat kan ik niet uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo onstaan dus schisma's binnen een kerk.
Door toedoen van een stel zielige geesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adiaanv, Heb je een mailtje ven hem gehad daar over?
Hij had me ook een pb tje kunnen sturen. En hoezo ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adriaan: Dat is interessant, maar ik wil weten wat er op de plek in de citaten staat die jij en ik hebben aangehaald, niet wat er op andere plaatsen wordt gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer Adriaan, het begon net interessant te worden. Maar goed, je moet er ook maar net zin in hebben natuurlijk. Moet ik misschien toch maar zelf Grieks en Hebreeuws leren ;)

Antwoorden (6)

Een van de grootste onbijbelse leringen is dat de mens een onsterfelijke ziel heeft.

(Lees even Ezechiël 18:4...Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.)

Wanneer je Genesis leest zie je dat zowel dieren als mensen levende zielen worden genoemd.

Het Hebreeuwse woord in de H.Schrift 'nefesj', dat met „ziel” is vertaald, betekent „een schepsel dat ademt”of op het hele levende wezen.

Als de ziel gescheiden wordt van de levenskracht die oorspronkelijk door God is gegeven, sterft ze .

Toegevoegd na 9 minuten:
Wel is er in de H.Schrift spraken van zowel een opstanding tot geestelijk leven als tot aards leven.
Maar tussen de dood van iemand en een opstanding is een mens 'dood',en heeft men geen ziel meer.
God Schept de mens een nieuw geestelijk lichaam ofwel een nieuw aards lichaam bij de opstanding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de vraag bewerkt met: Wat is dan hetgene dat naar de hemel gaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Jehovah's Getuigen geloven wel dat er mensen naar de hemel gaan!
Zoals het er ook staat: (Johannes 14:2) . . .In het huis van mijn Vader zijn vele woningen. Anders zou ik het U hebben gezegd, want ik ga heen om een plaats voor U te bereiden.  Nieuwe hemel = Nieuwe regering =Gods koninkrijk Deze gaat over een nieuwe aardse maatschappij van mensen (Nieuwe aarde) regeren. Zo wordt de aarde terug een paradijs zoals God het altijd heeft gewild ,en waarvan hij nooit is afgestapt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens JOU is dat onbijbels aimeetje! ik lees (bijna) dezelfde bijbel en ben er zeker wel van overtuigt dat de ziel onsterfelijk is!
iets genuanceerder mag je dus wel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo ,
Wat ik schrijf is niet iets wat ik eens vluchtig heb gelezen of heb horen zeggen.
Ik heb er echt veel moeite voor gedaan om tot dit begrip te komen.
Ik kan mijn zienswijze indien nodig,staven met de oorspronkelijke talen waarin de H.Schrift is geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ gonzo Waardoor ben je overtuigt dat de ziel wel onsterfelijk is kun je dit ook schriftuurlijk onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meike2, je vraagt:"Wat is dan hetgene dat naar de hemel gaat?" Maar als je de vraag zo stelt, dan ga je er al van uit, dat er 'iets' naar de hemel gaat.
Wat de Bijbel leert (zoals aimeeTJE tracht uit te leggen) is:
- de mens IS een levende ziel;
- wanneer de mens sterft, is dus de 'ziel' dood. De 'dode ziel' keert tot stof terug, nadat het lijk begraven of gecremeerd is;
- de 'geest' van een mens dat is z'n denkvermogen, ook wel 'psyche' genoemd;
- wanneer een mens sterft gaat z'n geest 'uit' (zoals het licht uitgaat als je de stroom eraf haalt);
- de geest gaat terug naar God, die hem ook tot leven gewekt had;
- opstanding = opnieuw tot leven wekken. God geeft de doden een nieuwe kans op leven;
- 144.000 'van de aarde gekochte' personen worden als hemelse geest tot nieuw leven gewekt en gaan vanuit de hemel samen met Jezus Christus regeren. Dat is 'de nieuwe hemel';
- voor de anderen (zowel rechtvaardigen als onrechtvaardigen) krijgen met een nieuw menselijk lichaam, waarin God (JHVH) hun geest weer een nieuwe kans geeft, op de 'nieuwe aarde'.
Zoals God een Drie-eenheid is van Vader, Zoon en Heilige Geest, zo is de mens een drie-eenheid van ziel, geest en lichaam (zie 1Tess.5:23).

