Wat heeft deze symbolen gemeen met het pentagram.

Wat heeft deze symbolen gemeen met het pentagram om ze daar in te verwerken.

http://users.telenet.be/Links1/images/tn_All-Gods-pentagram.gif

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De symbolen in het pentagram zijn godsdienstige symbolen. De maker wil (ook gezien de tekst) duidelijk maken dat alle Goden één God zijn. Dus om naar de overeenkomsten te kijken tussen godsdiensten in plaats van de verschillen.

Het pentagram is belangrijk in de Wicca - moderne hekserij, of heidense natuurgodsdienst. In de Wicca is er overigens niet maar één God, maar wordt er verwezen naar een God en een Godin, of naar meerdere Godinnen. Dus wel grappig/ietwat onlogisch om al die Goden in het pentagram te zetten en te verwijzen naar één God.

Wel zijn veel van de huidige monotheistische godsfiensten afgeleid van oudere natuurgodsdiensten (met bijbehorende heidense gebruiken). Wellicht dat daarnaar wordt verwezen. Maar ik weet natuurlijk niet of de gedachtengang voor het maken van deze tekening zo ver is gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

geen, de text correspondeert niet helemaal met het plaatje. het pentagram word voor verschillende doeleinden gebruikt maar is niet zo eenduidig qua symboliek als een bijv. het kruis en word zover ik weet niet met een godsdienst zo snel geasocieerd in absolute zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het pentagram is het officiële symbool van de Bahai. Bahai is een wereldgodsdienst met zo'n 6 miljoen leden die een soort van 'samenvatting' van alle grote gosdiensten probeert te bewerkstelligen. Ze zien feitelijk figuren als Mozes, Jezus, Boeddha, Krischna en Mohammed allemaal als boodschappers van God die je in hun eigen tijd en plaats zou moeten beschouwen. De Bahai hebben een behoorlijke invloed gehad in het opstellen van de Universele Rechten van de mens. Hun beroemde tempels staan over de hele wereld verspreid en verwijzen telkens naar de pentagram, zoals hieronder die in New Dehli.

Overigens heeft de keuze van het pentagram door de Bahai niets met Wicca te maken. Dit symbool ook niet, het is hier een symbool van de Bahai.