Wat is de betekenis van "dit geslacht" in mattheus 24:34 ?

Volgens Jehova Getuigen wordt de betekenis in verband gebracht met de nog levende gezalfde personen van de 144000. Na opzoekwerk heb ik ontdekt dat de zienswijze van dit geslacht de laatste jaren enkele keren veranderd is en de nog levende gezalfde personen de laatste jaren is toegenomen in plaats van andersom.

Wat is de reden dat deze zienswijze recent opnieuw is veranderd i? En hoe komt het dat de nog levende personen van het gezalfde overblijfsel toeneemt in plaats van afneemt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag!+
Maar wat is uw mening?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ziet er niet naar uit dat je werkelijk op 'goeie vraag' hebt geklikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aimeeTJE ben jij JG ? Ik heb nog geen mening hierover, daarom stel ik deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste taxandria, ik kan je vraag niet eventjes beantwoorden. Aan de kwestie van het geslacht gaat teveel Bijbelstudie vooraf om die als een losse vraag te beantwoorden. Ik kan je wel vertellen dat het aantal mensen 'met een hemelse hoop' (= die ervan overtuigd zijn dat zij tot de 144.000 behoren) de laatste jaren afneemt. Als dat aantal voor jou als een belangrijke aanwijzing geldt, vraag dan de Getuigen van Jehovah met wie je contact hebt, of ze je daarover gegevens kunnen laten zien (die zijn er!).
Over de reden van het aanpassen van hun zienswijzen willen zij ook graag met je van gedachten wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijbelonderzoekster een poosje geleden heb ik de gegevens gevraagd, deze week komen ze terug langs. Ik zoek niet naar een aanwijzing, ik zoek naar het plaatje in zijn geheel.
Het aantal met een hemelse hoop is daar een onderdeel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste bijbelonderzoekster,de JG's zijn langsgeweest en hadden wat oudere lectuur meegebracht.Het is opvallend dat sinds de nieuwe zienswijze van dit geslacht ongeveer samenvalt met de toename van degene die een hemelse hoop hebben die nu nog in leven zijn. Zij zijn degenen die in 1914 het teken hebben gezien dat de levens zouden overlappen van andere gezalfden die het begin van de grote verdrukking zouden zien. wachttoren april 2010
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zienswijze is aangenomen sinds 2008 wt 02/ 2008,
Zie hoe de getallen van degenen die een hemelse hoop hebben zijn toegenomen , volgens jou zijn deze afgenomen wat logisch zou zijn denk ik.
"2006 - 8758
"2007 - 9105
"2008 - 9986
"2009 - 10857
"2010 – 11202
Mijn vraagt blijft nog altijd hoe dit mogelijk is.
Deze JG's hebben mij in alle eerlijkheid deze informatie niet onthouden waarvoor ik zeer veel respect heb.
Ik heb sterk de indruk dat jullie leiding in de loop der jaren zich in bochten heeft moeten wringen om het plaatje te doen kloppen. Ik ben zeker niet overtuigt met deze opvatting over het geslacht.

Antwoorden (5)