Ter verduidelijking.
Onze geest werd na zondeval gekoppeld aan ons geweten, goed en kwaad en na onze bekering aan de Heilige Geest, als ons onderpand Efeziërs 1:13-14
De ziel van de mens betreft onze wil, emoties en
ons denken.

Tijdens ons leven op aarde richt ons bewustzijn (onze ziel) zich voornamelijk op het aardse. Slechts voor een klein deel zijn we ons bewust van het geestelijke en dat alleen voor zover God dat aan ons openbaart.

Bij het sterven geven we onze geest als het ware terug aan God. Denk maar aan de woorden van de Here Jezus bij zijn sterven:
"... Vader, in Uw handen beveel Ik mijn geest." (Lucas 23:46)
"... en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft." (Prediker 12:7)

Bij het sterven wordt er een wissel omgezet, waardoor de onstoffelijke ziel de verbinding legt met de menselijke geest. Op aarde bestaan we als mensen uit lichaam, ziel en geest. Na het sterven van ons lichaam houden we dus onze ziel en geest over.

Ons lichaam wordt weer compleet tijdens de eerste opstanding, wanneer de gelovige een opstandingslichaam als de Here Jezus zal ontvangen.
Een hemel lichaam ldat niet onderworpen is aan de natuurwetten.

De plaats in de hemel voor de gelovige lijkt slechts tijdelijk Gods bedoeling te zijn. Eens zal er een nieuwe hemel en aarde worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij bedoelen eigenlijk alles wat je mist wanneer je dood bent.
Als je dood bent, blijft je lichaam achter en de ziel gaat verder....

Dus ziel+lichaam is mens. Ziel is dus alle bewustzijn en alles wat leuk en minder leuk aan de mens.
Ziel wordt ook wel de geest genoemd.

Tegenwoordig weten we echter dat het de hersenen zijn die eigenlijk uitgeschakeld worden wanneer je sterf.
12 jaar geleden
De gedachte aan een lichaam en een geest die samen de mens vormen, stamt eigenlijk uit het Grieks, en past niet in het OudTestamentische denken. Want, zoals ik het heb geleerd en begrepen, is de ziel het unieke kenmerkende onverbrekelijke verbonden deel met en van de mens.

Ik geloof in God, en de Bijbel is een verzameling getuigenissen van mensen die ook in God geloven. Niet allemaal op dezelfde manier.
Het past meer bij het Joodse Oudtestamentische denken om de ziel als een ""all in"" mens te zien.

Ik weet niet wat ""mensen"" eronder verstaan, want dat moet je aan ieder mens apart verstaan.
Zelf denk ik ""all in"". Wij zijn bij leven en sterven in Gods hand. Er is geen enkele energie die verloren gaat. (Zelfs Einstein zegt dat).

Toegevoegd na 5 uur:
.....dat moet je aan ieder mens apart vragen.

Toegevoegd na 6 uur:
De ziel, het is een overdrachtelijke benaming voor het unieke van ieder mens, dat wat ons onderscheidt van anderen. Maar is niet los, het is wat wij zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inekevl, je zegt: Want, zoals ik het heb geleerd en begrepen, is de ziel het unieke kenmerkende onverbrekelijke verbonden deel met en van de mens. Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt, kan je het wat meer specifieker uitleggen ? dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste inekevl, ik heb je een plusje gegeven, als tegenwicht tegen het minnetje dat er al stond.
De gedachte van de 'all-in' mens als betekenis van het woord 'ziel' komt heel goed overeen met dat wat de Bijbel leert.
Lichaam is stoffelijk,
ziel is leven,(b.v.ademhaling,kloppend hart,zenuwreactie)
geest is besturing van het levende lichaam.
bij dood vergaat het lichaam tot stof en keert het leven terug
naar de schepper.
de geest echter heeft de keus.
zij heeft (wat lichaam en ziel niet hebben)informatie van
buiten nodig om op de aarde te leven.
deze informatie krijg je van anderen,je ouders, leraars,boe
ken enz.
tevens heb je de rede in je d.w.z.emoties,waarneming door
zien horen ruiken proeven voelen.door interpretatie hiervan
krijg je hiervan gevoelens van liefde,haat,blijheid,veront
waardiging, velangen,afschuw,enz..

conclusie: lichaam keert terug tot aarde.
ziel(leven) keert terug tot God
geest(jij) kunt kiezen,
voor of tegen de schepper en zijn beloften,
of voor de wereldse geneugten.
kort:leven of dood.

