Was de slang in de hof van Eden echt een slang of was het een menselijke gedaante waarin de duivel was gevaren?

Veel mensen die de bijbel niet eens gelezen hebben beweren stellig dat de slang Eva heeft overgehaald om een appel te eten en dat daar alle ellende mee is begonnen.

"Wat men gangbaar aanduidt als de zondeval (zie wikipedia) is te vinden in Genesis 3. Hierin wordt de eerste vrouw, Eva, door het sluwste van alle wilde dieren, de slang, verleid een vrucht van de "boom van de kennis van goed en kwaad" te eten, terwijl God die handeling verboden heeft. Adam wordt daarna door zijn vrouw overgehaald hetzelfde te doen.

Hun ogen worden erdoor geopend; met dat ze een hap van de vrucht nemen, beseffen ze dat ze tegen Gods wil in zijn gegaan. Ze schamen zich voor elkaar en voor God, bedekken hun naakte lichamen en verstoppen zich voor God omdat ze Hem niet meer onder ogen durven te komen."

Tijdens een discussie hierover met een zeer religieuze dorpsgenoot zei hij dat de slang uit het verhaal over de Zondeval niet het dier 'de slang' betrof, maar dat de slang alleen symbool staat voor slechtheid. Hij beweert dat 'de slang' eigenlijk een menselijke gedaante had (waardoor hij met Eva kon praten). De duivel is in deze persoon gevaren en heeft Eva op slinkse wijze verleid een vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten.

Zijn er aanwijzingen (in de bijbel of in andere bronnen) dat deze zienswijze klopt? Of is het slechts de mening van een individu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
13.3K
anneliez
12 jaar geleden
De bijbel is voor veel verschillende uitleg vatbaar.
Er is veel in opgeschreven op de manier dat mensen het zouden kunnen begrijpen op het niveau dat ze toen hadden. Het niveau en inzicht is nu veel verandert zodat men nu gaat zeggen/denken dat je alles niet letterlijk op hoeft te nemen. Maar dat mag wel als je dat fijner vindt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat er niet letterlijk staat, is een mening. (En dingen die er wel letterlijk staan, kunnen meningen/ideeën/gedachten/fantasieën zijn van de schrijver.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moest God zonodig daar die boom neerzetten?
Waarschijnlijk alleen maar om het verhaal spannender te maken,of om deze vraag mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat God die daar had neergezet? God had ook de duivelse slang niet gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, is God dan niet de schepper van alles? Als hij dat wel is, dan heeft hij ook die boom en die slang gemaakt. Zoniet, welke andere scheppers zijn er dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zie je helemaal verkeerd Widar! De God van Ytje hierboven, is alleen aansprakelijk voor alle goede dingenen niet voor de slechte. Zo kun je hem b.v. niet de schuld geven voor de miljoenen doden in de concentratiekampen in de 2e wereldoorlog.
Wat kan godsdienst toch mooi zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet zo voor selectieve religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, klopt, God maakte de boom wel, en de slang ook, maar de duivel nam bezit van de slang, nam het gewaad van de slang aan. De duivel was er toen dus al (Adam en Eva verhaal etc, zondeval) om ervoor te zorgen dat we foute keuzes maakten. Moolkeesje, ''mijn God'' is niet alleen verantwoordelijk voor alle goede dingen. Ook vast voor de slechte. Mijn leven is bepaald dóór God, dus ook mijn dood.
En God de schuld geven voor miljoenen doden in de concentratiekampen in de 2e wereldoorlog kan wel hoor, dat is ook selectief. Hitler was een ziek mens..in en in slecht. Het kan zijn dat de duivel hem ziek maakte, maar het kan ook zijn dat God hem ziek maakten. Omdat God met alles dat Hij doet een reden heeft.
God zorgde voor de zondevloed. Ook staat in de bijbel dat God ook kan straffen, degene die gestraft kunnen worden. Ik ben niet zo iemand die denkt: Lang leven de lol, God doet alleen goede dingen, slechte dingen zijn alleen van de duivel, en als ik dood ga dan betaald mijn familie mijn toegang tot de hemel (zo denken Katholieken..) Misschien kun jij God niet de schuld geven voor iets slechts, ik kan dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij ging het alleen om het feit dat je zei dat God ze niet gemaakt had. En wat die katholieken betreft: zo denken ze heus niet. Niet erg netjes om dat te zeggen, je kunt 't beter bij je eigen geloof houden, ipv af te geven op dat van anderen. (En al dachten ze wel zo, dan is dat nog steeds hun geloof en even geldig als het jouwe.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AMEN!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ik kom uit een Katholiek gezin, dat geloven ze wel, bij een doden mis (oid) geven ze geld, zodat de overledene sneller de hemel in kan. Misschien iets verkeerd gezegd dan. God had de slang wel gemaakt, maar niet duivels. Ik zei; niet de duivelse slang. Sorry daarvoor. Over de boom wist ik zelf niet zeker, nu wel. Excuses. Mijn eigen geloof was katholiek, tot 4,5 jaar geleden :)
Daarbij geef ik geen enkele mening daarover, ze hebben dat recht dat te geloven, mijn enige uitspraak daarover is: Zo ben IK niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook katholieke uitvaarten meegemaakt hoor en daar gebeurde dat niet. Verder denk ik dat als het gebeurt, het een kwestie van traditie is, niet (meer) van geloof.

