Wat zijn de verschillen in geloofsbelijdenis tussen katholieken en protestanten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet t antwoord niet maar heb me dit ook wel afgevraagd goeie vraag

Het beste antwoord

Het allerbelangrijkste verschil is, dat de katholiek gelooft dat in het geconsacreerde brood en de wijn Christus lichaam en bloed werkelijk aanwezig is.
De protestant daarentegen ziet dit als symboliek.

Verder hebben de katholieken 7 en de protestanten maar 2 sacramenten. Groot strijdpunt is ook het sacrament van de biecht, waarbij de zonden vergeven worden. De aflaten, wat ook typisch Katholiek/ Rooms is, en waarbij de zondaar boete kan doen en kwijtschelding van zonden krijgt, zijn het grote breekpunt geweest. Toen is de katholiek kerk gesplitst in katholiek en protestant.

De protestante kerk is daarna gesplitst in tientallen stromingen, die allemaal weer onenigheid hadden over geloofspunten. Heel ingewikkeld allemaal, maar het valt op te zoeken op internet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En katholieken hebben mooiere spullen in de kerk staan. Ja dat klinkt flauw maar als je dan toch een religie moet kiezen, kies er dan een waar 't allemaal nog een beetje om aan te zien is in plaats van dat depressieve gedoe ;)
Ivana
12 jaar geleden
Zo'n vraag maakt behoorlijk wat herinneringen los!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit al een poosje in de protestante kerk en heb gelukkig geen last van depressieve gevoelens hoor j0ve!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Katholiek betekent niet gelovig, maar algemeen, universeel. In de eerste eeuwen na de dood van Jezus ontwikkelden zich allerlei kerken en stromingen, elk met hun eigen interpretatie van het Christelijk geloof. De term 'katholieke kerk' werd gebruikt gebruikt om te benadrukken wat al die kerken en gemeenschappen met elkaar verbond. De protestantse vertaling geeft dit weer: "één heilige, algemene, christelijke kerk".

Andere antwoorden (3)

Als je het hebt over de geloofsbelijdenis die in de diensten worden uitgesproken dan zijn er eigenlijk geen verschillen.

ze maken beiden gebruik van de apostolische geloofsbelijdenis. Alleen net wat anders uitgesproken:

de Rooms-Katholieke versie
Ik geloof in God de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. En in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer, Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, Die nedergedaald is ter helle, de derde dag verrezen uit de doden, Die opgestegen is ten hemel, zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader, Vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest; De Heilige katholieke Kerk, de gemeenschap van de heiligen; De vergeving van de zonden; De verrijzenis van het lichaam; En het eeuwig leven. Amen.

De (Oude )Protestante versie:
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere; die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria; Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden; opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders; vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen; vergeving der zonden; wederopstanding des vlezes; en een eeuwig leven. Amen

(nog een leuk feitje, katholiek betekend eigenlijk gelovig, het verschil zit hem in Rooms-Katholiek en Protestant)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...nou heb ik meteen dat irritante Gregoriaanse stuk gezang in het hoofd van die geloofsbelijdenis die ik honderdduizend keer gehoord moet hebben. Hoi...... Zingen katholieken hem ook eigenlijk ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar wel een stuk vrolijker vind ik :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik me levendig voorstellen.
zoals al geschreven, er is géén verschil. De apostolische geloofsbelijdenis stamt al uit de tijd vóór reformatie. Op dat moment is een deel uit de rooms-katholieke kerk gescheurt.
Het verschil is interpretatie van bepaalde zaken, maar de basis; Jezus is gestorven voor onze zonden, is hetzelfde.
Rooms-katholiek en protestant, beiden zijn christen.

Katholiek betekent overigens: algemeen of universeel ( is grieks ) . En ook een protestant belijdt één katholieke ( dus een universele ) kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het grootste verschil dat katholieken doen aan Maria- en heiligenverering, terwijl protestanten vinden dat alleen God alle eer moet krijgen.