Is een verbod op bier drinken geen dwang?

Je hoort vaak dat er binnen de Islam geen dwang is. Maar het moeten laten staan van een biertje is toch ook dwang? Een moslim mag blijkbaar (in Maleisie) niet zelf kiezen wat hij/zij drinkt. Ik dacht dat alleen god overtreders van islam "wetten" mag straffen?

Of moet ik dat anders zien?

aanleiding voor deze vraag:
http://www.nu.nl/algemeen/2067205/geen-afranseling-voor-drinkend-moslimamodel.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Antwoorden (8)

Het is een gebod in de islam.
Net als in het christelijke geloof bijv. dat je niet je buurman's vrouw mag begeren. Nog niet zo lang geleden werden vrouwen die in overspel verwikkeld waren, kaalgeschoren en met pek en veren overgoten.
Daarom heb ik het niet zo op godsdiensten......je mocht zelfs niet kiezen voor een katholieke partner als je protestant was.. (denk maar aan de rel, toen Irene katholiek werd voor Juan Carlos)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebod? volgens mij zit je ernaast, nieuwgierig....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebod
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is toch zo iets als "de tien geboden"? Of zijn mijn godsdienstlessen van de lagere school zó ver weggezakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is wat de mensen zelf er van maken en doen en niet God´s bedoeling. als ze zouden begrijpen wat er in de bijbel staat is niemand gerechtigd te (ver)oordelen of straffen alleen God zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor degene die stokslagen krijgt, maakt het niet uit of dat moet van een al dan niet bestaand opperwezen, of dat het door mensen bedacht is. In beide gevallen is het dwang binnen de godsdienst, in dit geval de islam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig kunnen we allemaal zelf interpreteren hoe we iets willen zien/lezen/begrijpen.....maar we dwalen nu wel érrug van de vraag af... ;-)))
Je verwarring is begrijpelijk maar komt doordat je 'De Islam' en deze specifieke overheid door elkaar haalt.
De Islam zegt inderdaad dat een gelovige geen alcohol mag drinken, maar die regel bestaat officieel in het christelijke geloof ook. Aangezien 'De Islam' zelf niks is, is het aan de gelovigen deze regel op te volgen. Iemand die oprecht geloofd dat wat de Koran zegt de waarheid is zal dus niet drinken, maar dat is een eigen keuze.
De Maleise overheid heeft besloten de Sharia toe te passen, dat is de Islamitische wet en houdt dus in dat de regels uit de Koran ook de wet zijn. Degene die nu de dwang toepast is niet de Islam, maar de overheid. Of dat 'goed', 'rechtvaardig', enz is, is een andere zaak, maar dat is weer een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is geen dwang in die zin, dat je altijd nog zelf kan kiezen of je moslim bent/blijft/word, je word er niet door gedwongen, je hebt een vrije wil.
en ja God alleen mag (ver)oordelen, het word tijd dat iedere gelovige welk geloof hij ook heeft, eens echt probeert te begrijpen wat er staat in bijbel of koran, en er niet zijn eigen interpretatie aan geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met specifiek de islam is nou juist dat er (nog) géén ruimte is voor interpretatie. Veel van de problemen bestaan nou juist omdat de koran letterlijk als het woord van allah wordt beschouwd, waar per definitie niet van mag worden afgeweken. De bijbel wordt zelden nog (in zijn geheel) letterlijk genomen. En dat is maar goed ook, anders zou het hier net zo'n bloederige bende zijn als in landen waar de sharia geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als alle richtlijnen uit de bijbel nagestreefd zouden worden, zou het juist geen bloederige bende zijn. waar staat dat je mag moorden bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... Bij iedere opdracht die de god uit de bijbel geeft om te moorden? Kijk voor de lol is bij The Brick Testament, het onderdeel The Law. Ziet er grappig uit, met al die legopoppetjes, maar is een stuk minder grappig als je bedenkt dat ze niets verzonnen hebben. Al die regels over wanneer je bijvoorbeeld iemand moet stenigen staan werkelijk in de bijbel: http://www.thebricktestament.com/the_law/index.html
Het gaat fout bij wat je 'vaak hoort': dat er binnen de islam geen dwang zou zijn. Dat is simpelweg incorrect: hoe graag cultureel/religieus relativisten ook dit soort excuses bedenken, binnen (een groot deel van) de islamitische wereld is dwang vanuit godsdienst juist aan de orde van de dag. Zelfs de dwang dat je in sommige gebieden verplicht moslim moet zijn, of anders de gevolgen van je ongelovigheid moet dragen, is nog niet verdwenen. En zelfs in Nederland bestaat er zoiets als sharia-rechtbanken, waarin straffen worden uitgedeeld voor gedrag dat tegen islamitisch recht in gaat.

Voor relativisten valt dit alleen onder de categorie 'ongemakkelijke waarheid'. Dus wordt er omheen gepraat, met verhalen over hoe dat soort praktijken niets met de islam, maar alleen met het bestuur van een bepaald land te maken zouden hebben, of dat het accepteren van een uitspraak van een sharia-rechtbank een kwestie van vrije wil zou zijn. Helaas gaan dat soort goedpratertjes voorbij aan een echt, bestaand probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er lang of kort over praten.
Een volwassen mens verbieden om alcohol te drinken is dwang en machtsmisbruik.
(tenzij iemand stomdronken is maar daar hebben we het nu ff niet over).
En welke motivatie er ook achterzit (religieus, gezondheidsmaatregelen etc) het is en blijft dwang en de mens het recht ontnemen om zelf te doen wat hij denkt dat goed is.

