Mag je tijdens een kerkdienst meezingen/meebidden als je zelf niet of anders gelovig bent?

Bij een begrafenis staat het wellicht niet netjes als je niet meedoet met het gebed bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Ja, ik zou het zeker doen. Je kan tot je eigen god bidden, of als je niet gelooft gewoon een moment van stilte in acht nemen om diegene te herdenken. Er zijn geen regels voor, maar in dat geval is aanpassen altijd goed voor de saamhorigheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja, dat mag gewoon, zijn geen regels voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het staat zelfs niet heel netjes om niet mee te bidden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het mag wel, maar ik als atheïst doe het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat mag, maar je hoeft niet mee te doen.
Ik heb op een christelijke school gezeten, maar ben zelf niet gelovig, ik hoefde ook nooit mee te doen met het gebed, maar deed het uit beleefdheid wel.

dus hoeft niet, als jij je maar beleefd gedraagd tijdens het zingen of gebed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Ik ben zelf niet gelovig maar als ik bij gelovige mensen ben respecteer ik hun religie en kijk tijdens het gebed gewoon naar beneden en wacht tot ze klaar zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag meedoen, maar het hoeft niet. Het is ook echt geen probleem als je bij een begrafenis niet meedoet met het gebed. Iedereen weet dat er dan ook niet-gelovigen aanwezig zijn en het is toch raar om opeens te gaan bidden tot iets/iemand waar je niet in gelooft?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag gewoon meezingen en bidden. Hoewel het misschien wat lastig bidden is, als je zelf helemaal geen enkel godsgeloof hebt. Dan is gepaste stilte wellicht beter.

Het enige dat je niet mag is ter commune gaan in een Rooms Katholieke mis, als je zelf niet Rooms Katholiek bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag gewoon meezingen en bidden. Hoewel het misschien wat lastig bidden is, als je zelf helemaal geen enkel godsgeloof hebt. Dan is gepaste stilte wellicht beter.

Het enige dat je niet mag is ter commune gaan in een Rooms Katholieke mis, als je zelf niet Rooms Katholiek bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
van mij mag het
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je de teksten kent, ja, anders zou ik gewoon stilletjes zwijgen