Aanstaande dinsdag of woensdag. de nieuwe maan is op maandag, dus grote kans dat dit dinsdag wordt. In sommige landen (voorbeeld Turkije) weten ze al van tevoren wanneer het suikerfeest is. Daar turen ze niet letterlijk naar de maan om dit met het blote oog vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begint a.s dinsdag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel voor ons ( turken) maar voor de marrokanen niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deniz, hou je rare reactie bij je wil je ;) in Saudië Arabië is het ook nog niet bekend, maar groot kans dat het dinsdag 'ied al fitr (oftewel 'suikerfeest') is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jihane Saudië Arabië heeft morgen 'ied al Fitr, de moslims in Europa ook. (marokko zelf heeft woensdag a.s. ied al Fitr) Mabrouk el3ied alvast ;)
Het is dinsdag of woensdag. Er wordt hierbij naar de maan gekeken; een dag na de nieuwe maan is het suikerfeest. Stel dat maandag nieuwe maan is, dus voor 00:00u, dan is het dinsdag suikerfeest. En als nieuwe maan pas na 00:00u is, dus dinsdag, dan is het suikerfeest op woensdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland wordt door feitelijk alle groepen moslims het feest op dinsdag 30 augustus gevierd. Voor de Turkse gemeenschap stond dat al vast, de andere gemeenschappen sluiten zich normaliter aan bij Mekka. Een paar uur geleden (maandag 29 augustus) is in Saoedi-Arabië bevestigd dat de maan gezien is en de maand shawwal is begonnen. Ramadaan is voorbij.