ja, nog steeds!!!

hindoes hebben respect voor al wat leeft, dus ze zullen voorlopig nog wel een hele tijd heilig blijven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de anderen hadden veel bij info maar dit kwam het meest in de buurt van mijn vraag bedankt

Andere antwoorden (3)

Heilige koeien

Waar je ook heen gaat in India, overal zie je koeien door de straten zwerven, een hindoe zal een koe nooit kwaad doen of doden, evenmin zal hij rundvlees eten. Dit vanwege de bijzondere aandacht, die het dier aan haar kalf besteedt. Veel hindoes herkennen ook een vrouwenfiguur (= moederfiguur) in de tekening op de kop van het dier. De betekenis van de heilige koe wordt door veel mensen verkeerd geïnterpreteerd. De heilige koe is mede heilig omdat het de mens voorziet van melk en werkkracht op het platte land. Volgens velen zou zonder de koe de mens geen bestaansrecht hebben gehad in het oude India en had het Hindoeïsme zich niet kunnen verspreiden. De koe staat dus centraal in het Hindoeïsme en wordt mede om die reden aanbeden. Het is een eerbetoon aan een dier dat door de grote Hindoe geleerden wordt aangeduid als 'de moeder der schepselen'.

Toegevoegd na 4 uur:
Ja, deze worden nog als heilig gezien (dank Widar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Overal in India liggen de koeien midden op de weg. Rustig herkauwend, terwijl steeds meer verkeer langs raast, met steeds hogere snelheden. Iedereen weet dat koeien tot de heiligste dieren van India behoren. Volgens een oude legende was de koe Su-rabhi, moeder van alle koeien, een van de schatten die uit de kosmische oceaan werden gekamd. Haar pangavya of ‘vijf producten’ - melk, yoghurt, boter, mest en urine - bezaten een zeer zuiverend vermogen.
Amadea
12 jaar geleden
Ja, in India geloven de meeste mensen in reïncarnatie. Dit betekend dat na de dood van een lichaam de ziel doorleefd en naar een ander lichaam gaat. Erg ingewikkeld allemaal maar het komt er op neer dat die koe (die veel mensen willen slachten op het vervolgens op te eten) voor het zelfde geld je eigen overleden oma kan zijn. Daarom zijn de meeste indiërs vegetarisch en laten ze onder andere koeien gewoon over straat lopen.