Toegevoegd na 24 minuten:
je bent onderdeel van de schepping
hierin had jij geen enkele keus.
niet in het man of vrouw zijn,blank of bruin,rijk of arm,
invalide of valide,je vader en moeder,tijd en plaats,enz...
er zijn keuzes van minder, maar ook van levensbelang,
ook al ben je op de slippen van je ouders het christendom
binnen gerold maak een eigen keus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen komen de betekenissen die gewoonlijk aan het woord „ziel” worden toegeschreven, in de eerste plaats uit de klassieke Griekse filosofie. Ze zegt dat de psu′che (ziel) onstoffelijk, ontastbaar, onzichtbaar en onsterfelijk is.

De bijbel zegt echter dat met zowel psu′che als ne′fesj, op aardse schepselen toegepast, iets stoffelijks, tastbaars, zichtbaars en sterfelijks wordt bedoeld.

De New Catholic Encyclopedia zegt: „Nepes [ne′fesj] betekent leven (Ex 21.23; Dt 19.21) en de verschillende essentiële manifestaties ervan: ademen (Gn 35.18; Jb 41.13 [21]), bloed [Gn 9.4; Dt 12.23; Ps 140(141).8], begeerte (2 Sm 3.21; Spr 23.2). Het betekent niet een deel van de mens, maar de hele mens — de mens als een levend wezen.

Er worden dan ook normale fysieke functies of kenmerken van vleselijke schepselen aan toegeschreven. Van ne′fesj (ziel) wordt gezegd dat ze vlees, vet, bloed of soortgelijke stoffelijke dingen eet (Le 7:18, 20, 25, 27; 17:10, 12, 15; De 23:24), honger heeft of hevig verlangt naar voedsel en drank (De 12:15, 20, 21; Ps 107:9; Sp 19:15; 27:7; Jes 29:8; 32:6; Mi 7:1), vet gemaakt wordt (Sp 11:25), vast (Ps 35:13), iets onreins zoals een dood lichaam aanraakt (Le 5:2; 7:21; 17:15; 22:6; Nu 19:13), ’tot pand genomen’ of ’ontvoerd’ wordt (De 24:6, 7), werk verricht (Le 23:30), met koud water wordt verfrist als ze vermoeid is (Sp 25:25), gekocht wordt (Le 22:11; Ez 27:13), als een gelofteoffer wordt aangeboden (Le 27:2), in ijzers wordt geslagen (Ps 105:18), slapeloos is (Ps 119:28) en naar adem snakt (Jer 15:9).

De „geest” (Hebr.: roe′ach; Gr.: pneu′ma) dient niet verward te worden met de „ziel” (Hebr.: ne′fesj; Gr.: psu′che). De ziel (ne′fesj; psu′che) is het schepsel zelf. Met de geest (roe′ach; pneu′ma) wordt de levenskracht van het levende schepsel of de levende ziel bedoeld.

Het onderscheid tussen de Griekse woorden psu′che en pneu′ma wordt verduidelijkt door wat de apostel Paulus in zijn eerste brief aan de Korinthiërs verklaart over de opstanding van christenen tot geestelijk leven. Hierin stelt hij „dat wat fysiek [psu′chi‧kon; lett.: ziellijk] is” tegenover „dat wat geestelijk [pneu‧ma′ti‧kon] is”. Aldus geeft hij te kennen dat gezalfde christenen die naar de hemel gaan tot aan hun dood een „ziellijk” lichaam hebben, net als de eerste mens Adam, terwijl zij bij hun opstanding een geestelijk lichaam zoals dat van de verheerlijkte Jezus Christus ontvangen (1Kor 15:42-49).