Volgens de Willibrordvertaling uit '95 betekent dit geslacht 'deze generatie'. En volgens de Groot Nieuws Bijbel uit '96 betekent het 'de mensen van deze tijd'.
Het evangelie van Matteüs is door moderne bijbelwetenschap en de historiografie gedateerd rond 70-80 na Christus.
Als je het mij vraagt zijn er geen levende personen meer van 'dit geslacht'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt logisch
Is het jou ook bekend dat je niet één zin uit de bijbel uit een heel verhaal moet plukken om daar een specifieke betekenis aan te geven? Begin maar eens te lezen bij het eerste vers uit dat hoofdstuk. Dit vertelde Jezus aan zijn leerlingen, dus het was in de jaren dertig van de eerste eeuw:
Pas op dat niemand jullie misleidt, want er zullen valse messiassen en valse profeten komen. Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. Zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen op de wolken van de hemel. Alle stammen op aarde zullen zich dan van ontzetting op de borst slaan. Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen. Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Gezien de vele keren de afgelopen tijd dat een jongere bang op de vraag stelde of echt het einde van de aarde dit jaar of volgend jaar zou komen blijkt dat velen zich wél laten misleiden door valse profeten. De wederkomst zal plaatsvinden wanneer er nog altijd menselijk leven op aarde is, want dat is wat Jezus vertelde. Je hoeft niet bang te zijn dat de wereld vergaat, want je zal worden gered als je tot het laatst toe je aan de wetten houdt en zult blijven liefhebben - ook al is er dan zoveel haat en oorlog tussen de volken. Het menselijk ras zal blijven bestaan.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft ooit gezegd dat 'de wereld zou vergaan'?
Amadea
12 jaar geleden
Er zullen een nieuwe hemel en een nieuwe aarde geschapen worden, waar gerechtigheid zal wonen. De eerste aarde zal dan voorbij zijn en de zee is er niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeetje als je 1 vers verder leest zul je lezen: "De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. " In openbaringen staat:
"En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. " 2 Petrus " Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden. " Helaas zij de jehova getuigen zo aan de aarde gehecht dat zij zonder bijbelse grond roepen dat deze teksten symbolisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de aarde uit Noach's tijd vergaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zeker niet. Maar als je Mattheus 24 goed leest zul je zien dat de mensen zich net zo zullen gedragen als in de tijd van noach, niet dat alles precies hetzelfde zal gaan.
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan je lezen in Genesis 8: het water nam af en de aarde werd weer droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea ik leer af en toe met JG en bezie ook graag een andere zienswijze. Of het einde nou dichtbij is of niet daar zit ik echt niet mee hoor.
De Jehova getuigen gaan voorbij aan God's plan met Israel. De rijke beloften voor Gods volk Israël worden vergeten en men blijft de hele Schrift op hun gemeente toepassen. ( dit is overigens niet alleen bij de J.G. )

In mattheus 24 vs 32 t/m 34 En leert van de vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.
33 Alzo ook gij, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn

Dit geslacht verwijst naar de tijd dat de vijgenboom uitspruit.

Hand.1:6. Vlak voor dat Jezus Zijn discipelen verlaat en
zichtbaar naar de hemel opstijgt vanaf de Olijfberg, vragen de discipelen Hem of nu het moment is aangebroken dat de Heere het koninkrijk over Israël zal herstellen

deze vraag gaat hier niet over ‘de wederkomst’ of ‘de oordeelsdag’, maar over het herstel van het Koninkrijk over Israël.

Mattheüs 24 Het is niet zonder reden dat de Heere daar het voorbeeld van een vijgenboom gebruikt. Deze boom is in de Bijbel een beeld van Israël.

Het geslacht ten tijde van de uitbottende vijgenboom zal niet voorbijgaan totdat alles heeft plaatsgevonden.
We kunnen dus aan Israel zien hoever we zijn in de tijd.

