Waarom denken zoveel mensen dat "christelijk" en "katholiek" iets anders is?

Toegevoegd na 7 minuten:
Uiteraard is een katholiek een christen, maar niet iedere christen katholiek.
Maar je hoort zelfs mensen zeggen: "Ik ben geen christelijk, ik ben katholiek".
Of "...christen en katholieken hebben samen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1K

Het beste antwoord

Dit is uiteraard een bizar misverstand. "christen/christelijk" is de paraplu. Een katholkiek is ook een christen. Het is er ingeslopen door de naamgeving van scholen en verenigingen.
De protestantse heten vaak "christelijke......".
De katholieke tegenhangers "RK ....."
Vandaar.

Toegevoegd na 3 uur:
En in de (katholieke) spaanstalige wereld worden protestanten aangeduid met "christianos".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

het is ook niet echt gelijk aan elkaar.
een katholiek is een christen, maar een christen hoeft niet katholiek te zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...dat weet ik. Maar ik hoor katholieken wel eens zeggen "ik ben niet christelijk..."
Rieneke1
14 jaar geleden
misschien omdat onder de christenen de katholieken een beetje flierefluiters zijn?
dat ze bedoelen dat ze niet van de zwarte kousen zijn?
Omdat het iets anders IS. Alle katholieken zijn dan wel christelijk, maar lang niet alle christelijken zijn katholiek. Zo heb je overigens orthodox en Rooms Katholiek, wat al twee totaal verschillende smaken zijn, en een heleboel kleuren protestants (gereformeerd, van vrijgemaakt en artikel 31 , nederlands hervormd) maar ook allerlei andere stomingen als Mormonen en Jehova's getuigen (al hebben die ook sektarische trekjes), De Anglicaanse kerk , affijn, de voorbeelden zijn legio en eindeloos. Het barst van de Christenen, alleen onder allemaal verschillende vlaggetjes. Katholiek is er daar maar één van.

Zo zijn ook niet alle Joden orthodoxe joden, niet alle Moslims sjiieten of soennieten, en noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...maar veel katholieken maken zelf een onderscheid tussen "christelijk" en "katholiek"n
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat zijn dan niet de ....meest onderlegde katholieken zullen we maar zeggen. Katholicisme is toch echt een Christelijke stroming, altijd al geweest zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Omdat het iets anders IS" niet waar, je haalt denominatie en overtuiging door mekaar.
Omdat het christelijke geloof volgens de Katholieken wezenlijk afwijkt. Mijn oma zei vroeger wel: 2 geloven op 1 kussen, slaapt de duivel er tussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat een katholiek zichzelf geen christen vindt hoor. Beetje vreemd ook.
De term christen duidt al aan dat je gelooft in Christus. En katholieken geloven daarin, dus zijn het christenen. En dat weten ze zelf heus ook wel.
Ik vrees dat je 't of verkeerd begrepen hebt, of je bent toevallig een paar katholieken tegen gekomen die er zelf niks van begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het maar kort te zeggen je hebt in naamgeving: Rooms-katholieken, maar geen Christelijk-katholieken. Zo is het in het verleden in de spreektaal misgegroeid.
De niet-katholieken hebben geen Rooms decor, want Rome bestaat voor hen ook wel zonder paus. Arme "Christenen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de zin dat ze een mening verkondigen van een ander, zijn ze precies gelijk aan elkaar…
Ze verschillen alleen in de manier waarop… Meer niet… Maar ze spreken niet uit eigen autoriteit, maar uit de autoriteit van een ander… En dan vliegen ze elkaar in de haren omdat ze allebei denken het gelijk aan hun kant te hebben… Zit het niet zo?

Het zijn dus vooral de christenen en de katholieken dat er verschil is, ik denk dat het precies hetzelfde is, om de reden hierboven gegeven…

Maar christenen en katholieken vinden dit niet aardig dat ik dit zeg, dus de minnetjes zullen wel niet van de lucht zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur een taalkwestie. Katholieken (uiteraard christenen) noemen zichzelf voornamelijk katholiek, protestanten in verschillende varianten (gereformeerd, Nederlands hervormd etc.) duiden zichzelf vooral aan als christelijk.

Het zou ermee te maken kunnen hebben dat de protestante varianten van het christendom zichzelf zien als een terugkeer naar het 'ware' christendom.

Dat maakt de katholieken in werkelijkheid natuurlijk niet minder christelijk, maar waar katholieken in hun taalgebruik eerder de nadruk erop leggen dat ze lid zijn van de heilige moederkerk onder leiding van de paus, plaatsvervanger van Petrus op aarde, gecommunied en gevormd en gesacramenteerd etc., leggen de verschillende smaken protestanten er meer de nadruk op dat ze leven 'met de bijbel', en dus christen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan de katholieken zal het toch waarachtig niet liggen. zij zijn per slot van rekening de moederkerk. alles wat daar vanaf is gescheurd is strikt genomen een sekte. het probleem ligt bij de reformatie waarin zo duidelijk afstand is genomen van de RK dat de buitenwacht is gaan geloven dat katholieken geen christenen zijn, hetgeen niet waar is.