Wat is de consequentie van opzegging lidmaatschap RKK?

Ik heb me pas laten uitschrijven als lid van de Rooms Katholieke Kerk. Wat staat me nu te wachten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de bloemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HH
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://exchristian.net/2/2009/09/are-evangelical-christians-really-this.html

Het beste antwoord

Er staat je niets te wachten. Je hebt uiting gegeven aan een beslissing die je gedurende de afgelopen dertig jaar langzaam hebt genomen. Nu is de kogel door de kerk, zogezegd.

Het enige dat je te wachten zou kunnen staan is wroeging. Dan keer je terug, je gaat eens gezellig door een roostertje/gordijntje met meneer pastoor praten, en je bent weer terug op je oude nest.

Het kan ook zijn dat je, nu je "los" bent, voor jezelf de vrijheid ziet om een zoektocht te starten naar een andere richting, waar je je beter thuisvoelt. Dat kan ik niet voor jou voorspellen. Het is zelfs maar de vraag of je dat voor jezelf kunt voorspellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig, er staat me niets te wachten...;-)
ik vind je antwoord het beste omdat je je antwoord naar het persoonlijke vertaald, en wel twee kanten op.
Ik was al los maar ben nu ook formeel "los" !
Nieuwe richting? dacht het niet. Ik ben al die "hokjes" helemaal zat en wil vrij blijven. Elke dag opnieuw.

Andere antwoorden (7)

de hel ?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik neem aan dat je zelf ook een beetje hebt nagedacht voor je je liet uitschrijven.

Toegevoegd na 25 minuten:
Je krijgt geen post en acceptgiro's meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat geloof ik niet. Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sherpa, uiteraard heb ik daar over nagedacht. Een jaar of 30. Het antwoord heb ik helaas nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...als er al die 30 twijfelen jaar niets is gebeurd...dan heb je niets te vrezen.
Dan zit je niet meer vast aan Rome, en zou je op een protestant kunnen gaan lijken.
Je betaalt dan niet meer mee aan de toeters en bellen van de Roomse kerk, of zo je wilt a/d toeters en bellen v/d Katholieke Kerk.

Zal enkel een financiële consequentie hebben, verder niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal niks, tenzij je het ziet als een breuk met je eigen veronderstelde wedergeboorte (abraham kuiper)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij leven en welzijn niets. Op je sterfbed komt er geen geestelijke aan je bed om je de laatste sacramenten te geven en wat er nu na je dood gebeurt, weet niemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitschrijven: Voor wie wil weten hoe dat moet, hieronder een leidraad:

1. Men kan zijn godsdienst laten verwijderen uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Daarvoor is een bezoek aan het Gemeentehuis noodzakelijk; neem je paspoort mee.

2. Men kan zich laten uitschrijven uit de R.K. kedenadministratie:
Schrijf een briefje dat je bezwaar maakt tegen de bestaande registratie en dat je je uitschrijft. Vraag ook om een bewijs van uitschrijving.

Om te voorkomen dat men je later weer inschrijft, kun je bij de Gemeentelijke Basisadministratie het formulier geheimhouding invullen; dan geeft de GBA geen gegevens meer door aan kerken en andere derden.

- als je op deze manier hebt gehandeld zal men ook niet meer om je jaarlijkse bijdrage vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zuiver geweten, wellicht?
Zelf bezig zijn, ipv alles aan een zwaar verdraaide en gecorrumpeerde Leer over te laten.
vergelijk de nederige, niet oordelende levensstijl van Jezus eens met de potsierlijke arrogante rooms bende.
Kinderdoop, celibaat, beelden en mariaverering zijn ONbijbels dus door je stap ben je alleen maar dichterbij de waarheid gekomen.
Gefeliciteerd.
Contributie aan een kerk zou op vrijwillige basis moeten geschieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw staat een felicitatie te wachten van XiniX...

Gefeliciteerd...