Het is de tijd van de grote verdrukking en het moment dat vele Joden wakker worden en gaan getuigen van Jezus Christus ( de twee getuigen / 144.000 duizend ), vlak voor Zijn Wederkomst op de Olijfberg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op dat Jezus antwoord gaf op 3 vragen ik zet er even de nrs bij:
(Mattheüs 24:3) . . .„Zeg ons: (1) Wanneer zullen deze dingen zijn, (2) en wat zal het teken zijn van uw tegenwoordigheid (3) en van het besluit van het samenstel van dingen?”
Op deze vragen gaf Jezus antwoord. Jezus had het over verschillende dingen.
Hiervoor had hij over de vernietiging van Jeruzalem ( zie voorgaande teksten)
Het grondwoord geneo, waarvan generatie is afgeleid duidt op de groep van mensen die in een overlappende periode leven. Geen afgebakende tijdsperiode.
Het getuigt van moed en nederigheid je inzicht bij te stellen. En niet vast houden aan je mening, als je desnoods zelf ontdekt dat je fout zit.
Dat overkwam ook de apostelen. Zij moesten vaak hun denkwijze of hoop bij stellen.
Ook profeten begrepen niet altijd alles.
(Spreuken 4:18) zegt: Maar het pad van de rechtvaardigen is als het glanzende licht, dat steeds helderder wordt tot de dag stevig bevestigd is.
Er is over de jaren veel veranderd en aangepast, maar dat doet niets af aan de integriteit.
Jezus had het over het tarwe en het onkruid. Mettertijd zal blijken wat tarwe en wat onkruid is.
Om dit geslacht nu te zien, niet als exact 70 of 80 jaar, zoals er over een geslacht wordt gesproken in Psalmen, is alleen in overeenstemming met de gedachte dat het een overlappende groep van personen is, en je dit niet kan poneren op een vaste periode. Dit is alleen maar juist de goedachtengang te veranderen en niet strak vast te houden aan speculaties om tijd en tijdperken te berekenen.
Zo ook met de speculatie van 1975. Ook Christus moest zijn volgelingen steeds op wijzen hun gedachten te veranderen. Denk eens maar aan de vraag aan hem: Heer, hersteld gij in deze tijd het koninkrijk? Mensen zijn onvolmaakt en maken fouten. We moeten altijd bereid zijn die toe toegeven en ons aan te passen als dat moet en nodig is.
Het verdient alleen maar respect en geen kritiek om zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Piertje je zegt dat het gaat over een groep van mensen die in een overlappende periode leven, die overlappende periode gaat die door in onze tijd ? En zijn die mensen de nog levende gezalfden van de 144000 ? Ik had begrepen van aimeeTJE dat de periode is begonnen in Jezus tijd, klopt dit ?
Spijtig dat aimeeTJE het antwoord op mijn vraag heeft verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten onrechte werd gedacht dat een geslacht 70/80 oud wordt. (Psalm 90:10) 10 De dagen van onze jaren zijn op zichzelf genomen zeventig jaren, En indien wegens bijzondere kracht, tachtig jaren;. . .
Hier wordt over een de leeftijd van een mens gesproken, en werd ten onrechte gedacht dat 70/80 de leeftijd was van een geslacht.
Bij nader bekijken van de betekenis van het woord "geslacht"bleek dus dat het geen vast gesteld tijd was.
Alvorens Jezus wees op de stad Jeruzalem en zei dat geen steen op de ander gelaten zou worden, deed hij deze uitspraak: (Mattheüs 23:36) 36 Voorwaar, ik zeg U: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht.
Daar hij antwoord gaf op een drieledige vraag, en dit zei in 33 n. Chr. en de vervulling in 70 n. Chr. plaatsvond, was het binnen de generatie van overlappende LEEFTIJDEN VAN PERSONEN.
Dat was antwoord op de eerste vraag.
Zij vroegen ook: Wat is het teken van uw tegenwoordigheid?
Hij ging verder met te vertellen o.a. te lezen in Mattheus 24 dat hij zei (Mattheüs 24:7-8) 7 Want natie zal tegen natie opstaan en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen in de ene plaats na de andere voedseltekorten en aardbevingen zijn. 8 Al deze dingen zijn een begin van weeën der benauwdheid.
Dat zou dus een grotere aanduiding zijn. Gezien de wereldgebeurtenissen komt de periode na 1914 in beeld toen er een ommekeer in de wereldgebeurtenissen plaatsvond.
Het geslacht - generatie - groep van mensen van verschillende leeftijden, zouden dus het einde van het goddeloze samenstel meemaken.
MAAR: Nadat hj zei: Dat het geslacht niet voorbij zou gaan (dus overlappende leeftijden) het einde zou komen zei hij ook: (Mattheüs 24:36-37) 36 Van die dag en dat uur weet niemand iets af, noch de engelen der hemelen noch de Zoon, dan de Vader alleen. 37 Want net zoals de dagen van No̱ach waren, zo zal de tegenwoordigheid van de Zoon des mensen zijn.
Mensen willen graag een datum horen om zich voor te bereiden voor het einde. Maar dan zal men God niet uit liefde dienen. In vers 13 zei Jezus (Mattheüs 24:13) . . .Maar wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden. . .