Het beste antwoord

Hoewel er spraak werd gebruikt om Eva in de tuin van Eden te misleiden, wijst niets erop dat de letterlijke slang over stembanden beschikte.
De slang had ze feitelijk niet nodig, net zomin als de ezelin die door Gods engel werd gebruikt om tot Bileam te spreken een ingewikkeld gevormd strottenhoofd als dat van een mens nodig had (Numeri 22:26-31).
Toen dit ’stomme lastdier zich uitte met de stem van een mens’, was de hiervoor verantwoordelijke kracht kennelijk afkomstig uit het geestenrijk. — 2 Petrus 2:16.

Het geestelijke schepsel dat via de slang tot Eva sprak, wordt in de bijbel geïdentificeerd als „de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd” (Openbaring 12:9).
De hoorbare woorden waarop Eva reageerde, werden ingegeven door Satan, die ’zich blijft veranderen in een engel des lichts’. — 2 Korinthiërs 11:14.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok mooi antwoord aimeeTJE. begrijp ik hieruit goed dat de satan zich via het lichaam van de (verleidelijke) slang richtte tot Eva?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij deed het voorkomen dat de slang sprak,
'n beetje zoals een buikspreker het doet voorkomen dat een pop spreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is volgens mij Het Goede Antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord, omdat het meer dan de andere vragen, ingaat op de gestelde vraag. Bedankt!

Andere antwoorden (8)

Het is in ieder geval niet alleen de mening van een individu.
God plaatste Adam en Eva in de Hof van Eden (het Aards Paradijs), en vertelde hen dat zij het fruit van alle bomen in de tuin konden eten, behalve het fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad. Zij leefden gelukkig tot een slang (wellicht Satan) Eva verleidde om de verboden vrucht (traditioneel een appel) te eten.

Volgens datzelfde wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_en_Eva

Nu is de bijbel natuurlijk een mooi verhalenboek, maar het blijven niet meer dan verhalen.
Die al duizenden jaren opnieuw verteld zijn.
En die dus op meer manieren uit te leggen zijn.

Ander citaat:
De val van Satan en zijn engelen moet voor de schepping van de mens hebben plaatsgevonden want hij treedt in het paradijs al op in de vorm van de slang die Adam en Eva verleidde tot de zondeval.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan

In de islam staat satan bekend onder de namen Shaitan (of Sjejtan) en Iblis. Volgens de moslimtraditie werd Satan opstandig toen hij van God voor Adam moest buigen. Daarop verleidde hij Adam en Adams vrouw tot het begaan van de zonde door te zweren het juiste met hen voor te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik begrijp de minnen weer eens niet, maar ik begrijp je antwoord ook niet helemaal. er wordt nergens gesproken over de gedaante van de slang begrijp ik? en hoe is dit in de Koran dan opgenomen. in welke gedaante komt Satan daar voor in dit verhaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gemint, maar wil ff ingaan op het laatste gedeelte van het antwoord dat satan zou moeten buigen van god voor adam. Lijkt mij een beetje onlogisch omdat je door de hele bijbel heen ziet dat men alleen zich mag buigen voor God (Exodus 20:4, 5.) dan is de vraag dus zou God van satan toen nog een engel vragen om zich te buigen voor zijn schepping inplaats van voor de schepper zelf?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoewel ik denk dat je een de zondeval mooi hebt toegepast op de huidige manier van leven, denk ik niet dat je het op deze manier kunt omdraaien. De Bijbel is de Waarheid, van begin tot einde. Het verhaal van de zondeval is geen symbolisch verhaal, het is de beschaamde waarheid dat wij als mensen liever vertouwen en bouwen op ons zelf, dan dat wij vertrouwen op God. Wij hebben de keuze gekregen om de wereld te bewonen en te bebouwen met het volle vertouwen op God of om het volgens onze eigen ideeën te doen. En voor het laatste hebben we gekozen. Net ben ik nog even het wezen doorlezen en toen viel me pas op hoe bijzonder dit verhaal is. Want nog voordat God de mensheid bestraft en een oordeel geeft, vraagt Hij waarom het zo is gegaan en waarom ze dit hebben gedaan. Hij vraagt. En dan, dan geeft Hij gelijk de belofte en de oplossing om de mensheid te redden. Eerst geeft Hij aan hoe Hij voor verlossing gaat zorgen en daarna pas bestraft Hij de mensheid.
kan een slang praten? ;-)

