Hoe laat ik me uitschrijven als Katholiek zonder me volledig uit te schrijven als gelovige?

Ik weet dat er eerder vragen gesteld zijn over het uitschrijven bij de Katholieke Kerk, maar vind de antwoorden onvolledig/niet helemaal op mij van toepassing.

Ik heb de site www.stapuitdekerk.nl gevonden en daar staat goeie informatie op, maarrr... Ik wil mij slechts laten uitschrijven als Katholiek. NIET als gelovige, want ik ben wel degelijk Christen en ga nu naar een andere gemeente (Protestants). Ik vraag me dan dus af hoe het zit met Sila, als ik daar een brief heen zou sturen. Moet ik daarin iets extra's opnemen of hoe zit dat precies? En ik wil geen aantekening bij het doopregister, ik hoorde dat dat ook kon. Maar blijf ik dan toch nog ergens geregistreerd staan als lid, als ik die aantekening niet wil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.9K

Het beste antwoord

Mijn echtgenoot heeft zich bij de Roomskatholieke kerk laten uitschrijven door middel van een brief aan de bisschop (van het bisdom waar hij ooit als RK was gedoopt). Hij heeft daarmee alleen aangegeven dat hij niet meer RK is (noch qua geloofsleer, noch als lid van die kerk). Hij is echter nog wel gelovig, hij staat zelfs veel sterker in zijn geloof nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De Katholieke kerk is een organisatie.

Als je je daaruit uitschrijft betekent dat dus niet dat je uitgeschreven bent als gelovige.

Er is trouwens ook helemaal geen instantie waar je je uberhaupt kan registreren als "gelovige". Dat is namelijk nogal een breed begrip.

Je uitschrijven uit de Katholieke kerk heeft dus eigenlijk niets met je feitelijke geloof te maken. Het heeft te maken met je verbintenis aan die organisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doel op SILA; Stichting Interkerkelijke Leden Administratie. Daar sta je - lijkt mij - ook ingeschreven wanneer je lid bent van een Protestantse gemeente. Op www.stapuitdekerk.nl staat een voorbeeldbrief naar SILA waarin 'het verzoek om mij uit te schrijven als gelovige' staat. Ik wil mij daar wél uitschrijven als Katholiek, maar me niet volledig uitschrijven omdat ik wel een kerkgemeente bezoek.
Een gelovige is iemand die gelooft.
Of jij in de Here Jezus gelooft wordt dus in je hart bepaalt en niet door het lidmaadschap van een kerk, dit terzijde.

Toch is het goed om bij een kerk ingeschreven te staan, dit voor pastorale hulp indien nodig, of contacten etc..
Het meeste praktische is je in te laten schrijven bij de kerk waar je het liefst naartoe gaat of eerst een gesprek aan te gaan met de oudsten in deze gemeente voor informatie.
Je laat aan je oude kerk in dit geval je Katholieke kerk weten dat je van kerk bent veranderd en vraagt of dat ze je willen uitlaten schrijven als hun lid en bedankt ze voor de goede zorgen.

Tip, doe het op een nette manier en laat ook de Katholieke kerk in hun waarde. In de hemel zal er geen verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geloof is een beleving , een kerk is een godshuis .lid zijn van een kerk is goed , ik zie het zo , ga naar een kerk die als een warme jas om je heen past , vraag je assitatie (kerkelijk lidmaatschap bewijs ) en doopbewijs op ga met dit bewijs naar jou nieuwe kerk , en zij zullen je inschrijven in hun gemeente , doopbewijs is ook geldig in protestantse kerken mits je in drieeenheid bent gedoopt ,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Het is je *attestatie* die je als protestants kerklid laat overschrijven wanneer je naar een andere plaats verhuist. Maar die is niet interkerkelijk. De katholieken staan, zoals de vraagsteller al aangeeft, in SILA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wist ik niet bedankt , ben weer wat wijzer ;-)
In Principe hoef je je niet uit te schrijven, want het is puur formeel dat je katholiek bent, gelovig ben als je gelooft niet omdat je bij een bepaalde kerk hoort.
Dit is een rede waarom ik zelf nooit ben doorgegaan om bij de katholieke kerk te gaan, alles moet formeel en wij zouden zelfs een soort studie moeten volgen en allerlei dingen doen om erbij te horen.
Als jij gewoon naar een protestantse kerk gaat en die richting volgt ben je geen katholiek meer, je staat mss dan nog in register van katholieken dit kan je idd oplossen om gewoon een brief te schrijven naar bisdom of gewoon gesprek met de pastoor.
Ik zou je in ieder geval willen feliciteren met je keuze om uit de katholieke kerk te stappen en stap in de goede richting te zetten.