Op antwoord op je laatste vraag zei Jezus dat er nog uitverkoren zouden leven in die periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1975 speculaties verdienen geen respect, het wachttorengenootschap voorspelde steeds weer het einde en loog na het verstrijken van de datum steeds weer. Het wtg had kunnen weten dat er niets te berekenen valt, dat hij het toch deed verdient geen respect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ploppie: Niet de speculaties, maar je standpunt bereidt zijn te wijzigen wel.
Moest ook niet Petrus zijn zienswijze tot reine en onreine dieren ook niet aanpassen?
Wat jij misschien verwacht is een volmaakte, foutloos werkende menselijke organisatie. Die is er niet, maar getuigt van inzicht, zoals de apostelen de enige waren die Jezus (soms) begrepen.
Petrus reageerde: (Johannes 6:66-69) 66 Ten gevolge hiervan keerden velen van zijn discipelen zich tot de dingen die zij hadden achtergelaten en wandelden voortaan niet meer met hem. 67 Daarom zei Jezus tot de twaalf: „Wilt ook GIJ niet heengaan?” 68 Si̱mon Pe̱trus antwoordde hem: „Heer, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en zijn te weten gekomen dat gij de Heilige Gods zijt.”
Ook Jezus werd ondanks dat hij foutloos was niet geloofd.
Des te moeilijker is het geloof te oefenen in een menselijke organisatie die door God geleid wordt.
Maar geduld en respect voor Gods leiding zal uiteindelijk laten zien wat het tarwe en onkruid is.
En die tijd zal zeker komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wtg erkent niet dat hij zijn standpunt moest wijzigen, het wtg wijzigde het standpunt mbt 1975 en beweerde nooit een ander standpunt gehad te hebben, het wtg loog. Het wtg pretendeert ook de enige echte ware juiste complete goddelijke Bijbelse leer te verkondigen, dus het wtg wil zelf volmaakt zijn.
Het wtg geeft zijn fouten niet toe, het wtg liegt gewoon over de gemaakte fouten, dat is het erge.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het jammer voor jouw mening, want je ontbeert informatie, helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas krijgen de jg zelf geen informatie waardoor zij hier niets van weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Piertje je zegt
Het geslacht - generatie - groep van mensen van verschillende leeftijden, zouden dus het einde van het goddeloze samenstel meemaken.
Mijn vraag was ook deze mensen generatie of geslacht de nog levende mensen van de 144000 zijn.
Mij gaat het niet om een juiste dag of uur te weten, dat is niet mijn vraag. Het gaat mij om de betekenis van het geslacht, wie zij zijn en op welke periode dit betrekking heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het eerste antwoord van Jezus bedoelde hij dus de mensen (geslacht) die toen leefden zouden de vernietiging van Jeruzalem meemaken. Dat was in 70 n. Chr. en hij voorzei het in 33 n. Chr.
Toen Jezus verder antwoordde over het einde van het hele samenstel en zei dat er grote tekenen (kon <> kon, etc.), zouden zijn, zouden de mensen of het geslacht die dan leefde bij het starten van de tekenen het einde meemaken. Het geslacht zijn dus degenen en waar wij een deel van zijn die het einde zullen meemaken.
Terecht is het moeilijk te speculeren wanneer het einde komt. Er is zo veel dat we nog niet helemaal begrijpen, maar met de tijd zullen de puzzelstukjes in elkaar vallen.
Geloof heeft ook met ons harttesttoestand te maken. En wat willen we? God op de juiste dienen of ons eigen plan trekken? Geen verantwoording dragen aan hem? Of vinden we zijn eisen te zwaar? Laten we ons misleiden door mensen die allerlei filosofieën op na houden?
De gedachte over het geslacht heb ook moeten aanpassen, maar ben er van overtuigd dat wat ik geloof juist is, daar ik heb gezien hoe veel "puzzelstukjes op zijn plaats vielen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer mij Piertje ik heb al je antwoorden nog eens goed doorgelezen maar het is mij niet geheel duidelijk.
Het geslacht zijn dus degenen en waar wij een deel van zijn..
Het geslacht zijn degenen met een hemelse bestemming (144000) of de nu nog levenden daarvan? begrijp ik het nou goed ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geslacht is NIET degenen met een hemelse bestemming (alleen). De vraag ging helemaal niet over een gezalfde klasse, maar om het nogmaals te zeggen en dan iets anders:
1) Wanneer wordt Jeruzalem vernietigd?
2) Waaraan zullen we zien dat u wederkomt?
3) Waaraan zullen we zien dat het einde van dit samenstel daar is? Degenen met een hemelse bestemming en wij zijn een onderdeel van HET geslacht dat het einde van het samenstel van dingen zou meemaken. In Jezus profetie zijn er parallellen met de vernietiging van Jeruzalem. Daar Jeruzalem het centrum van aanbidding was, maar in hoofdstuk 23 voorzei Jezus dat hun privileges zouden worden weggenomen en aan een nadere "natie" zou worden gegeven.