de manier waarop het verhaal -wat natuurlijk allemaal symboliek is- als volgt is uitgelegd vind ik de mooiste:
In het begin was er eenheid, non dualiteit. En geen goed en kwaad want alles was een.
Door het eten van de appel van goed- en kwaad , wat staat voor de dualiteit word de mens zich bewust van zijn individualiteit, het ego.
Door het vormen van ego ontstaat het gevoel van afgescheidenheid van de bron (eenheid, liefde oftewel God)
De 'zondeval' omschrijft dus een tijdloos iets, en een proces die iedereen meemaakt. De ontwikkeling van het ego als individualiteit en daardoor de afgescheidenheid van het 'geheel'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in die zin is het dus iets goeds en eigenlijk iets wat iedereen mee maakt toch? vergelijkbaar met een klein kind dat dol is op zijn ouders, maar vanaf de puberteit gaat inzien dat het ook maar mensen zijn met hun goede en minder goede kanten. wat dat betreft zijn adam en eva in ieder geval completere mensen geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zo zou je het kunnen zien... de zondeval is eigenlijk 'de val uit de eenheid' , zo ziet een kind in die zin dat hij -los van ouders moet komen- wil hij/zij een eigen identiteit ontwikkelen...
bij die ontwikkeling komt schaamte, twijfel etc kijken... dit kent iedereen. Het maakt ons kwetsbaar.
Zo gezien is dit symbool het begin van het lijden. En het terug-verlangen naar die eenheid, waaruit we ontstaan zijn..
We kunnen echter niet zonder die scheiding.
Volgens het boek Openbaring 12:9 heeft de duivel gebruik gemaakt van een slang om de mens te misleiden.

De duivel wordt hier de oude slang genoemd.
Zie voetnoot 13 als toelichting bij dit vers.

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Op12.htm

Zie ook Openbaring 20:2

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Op20.htm

Nergens in de bijbel wordt vermeld dat de slang een menselijke gedaante zou gehad hebben.

Het zou daarom een mening van van dit individu kunnen zijn alhoewel er toch zullen zijn die deze mening met hem delen.

In figuurlijke zin staat de slang oa ook symbool om listigheid en leugens aan te duiden.

Psalmen 58:5,6

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Ps58.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lazen ze maar gans de bijbel!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. ik ken deze passages inderdaad. en ook ik kan 'in gans de bijbel' niet terugvinden dat de slang een menselijke gedaante zou gehad hebben. maar ik kan ook nergens terugvinden dat de slang die genoemd wordt ook echt de gedaante van het dier 'de slang' heeft. de verwijzingen naar de slang die je hierboven aanhaalt verwijzen eigenlijk allemaal naar de figuurlijke betekenis van een slang en niet zozeer naar het dier zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de slang een menselijke gedaante had gehad, had er niet in de bijbel gestaan dat de slang het listigste was van al het gedierte des velds.
Kijk, het hele verhaal is natuurlijk symbolisch. Dat betekent niet dat het verhaal niet waar is. Het is alleen waar op een andere manier.

Toegevoegd na 1 dag:
De verhalen in Genesis maken gebruik van beeldtaal die in die tijd in de regio (Eufraat en Tigris) heel gangbaar waren. Deze verhalen kom in de regio in verschillende varianten voor. De mensen vertelden dit soort verhalen aan elkaar door om een verklaring te geven voor waarom de dingen zijn zoals ze zijn en als richtlijn voor hoe je moet leven, hoe je met andere mensen en met het goddelijke moet omgaan.
Godsdienstwetenschappers, taalkundigen en psychoanalytici hebben geprobeerd om de symbolen in dit soort verhalen te ontcijferen, maar uiteindelijk blijft dat een kwestie van interpretatie.

Ik kan alleen mijn interpretatie geven, die voor mij waarheid bevat, zonder te zeggen dat het de waarheid is.

