Zijn godsdiensten verschillende wegen die naar dezelfde bestemming leiden?

goed leven > dood?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke godsdienst heeft dezelfde bestemming. De ene houdt zich heel erg met de dood bezig (vooral je goed gedragen, want anders, later als je dood bent, oeioei), terwijl de andere, het Taoïsme bijvoorbeeld, dat juist helemaal niiet dood (omdat we er nu eenmaal niets over weten en er dus niets over kunnen zeggen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige ideeen richten zich op een leven na de dood (vooral de grote bekende religies), terwijl andere filosofische visies zich richting op een leven voor de dood. Ik persoonlijk verkies de laatste :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Ik doe mee.

Het beste antwoord

de dood is de eindbestemming van elk levend wezen, een godsdienst is een invulling van het leven zelf.

dus helaas maar waar: we leven onze eigen dood tegemoet, een geloof geeft een (mogelijke) verwachting van de tijd na de dood. en vrijwel elke godsdienst hoopt op een leven (of een vorm ervan) na de dood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is waar als je zegt dat elke religie een invulling van het leven zelf is. TOch ben ik 't niet met je eens dat daardoor elke religie tot hetzelfde doel zou leiden. De doelen van religies zijn nl. verschillend. In de ene religie is het doel een leven na de dood, in de andere religie is het huidige leven het doel. Dat is een wereld van verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar of de focus van een bepaalde religie nu op het heden of op het hiernamaals is gericht maakt vrij weinig uit aangezien het leven op zich sterfelijk is, welke invulling we er ook aan geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of ze naar dezelfde bestemming leiden. Ik zeg dat dat fundamenteel onjuist is, omdat religies andere bestemmingen kennen. Voor de een is de bestemming een hemel, voor de ander is de bestemming het huidige moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe ik mijn leven ook invul en welke godsdienst ik ook aanhang het gemeenschappelijke van de menselijke samenleving is dat we sterven. onze bestemming is de dood. of mijn godsdienstige focus nu ligt in het heden of het hiernamaals, mijn bestemming is sterven. het kan uiteraard zijn dat mijn godsdienst mij dit niet zo leert maar als ik dan tot een onvermijdelijke confrontatie kom met mijn bestemming heb ik toch brute pech.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er blijkbaar vanaf hoe je het bekijkt. Als je het bekijkt vanuit ongelovig oogpunt en stelt dat we uiteindelijk allemaal simpelweg dood gaan en dat we dus allemaal dezelfde bestemming hebben, ongeacht religie, dan heb je gelijk. Als je het echter zoals ik bekijkt, naar de bestemmingen die de verschillende religies beweren te hebben, dan heb ik weer gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt

Andere antwoorden (6)

Nee, Godsdiensten zijn verschillende manieren om je leven inhoud te geven, omdat we helemaal niet weten WAT je eventuele bestemming is, sterker nog, OF er wel een 'bestemming' is.

Veel mensen vinden het idee dat het leven ophoudt met de dood onverteerbaar, en willen geloven dat er na de dood meer is. Liefst zelfs nog iets beters, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Religie is in de meest platte zin van het woord een manier om met angst voor de dood om te gaan.

Daar zijn in de loop der eeuwen natuurlijk allerlei rituelen, regels, dogma's, doctrines en veronderstellingen bijgekomen, maar puntje bij paaltje zijn we nog net zo ver als 30.000 jaar geleden ; de dood is de enige zekerheid in het leven, en niemand weet wat er daarna komt.