Lees terug wat Gods plan was met de de Israëlieten in het verbond: Zij zouden koning-priesters worden, maar Gods geduld was op. Hij heeft daarom ook anderen DAN ALLEEN de Israëlieten betrokken in het plan om koning-priesters te worden.
Die groep heeft Hij beperkt tot 144.000. Let wel in Openbaring 7:5-8 hoe de 12 stammen (zonen) van Israël genoemd worden. Het geen betrekking op het letterlijke Israël zoals hier ergens beweerd wordt. Paulus zei dat als het koninkrijk zou worden opgericht degenen die tot de hemelse klasse zouden behoren direct zouden worden opgenomen in de hemel.
Maar degenen die nog in leven waren zouden "het werk op aarde moeten voltooien" van het koninkrijk. Let op wat Mat 6:9 zegt. Zowel in de hemel als ook op aarde. Dat overblijfsel van de 144.000 op aarde behoren dus ook tot dat geslacht waar Jezus het over had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de 12 stammen anders zijn dan in andere Bijbelteksten hoeft het nog niet symbolisch te zijn.
Ik heb nog nooit gezien dat een jg vanuit de Bijbel wist aan te tonen dat de tekst over de kleine kudde en 144000 bij elkaar horen, ook heeft nog niemand mij bewezen dat de 144000 op 144000 'gezalfde' jg slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ploppie: Ik denk niet dat het verstandig van mij is met je daar in discussie over te gaan. Als jij van jou waarheid overtuigd bent, so be it! Dit is vraag en antwoord, maar geen discussie wie het beter weet of denkt.
Ik heb antwoord gegeven op een vraag, en de vraagsteller bepaald wat hij of zij HET antwoord vindt op zijn of haar vraag. En als hij of zij nog meer wil weten, dan kan dat, maar niet om anderen te gaan vertellen dat zijn of haar antwoord niet juist is. Het antwoord wordt daarbij gewoon genegeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ piertje; Des te moeilijker is het geloof te oefenen in een menselijke organisatie die door God geleid wordt. je kan beter geen mensen achterna lopen en zeker niet degene die ook nog beweren het kanaal van god te zijn welk bewijs is er dat ze een door de geest geleide organisatie zijn en het kanaal van god zijn is het niet een soort van jezelf op de borst kloppen en jezelf heerlijkheid geven als je zo iets over jezelf beweerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mhvdw56: ik heb jou niet nodig mij te vertellen wat ik wel en niet moet geloven. Geef antwoord op de vraag en dring anderen jou mening niet op. Zoals ik al eerder schreef en dat geldt ook voor jou, geef antwoord op de vraag aan de vraagsteller, en die bepaald wat voor hem of haar het beste antwoord is. GV is niet om elkaar af te kraken. Time will tell!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd piertje jij hebt mij niet nodig om wat je niet en wel kan geloven ik heb een paar vragen gesteld en vragen zijn vragen en geen meningen dus ik dring niemand WAT OP , IS OOK MIJN INTENTIE NIET maar je antwoord is duidelijk je geeft dus geen antwoord maar een tegen vraag de beste aanval dus,,, bravo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Piertje, is er een logische verklaring voor de steiging van het aantal nog levende gezalfden? zie bij reacties onder de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. Als je goed leest staat er nergens....... aantal gezalfden, maar aantal deelnemers. Niemand weet (dan God en Christus alleen) wie echte gezalfden zijn.
Het is een persoonlijke zaak tussen de desbetreffende persoon en God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar was nog niet klaar met antwoorden.
Iemand kan dus een gezalfde denken te zijn, maar is het niet. Kan door diverse oorzaken komen.
Maar het ligt aan geen enkel aards mens te oordelen wie wel en niet tot de gezalgde klasse behoort.
De namen zijn niet bekend.
Alleen van enkele Bijbelse personen, zoals de apostelen is dat bekend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gezalfde is dus wel een deelnemer, maar een deelnemer hoeft geen gezalfde te zijn. Het is ook niet bekend, wanneer God de verzegeling beeindigd.
Paulus zei: "De geest zelf legt getuigenis af"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Piertje, uiteindelijk heb ik van jou toch duidelijke antwoorden gekregen op mijn vragen.Ik begrijp nu de uitleg van JG's hierover. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet mij na alle reacties van het hart, dat het jammer is dat er zo veel misverstanden bestaan. Ook in Jezus tijd was dat het geval. Zij haatten hem omdat hij genezingen verrichtten op de sabbat of met belastinginners sprak, hoeren, etc. Dat is niet anders deze tijd. Jezus had daar voor gewaarschuwd.
Ik hoop voor je dat je de juiste antwoorden op de vragen die je hebt moge vinden en daarmee de juiste beslissingen moge nemen.
Succes!
Ik denk dat 'dit geslacht' het joodse volk is. Een geslacht kan van alles zijn: o.a. een volk, stam, generatie of familie.
Dat blijkt ook uit andere teksten in de Bijbel.

