Hoe worden bijbelpersonages in het Arabisch genoemd?

En dan bedoel ik niet de Islamitische versie van de namen, want die hebben een andere betekenis. Ik weet al dat Jezus Yasou is. Graag zoveel mogelijke bijbelpersonages please. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
25.7K

Antwoorden (7)

Jezus heet in het arabisch 'Isa'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de islamitische versie van de namen maar wel bijbelpersonages in 't arabisch? Is hetzelfde..
Isa = Jezus
Ibrahim = Abraham
Gibriel = Gabriel
3Adam = Adam , de 3 staat voor de uitspraak (a vanuit je keel..)
Hava = Eva
Moesa = Mozes
Ismail = Ismael
Youssef = Jozeph

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde; je extra uitleg spreekt je vraag tegen.. Maar dit bedoelde je wel toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Noach / Noeh
-Abraham / Ibrahiem
-Lot / Loet
-Jozef / Joesoef
-Mozes / Moesa
-David / Dawoed
-Salomo / Soelaimaan
-Jona / Joenoes
-Zacharias / Zakarijja
-Johannes de Doper / Jahja
-Maria / Marjam
-Jezus / Isa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Job - Ayyub
Jakob - Yaqub
Izaäk - Ishaq
Lot - Lut
Shelah - Salih
Henoch - Idries
Jetro - Shu'aib
Aäron - Harun
Elia - Iljas
Johannes de Doper - Yahya
Elisa - Al-Jasa

Hud = ook een islamitische profeet, komt niet in de bijbel voor denk ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hud is Heber in de Bijbel. Zag dat het in wikipedia ook niet klopt.
Job= Ayoub
Jozef= Youssef
David= Dawud
Jacob= Yaqoub uitspraak; ja3koeb
Benjamin= Benjamin uitspraak; Benzjamien
Maria= Mariam
Noah= Noeh, de h uitspreken als de Arabische letter ح. Klinkt als de 'è' in 'hè'. Beetje lastig uit te leggen.

Als je verder nog namen kent dan heb kan ik de Arabische naam ervan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
יהוה = God = Allah
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
“haha + waren de anderen zomaar de hoofdpersoon vergeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite is het van achter naar voren gelezen JHWH in het Hebreeuws. De naam van de Schepper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd piertje mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan weten Piertje en Amadeus ook dat dit behoort te worden uitgesproken als Adonai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adonai is niet Zijn Naam maar wordt alleen op JHWH van toepassing gebracht en benadrukt JHWH's soevereiniteit. In psalmen 73:28 bv komt dit tot uitdrukking waar het vertaald wordt met: de soevereine Heer JHWH. Sommige vertalingen geven het anders weer, namelijk met met Heere HEERE. http://nl.wikipedia.org/wiki/JHWH
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadeus Wanneer er יהוה staat, dan spreekt men dat uit als Adonai. Omdat men de naam van de Here Here niet behoort uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sherpa: Hoe kom je erbij dat je de naam niet behoort uit te spreken? Kan je dat staven met de Bijbel zelf? Heeft God ons dat gezegd? Was niet eerder de vrees die men had, daar het noemen van de naam er aan zou herinneren dat men dingen deed die niet overeenkomstig Gods Wet was? Waarom worden verder wel alle andere namen wel gebruikt, terwijl die namen een deel van de Goddelijke naam bevatten? En ook van die namen de kuiste uitspraak niet bekend is?
Er zijn velen die het liefst die naam in de vergetelheid zien geraken. Nooit meer aan herinnert willen worden. Zou Gods vijand dat niet graag zien?
Zou je zelf willen dat men jou je hele leven meneer of heer noemt, terwijl je gewoon een naam hebt? Als je in een land woont waar ze je naam niet goed uitspreken (en ik heb ook zo'n naam), willen dat ze je maar niet bij naam noemen?
Waarom van de Schepper zijn Naam (die in ieder taal weer anders wordt uitgesproken) niet gebruiken om hem te onderscheiden van andere goden? De Bijbel zegt dat er vele goden zijn. 1 Korinthiers 8:5, 6.
Allah = God
Adam = Adam
Idries = Henoch
Nuh = Noach
Hud = Eber
Salih = Shelah (betwijfeld)
Ibrahim = Abraham
Lut = Lot
Ismaïl = Ismaël
Ishaq = Izaäk
Yaqub = Jakob
Yusuf = Jozef
Ayyub = Job
Shu'aib = Jetro
Musa = Mozes
Harun = Aäron
Zulkifl = Ezechiël (betwijfeld)
Dawud = David
Suleyman = Salomon
Iljas = Elia
Al-Jasa = Elisa
Yunus = Jona
Zakarya = Zakaria
Yahya = Johannes de Doper
'Isa = Jezus
Roeh Al-Qoedoes = Heilige Geest
Butrus = Petrus

Toegevoegd na 14 uur:
Maryam=Maria