En ja, aan het einde komen we allemaal op dezelfde grote hoop ; er is niet voor elke religie een aparte hemel of hiernamaals of mogelijkheid tot reïncarnatie of het eeuwige niets ; wat er uiteindelijk ook al zijn of niet zijn, het zal voor ons allemaal op hetzelfde neerkomen. Ook zonder religie bereik je dus uiteindelijk hetzelfde 'doel'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare beantwoording is een antwoord gebaseerd op eigen overtuiging niet die van de religies zoals gevraagd religie =godsdienst. Jodendom Het concept hemel is binnen de christelijke en islamitische religies duidelijker gedefinieerd dan in het jodendom. In de Joodse perceptie van het leven hierna is er soms sprake van "olam haba", de wereld die komen zal, maar het concept van leven na dit leven is in het Judaisme nooit zo officieel en systematisch uitgewerkt als in het christendom en in de islam. Christendom De hemel is binnen het christelijk geloof een belangrijke doctrine, omdat er na het leven een opwekking uit de dood is, waarna men ofwel de hel, het vagevuur (bij katholieken) of de hemel kan betreden. Islam De hemel (Ar.:جنة, al-janna, djanna (de tuin)) wordt binnen de islam voorgesteld als een weelderige tuin. In soera De Gelovigen staat beschreven dat de hemel uit 7 lagen bestaat. Soera Mohammed spreekt van rivieren van wijn, melk, honing en water. Met betrekking tot deze wijn die haram op aarde is, moet in acht worden genomen dat de aardse beperkingen, zoals dronken worden, in de hemel niet mogelijk zijn. In Soera De Resurrectie staat dat de mensen er bediend zullen worden door knapen en maagden,en dat het grootste genot het aanschouwen van het Gods aangezicht is. Bepaalde stromingen binnen de islam gaan van een bepaalde tafsir uit dat de mens niet voor het aanschijn Gods kan komen staan. In de Chinese volksreligie is de hemel, de woonplaats van de Chinese goden. De hemel wordt daarom soms vertaald als "Woonkamer van de goden" (天庭). Maar men gelooft ook dat overleden mensen opstijgen naar de hemel. De voorouders leven in de hemel en kijken naar hun levende nageslacht in onze wereld. Mensen die de Chinese volksreligie belijden, geloven dat de voorouders in de hemel hun levende nageslacht kunnen helpen door bescherming tegen het kwaad, daarom is voorouderverering belangrijk veel Chinezen. Het enige verschil tussen de bewoners van de hemel is de indeling van overleden mensen en goden. Goden kunnen naar de aarde komen en overleden mensen niet. Gek bevooroordeeld antwoord ,bestemming is bijna altijd volgens westerse begrippen de hemel of anderszins geformuleerd,
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjeetje, wat jammer. Op welke grote hoop bedoel je nou? En hoe "weet" jij dan dat er geen hemel is en geen reincarnatie Uiteindelijk komt het voor iedereen op hetzelfde neer, ja, maar volgens mij is er toch heus wel een ontwikkeling gaande voor ieder mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen is blijkbaar nog steeds moeilijker dan knippen en plakken.Ik heb er voor de verandering namelijk eens GEEN waarde-oordeel aan gehangen. Ik ga er zelf van uit dat er niks na de dood is nee, heb daar althans geen aanwijzingen voor, maar in dit antwoord rep ik daar niet eens over ; ik stip alleen maar aan dat we het niet weten ; geen enkele religie heeft de waarheid in pacht, al pretenderen ze dat allemaal wel.
Alle religies hebben een - in alle gevallen uitsluitend op aannames gebaseerde- verklaring voor wat er na de dood gebeurt, al lopen die nog zo uiteen. Daarmee zijn het geen 'routebeschrijvingen' naar een (voor elke religie verschillend of zelfde) hiernamaals, maar juist manieren om je leven in te vullen, hetzij een uniek leven, hetzij een uit vele. Alleen mensen die zelf een religie aanhangen en denken dat die de waarheid in pacht heeft, kunnen problemen hebben met een dergelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hang geen religie aan en denk ook niet de waarheid in pacht te hebben en heb geen problemen met jouw antwoord. Er klinkt alleen voor mijn gevoel nogal wat bitterheid uit je antwoord (maar dat kan ik mis hebben hoor). In je laatste alinea ben je toch heel stellig over bepaalde dingen en dat weet je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.s. ik geen nooit! minnetjes.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
+ Prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike ; van bitterheid is beslist geen sprake. Ik ben er alleen van overtuigd - en dat moet toch voor ALLE gelovigen ook tellen, anders lagen ze niet zo vaak in de clinch - dat er niet voor ELKE mogelijke religie een andere hemel is, dat mensen in de ene religie reïncarneren en de ander niet, dat weer anderen wedergeboren worden op een nieuwe aarde, een clubje door aliens word opgehaald richting thuisplaneet en weet ik veel wat voor smaken er nog meer zijn. Natuurlijk kan ik niet bewijzen of uitsluiten wat er dan WEL is - dat kan ik alleen voor mezelf bepalen - maar dat er geen, noem eens een getal, 4000 'hiernamaals' zijn, daar ben ik toch wel vrij zeker van, dus dat durf ik wel hardop te beweren. Wat er hierna komt is een verrassing. Welke religie dan gelijk heeft gehad, of geen van allen, maakt uiteindelijk niet uit ; we bereiken allemaal dezelfde 1 of maximaal 2 (voor het geval geloven die een 'hemel en hel-principe verkondigen gelijk hebben) plaatsen, en that's it. Mensen kunnen zichzelf zo verschillend verklaren als ze willen, maar in de grond zijn we uiteindelijk allemaal MENS. Niks meer, en vooral niks minder. Als er Goden -of eender welke variant daarop- zijn, zijn alle mensen voor hen ongetwijfeld gelijk(waardig), los van in welke cultuur je bent opgegroeid. En ja, dáár ben ik heel stellig in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike2: "En hoe "weet" jij dan dat er geen hemel is en geen reincarnatie" Dat weten we niet. We hebben echter NUL aanwijzingen dat die er wel zouden zijn. In dat geval hebben we een zeer gezonde gewoonte en dat is aannemen dat het dan ook niet bestaat. Gezonder in elk geval dan zomaar aannemen dat dingen bestaan, zonder ENIGE aanwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn net zoveel hemels als dat er dominee's zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest het aantal hemels te tellen, het spijt me. Het probleem schuilt 'm in 't feit dat niemand me kan vertellen hoe ik ze vast kan stellen.
Van uit christelijk oogpunt is het vrij duidelijk.
Hier enkele citaten van Jezus zelf:

