Is het verboden om Jezus af te beelden?

Bijvoorbeeld in een filmpje, dat je dan als Jezus verkleed gaat. Wat mag wel en wat niet? Vinden christelijke mensen dat erg?

Toegevoegd na 28 minuten:
toelichting;
het is een filmpje waarin de dood van jezus op een andere manier wordt uitgebeeld, namelijk dat hij stikt, uitglijdt in de douche, overvallen wordt, voedselvergifting oploopt en tenslotte zelfmoord pleegt....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Waarom zou het niet mogen?
Christelijke mensen zullen niet staan te juichen. Maar als het verhal erom heen respectvol is, zie ik geen bezwaar.

Toegevoegd na 56 minuten:
na je toevoeging: het is wel een eigentijdse vertolking zo...
Heeft eigenlijk niks met Jezus te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is niet verboden. Er zijn genoeg films, musicals, schilderijen, etc. waar Jezus op afgebeeld staat. Zolang dat respectvol gebeurt, neemt niemand daar aanstoot aan.

Overigens was niet iedereen blij met de manier waarop Jezus in 'Jesus Christ Moviestar' werd neergezet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jesus Christ Superstar, natuurlijk....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus Christ Superstar bedoel je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuke verspreking inderdaad ^^
bamibal
12 jaar geleden
oeps, inderdaad!
nee dat mag wel. En het word wel vaak gedaan. In tegenstelling tot de Islamitische profeet Mohammed mag je Jezus wel afbeelden volgens de bijbel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in zijn algemeenheid zeker niet verboden om Jezus af te beelden. Als dat wel zo zou zijn dan zouden de gevangenissen een stuk voller zitten.
Of christelijke mensen het erg vinden als je dat toch doet dat ligt per persoon verschillend. Katholieken doen het zelf ook, er zijn ook christelijke films gemaakt met Jezus als hoofd- of bijfiguur. Maar er zijn ook nog mensen die de bijbel erg letterlijk nemen en Jezus zien als een deel van god en aangezien je god niet zou mogen afbeelden zou dat met Jezus ook niet mogen.

Het fijne van religieuze regels is echter dat als je niet tot de groep behoort dat hun regels niet voor jou gelden. Dus het is op geen enkele wijze verboden bij de wet. Als je tot bepaalde stromingen binnen het christendom behoort dan kan het binnen die stromingen wel verboden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf christen, en je mag het zeker afbeelden..
Of je het respectvol neerzet , is compleet aan jou..
Een christen zal niet blij zijn , als je dat zonder respect doet. maar dan blijft het nog steeds jou keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het respect vol gebeurt totaal niet , met wat parodie ook niet .vaak ook in films( Jesus star enz) een enkele keur gezeur toen met Madonna die danste voor het kruis ,ja dan weetje het wel !maar niet verboden ! Wel wat op merkingen van uit de kerk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet verboden, maar niet erg origineel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet verboden. Jezus wordt juist heel vaak afgebeeld. Het is wat anders als Hij wordt verafgood.

De term afgod wordt ook als synoniem voor idool gebruikt; verafgoden is dan: iets of iemand als idool hebben. Een verafgodend persoon in deze zin wordt ook wel een dweper genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afgod

Dweper is de benaming voor een fan die overdreven ingenomen is met een idool, meestal in de vorm van het werkwoord dwepen.
Ook wordt het gebruikt voor iemand die in een valse god gelooft, of in het geval van het christendom een persoon die een andere god dan God of meerdere goden aanhangt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dweper