Momenteel zie je dat gebeuren binnen de Islam.
Maar geef de religies maar eens de kost die dit geintje honderden jaren lang hebben uitgehaald met de mensheid.

Robert Long:

toen 't christendom op aarde kwam
en ieder mens het recht ontnam
om zo te leven als hij dacht dat goed was
en heel de aardkorst dik bevlekt met bloed was
werd het meteen de hoogste tijd
dat heidenen na zware strijd
door legers, door de kerk geleid
van hun cultuur werden 'bevrijd'.
dat hield men eeuwenlang in stand
vol liefde werd de rechterhand
van dieven slaven kinderen en vrouwen
als zij een misstap deden afgehouwen
men zorgde voor een schuldcomplex
wanneer je rondliep in iets geks
of je te buiten ging aan sex
je stond al snel bekend als heks

Jezus redt, Jezus redt, alle mensen opgelet!

het is maar al te waar helaas
de paus de kerstman sinterklaas
ze zijn al eeuwenlang de baas
en eeuwenlang al even dwaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het verbod op het gebruik van drugs eigenlijk geen dwang?
Is het verbod op te hard rijden eigenlijk geen dwang?
Is het verbod op kinderporno eigenlijk geen dwang?
Is het verbod om te stelen eigenlijk geen dwang?
Is het verbod om je kind te slaan eigenlijk geen dwang?

In elke samenleving zit altijd wel de een of andere dwang.
Historisch gegroeid en afhankelijk van cultuur, religie, etc.

Wij vinden de bovenstaande " dwangen" min of meer normaal.
Als we geconfronteerd worden met " dwangen" die wij vreemd vinden of zelfs afkeurenswaardig dan verzetten we ons er (vanzelfsprekend) tegen. Dat doen andere landen, culturen ook bij de onze.

Even voor de duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen:
ik ben voor alle " dwangen" die bovenaan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. ben je ook voor een afranseling bij snelheidsovertreding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat allemaal dwang. Dwang heb je in iedere maatschappij. Dat maakt alleen maar extra duidelijk dat de bewering dat er binnen de islam (een godsdienst die bijzonder verweven is met de maatschappij in bepaalde gebieden) geen dwang zou zijn. Overigens zijn er ook verschillen: - wordt de dwang opgelegd vanuit wat je met zijn allen als maatschappij belangrijk vindt, of puur vanuit het argument dat het moet van een opperwezen waar mensen al dan niet in geloven? - worden persoonlijke vrijheden die een ander niet schaden ook ingeperkt? Wie is het slachtoffer van die vrouw die een glas bier nuttigt? - wordt de dwang uitgevoerd door middel van lichamelijk geweld? Wij zijn hier nog altijd zo beschaafd dat we geen stokslagen uitdelen voor een snelheidsovertreding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwar een verbod op zaken die onherstelbaar leed veroorzaken niet met een verbod op dingen die geen vlieg kwaad doen...
Een verbod op een biertje of het verbod om blootshoofds de straat op te gaan is onvergelijkbaar met een verbod op kinderporno of het rijden met 180 km per uur...
Normale regels zijn bedoeld om een maatschappij leefbaar te houden.
Die andere waar we het hier over hebben komen vanuit een religieuze grondslag voort, en dragen niets bij tot nut van het algemeen. Integendeel.
Natuurlijk is er dwang.
Alleen verkeerde dwang. Christenen horen UIT LIEFDE te doen wat God graag wil ,Jezus zei, gaat heen en zondig niet meer, ipv "Overgiet haar met pek en veren".
Jammer en dom dat mensen de religie afkeuren, om wat de volgelingen verkeerd navolgen.
Inquisitie, holocaust( tot op zekere hoogte) en ketterverbrandingen zijn de Paus, niet christenen's acties!
Regels zijn echter wel nodig, anders is heel de wereld straks een Hoek van Holland-feest.
Jammer en dom ook dat moslims niet zien dat Jezus helemaal geen profeet KAN zijn in de Islam, die alcohol verbiedt, Hij veranderde immers water in wijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er binnen het geloof geen dwang van oorsprong is, verbod op alcohol is gewoon een regel, dit is niet perse dwang. Als je moslim wordt weet je dat je daaraan begint, dit wordt niet onder dwang gedaan (behalve als je ouders je dwingen). Ik denk dat er in de loop daar tijd altijd dwang in een geloof onstaat omdat elke groep elkaar bepaalde dingen oplegt. Bij sommigen geloven is dit sterker dan bij andere, wat er volgens mij vooral aan ligt hoe strek de groep verbonden is. Ik denk dat moslims sterker verbonden zijn dan bv. de katholieken van tegenwoordig omdat gezamelijke regels hebben waar ze zich aan houden en bepaalde plichten zoals als bidden en naar de moskee gaan. Bij katholieke zijn veel half gelovigen die nooit of niet vaak naar de kerk komen. Zo kunnen ze nooit een vaste groep worden.