Adam (en Eva) staan in het paradijs in direct contact met het goddelijke. Dit is een symbool voor de "ziel" van de mens in zijn oorspronkellijke staat. Dan komt de slang die de mens laat eten van de boom van kennis van goed en kwaad.
De slang vertegenwoordigt het ego, het "ik" van "ik weet het beter" , van "en ik dan?", van "ja, maar IK wil..."
Het ego plaatst zich tussen de "ziel" en het goddelijke.
De boom van kennis van goed en kwaad vertegenwoordigt "the mind", het dualistische denken. Het vergelijken, oordelen, afmeten, wegen, veroordelen, voordelen, schaamte, discriminatie, betweten en dogma's.
Opeens valt het Adam en Eva op dat ze naakt zijn en daar schamen ze zich over. Hun verbondenheid met het goddelijke, maar ook die met elkaar, vallen uitelkaar.
Moraal van het verhaal: waar het ego is, daar is geen ruimte om het goddelijke te ervaren. Of in de woorden van Osho: "mind is your hell".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi sherpa, tja, ik ken heel wat mensen die erg nerveus en opstandig (misschien zelfs boos) worden als je stelt dat het hele verhaal symbolisch is. ik weet dat je veel kennis hebt van de bijbel dus hoop dat je weet of er in dit 'symbolische' verhaal dan sprake is van een duivel in slangengedaante. of een duivel in mensengedaante die zich gedraagt gelijk een slang? of wordt dit uit de teksten niet duidelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK heb mijn antwoord wat uitgebreid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een paar dagen weinig online geweest dus lees je antwoord nu pas, maar bedankt voor de uitgebreide toelichting. vette plus natuurlijk, al moet ik nog even goed nadenken over je antwoord.
alknobe - de slang staat inderdaad meerdere keren symbool voor de slechtheid in de Bijbel.
zie verder ook het anwoord van Amadeus

Het is echter niet aannemelijk dat de slang ook een menselijke gedaante had aangenomen.
Wij zien nergens in de Bijbel dat de duivel een menselijke gedaante aanneemt of kan aannemen.

In Genesis 3 functioneert de slang -bijzonder slim en scherpzinnig- als de mond van de duivel. De duivel neemt dit dier "in bezit". Zoals Gods Geest de (mond van de) ezel van Bileam doet spreken in Numeri.

Volgens de Bijbel had de slang vroeger pootjes, wat duidt op een loop vermorgen, die heeft hij nu niet meer.

Genesis 3
God, de HEER, zei tegen de slang:
‘Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan,
het vee zal je voortaan mijden,
wilde dieren wenden zich af;
op je buik zul je kruipen
en stof zul je eten,
je hele leven lang.

zie bijgevoegd een link van de vondst van het slangenfossiel genaamd
"de najash rionegrina '' waar de slang nog pootjes heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eigenlijk al heel goede antwoorden langs zien komen hierboven. Maar misschien als aanvulling:

In Openbaring 12:9 en 20:2 wordt Satan, Gods voornaamste tegenstander, als „de oorspronkelijke slang” aangeduid, kennelijk omdat hij zich in Eden van een letterlijke slang bediende om met de vrouw te spreken (Ge 3:1-15). Als „de oorspronkelijke slang” is hij ook de geestelijke vader van andere tegenstanders; daarom noemt Jezus hen „slangen,
adderengebroed”. — Mt 23:33; vgl. Jo 8:44; 1Jo 3:12.

Bestond de duivel toen al?
In Ezechiel 28:13 en verder wordt verteld van een gezalfde cherub die onberispelijk wandelde. Er wordt verteld hoe mooi hij eruit ziet met allerlei edelgesteente. Maar deze cherub wordt hoogmoedig. Hij wilde net zo worden als god. En hij wordt door god verstoten. Er wordt ook verteld dat hij in de hof van eden was.

Zoals in een van de antwoorden hierboven was het voor de duivel geen enkel probleem om een dier te laten praten.

Stel dat de slang in werkelijkheid echt een mens zou zijn geweest, dan zou er zeker iets over in de bijbel hebben gestaan. Adam en eva waren de enige mensen, en zij konden alleen door gemeenschap nakomelingen (dus andere mensen) voortbrengen. Zij zou zeker heel verbaasd hebben gereageerd als er opeens een mens tegen haar ging praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat misschien ook leuk is om te weten dat volgens het deuterocanoniek boek van jubileeen in hoofdstuk 3 word verteld dat alle beesten konden spreken voor de zondeval.

(het boek jubileeën was voor de joden een duidelijkere uitleg van het Bijbelboek genesis en gaf een rede aan van verschillende wetten van Mozes, voor de joden zeer gerespecteerd .)

ook het deuterocanoniek boek "uit het leven van adam en eva" wordt verteld over een letterlijke slang maar met een menselijke gedaante. en niet door de duivel bevaren maar handelde vrijwillig op satans aansporing, vandaar de zware straf voor de slang door op zijn buik te moeten gaan en stof te eten Hugo van der goes heeft deze (mens) slang op doek vastgelegd.

dit is misschien interessant want het maakt veel verschillende verhalen correct
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessante bron
Jawel, het kan! Maar dan anders, de slang was een wezen in de vorm van een soort mens maar dan met een soort hagendissenkop.
Maar dan in vreedzame vormen, en het moest adam en eva beschermen, de straf was dat de slang zou kruipen en zand zou eten! Een zware degradering dus, en de geest van de slang de duivel is in duisternis geslagen in de nabijheid van de aarde. En de slang bleef als een dier zonder ziel kruipend en zand etend achter!
Bron bijbel gen.