Stam:
Handelingen 26:7 Tot welke onze twaalf geslachten, gedurig dag en nacht God dienende, hopen te komen; over welke hoop ik, o koning Agrippa, door de Joden word beschuldigd.

Familie:
Lukas 1:60 En zijn moeder antwoordde en zeide: Niet alzo, maar hij zal Johannes heten.
61 En zij zeiden tot haar: Er is niemand in uw geslacht, die met die naam genaamd wordt.

Volk:
Filippenzen 3:5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van de stam van Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër;

Generatie:
Mattheus 1:17 Al de geslachten dan, van Abraham tot David, zijn veertien geslachten; en van David tot de Babylonische wegvoering, zijn veertien geslachten; en van de Babylonische wegvoering tot Christus, zijn veertien geslachten.

Je kunt nu kijken welke hier het beste past.
Kunnen we nu nog stammen van Israël achterhalen? Nee, maar voor God zal het mogelijk zijn, wel zou het vreemd zijn als God stam zou uitkiezen die zal blijven bestaan. Dat hier een stam bedoeld wordt is dus onwaarschijnlijk.
Een familie is dus nog onwaarschijnlijker dan een stam.
Alle generaties uit de tijd van Jezus zijn gestorven, dus als de Bijbel waar is, kan hij geen generatie bedoeld hebben.
Dan hebben we nog een volk, het joodse volk is het enige volk uit Jezus' tijd dat nog herkenbaar is, er is geen sprake meer van zoiets als een romeins volk, een groot volk, maar het bestaat niet meer. Het joodse volk is er nog steeds, ook al zijn de joden veel vervolgd, zijn er pogingen gedaan om het volk uit te roeien, ze zijn er nog en ze zijn zelfs teruggekeerd naar hun eigen land. Ze hebben hun godsdienst nog steeds. Israël is er nog en nog niet alles is gebeurd, ik ben dus van mening dat de joden bedoeld worden.