hoe staan Moslims tegenover reïncarnatie?

en in welke culturen (behalve het Boeddhisme, daar weet ik het van) is het een onderdeel van de religie / levensfilosofie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.8K

Antwoorden (3)

Moslims zijn eigenlijk christenen die andere rollen hangen aan bepaalde spelers (Zoals Jesus en mohammed). Voor de rest zijn de uitgangsprincipes gelijk. Dus ok hier is er geen sprake van reincarnatie.

Hindi hebben wel een vorm van reincarnatie

Toegevoegd na 6 minuten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reincarnation#Hinduism
In Hinduism the soul (atman) is immortal while the body is subject to birth and death. The Bhagavad Gita states;
Hindus believe the self or soul (atman) repeatedly takes on a physical body.

Never was there a time when I did not exist, nor you, nor all these kings; nor in the future shall any of us cease to be. As the embodied soul continuously passes, in this body, from childhood to youth to old age, the soul similarly passes into another body at death. A sober person is not bewildered by such a change. (2: 12-13)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgende leven is bij de moslims het hiernamaals en geen leven zoals huidige "onze" leven.

22:66 (Soerat Al-Haddj)
En Hij is het die jullie leven heeft gegeven. Hij zal jullie laten sterven en vervolgens weer tot leven brengen. De mens is werkelijk ondankbaar.
71: 17-18 (Soerat Noeh)
God heeft jullie toch uit de aarde laten ontstaan. Daarna zal Hij jullie in haar terug laten keren en jullie dan opnieuw te voorschijn laten brengen.
77:25 (Soerat al-Moersalaat)
Hebben wij de aarde niet gemaakt voor het opnemen van levenden en doden?
3:27 (Soerat Aal ‘ Imraan)
U laat de nacht overgaan in de dag en de dag laat U overgaan in de nacht.
U brengt het levende uit de dode voort en uit het levende brengt U de dode voort.
U geeft levensonderhoud aan wie U wilt, zonder afrekening.
2:28 (Soerat Al-Bakara)
Hoe zouden jullie niet in God geloven? Jullie waren toch dood en Hij heeft jullie leven gegeven.
Hij zal jullie laten sterven en vervolgens weer tot leven brengen, waarop jullie tot Hem terug zullen keren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is reincarnatie GEEN onderdeel van het boeddhisme. Wel van het tibetaanse boeddhisme en dat is wat veel mensen kennen door het activisme van de Dalai Lama maar dat is niet HET boeddhisme.
Moslims geloven in een leven na de dood in een paradijselijke omgeving maar niet in een terugkeer naar de aarde van de ziel en dus niet in reincarnatie.