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

(Johannes 14:6) . . .Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
minnetje is niet van mij..
maar Mat 7 vs 21 /23 snap ik niet als antwoord op deze vraag.. dit lijkt over gelovigen te gaan die hun eigen wil gaan of blijven doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mat 7:21-23 daarvan begrijp ik ook niet dat uitgerekend jij deze tekst geeft. Jij volgt een organisatie die al vele, vele valse profetieën heeft gegeven... Jouw 2e link bevat een vertaalfoutje, er staat namelijk; 'niemand kan tot de Vader komen dan door Mij. ( dus niet door bemiddeling van) ...Er staat namelijk in vers 7:
Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien.. zie ook andere vertalingen die exact hetzelfde zeggen: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Johannes+14%3A6-7&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&l=nl&set=10 maar goed, vermoedelijk heeft het wat met de leer van de organisatie te maken, dat de organisatie dit wat 'anders' heeft vertaald.
Als je bedoeld dat godsdiensten leiden naar God, en het goddelijke in jezelf, dan zeg ik JA! Het zijn gewoon verschillende manieren om hetzelfde doel te bereiken. Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat hij eigenlijk religies bedoeld en niet zo zeer specifiek godsdiensten. Is dat niet zo, dan snijdt de rest van mijn reactie geen hout. Niet alle religies leiden naar (een) god, want niet in alle religies wordt er in een god geloofd.
Volgens de Bijbel is Jezus Christus uit de hemel neergedaald en is de Here Jezus de afspiegeling van God op aarde.
Joh 14 vers 10 10 Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is?

In Johannes 3 vers 3 zegt Jezus / niemand kan het Koninkrijk van God zien als hij niet opnieuw geboren wordt.

Hij zegt van Zichzelf Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij. Johannes 14 vers 6

De Here Jezus Christus is de Goede Herder
Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen
Joh 10 vers 11

De Here Jezus is voor ons aan het kruis gestorven en heeft daar onze zonden en fouten gedragen, daarom is er maar 1 weg
naar de hemel via Hem.
Wanneer we Hem aannemen als onze Verlosser worden we kinderen van God en mogen we God Geest ontvangen.

Wij worden gereinigd door het bloed van Christus.
Openbaring 12 vers 11

Een kind van God worden is een genade gift van God.
en wie tot Hem komt zal Hij geenzins uitwerpen
lees Joh 6 vers 37.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De wegen zijn zeer verschillend: de ene is er éen van naastenliefde, de ander éen van moord en doodslag.
De bestemming wordt bepaald door de gevolgde weg en is daarmee dus ook heel verschillend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowat elke religie heeft te maken gehad met moord en doodslag. Ook het boeddhisme, mocht je dat willen gaan noemen. Zodra een religie groot genoeg is, gebeuren er uiteindelijk dingen in naam van die religie die het daglicht niet kunnen verdragen.
ja ze leiden ons allemaal naar God,en er is er maar 1,God de vader,Abba of Jaweh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook religies waarbij er niet in goden wordt geloofd. Die brengen je zeker niet naar (een) god.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de vraag zeker verkeerd gesteld,want er staat toch duidelijk Godsdiensten,en er is er maar 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg godsdiensten die zeggen dat er meer dan 1 is. Die hebben net zoveel gelijk als jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar in geloofd ja,u bent waarschijnlijk dan niet katholiek,want God zegt toch echt in de bijbel,ik ben de weg en de waarheid en we mogen geen andere goden aanbidden,dan weet u ook de betekenis niet van de tien geboden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook nog andere christenen dan katholieken hoor en die geloven ook in 1 god. Wat ik duidelijk wilde maken is dit: jij zegt dat er maar 1 god is, anderen zeggen dat er een andere god of meer goden zijn. Wie gelijk heeft, is niet te bepalen, want iedereen verwijst alleen maar naar z'n eigen heilige boekwerk, waarin staat dat DAT toch echt het enige echte juiste fantastische geloof is. Boek A zegt dit en boek B zegt dat. Wat is waar? Dat kun je niet weten. Misschien wel geen van twee. Dat ik de betekenis van de tien geboden niet ken, zou ik zelf niet zo stellig durven beweren. Misschien ken ik de betekenis wel beter dan jij denkt, ook al geloof ik nergens in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het verschil tussen u en mij,ik geloof!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt niet uit, dat mag. Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat het feit dat jij gelooft, nog niet betekent dat jij de ultieme waarheid in pacht hebt. Er zijn namelijk vele anderen die dat ook net zo hard beweren. Vertel eens, waarom zou jij meer gelijk hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bluemoon, ik ben christelijk, maar ik ben het niet met je eens. Ja, ik geloof in 1 God, ik aanbid geen andere God(en). Maar dat betekent niet dat andere mensen niet kunnen geloven dat er bijvoorbeeld voor hen 10 verschillende goden zijn, of allerlei categoriën en noem het maar op.. Ik respecteer hun geloof daarin, opdat ze dat van mij ook respecteren.