Waarom zijn er zo weinig films over de islam die uit hollywood komen, en heel veel over het Christelijk geloof?

Ik vroeg mij zomaar af wáárom dat eigenlijk is? Is het iets typisch Amerikaans om daar (bijna) geen film over te maken? In veel Amerikaanse films komt het Christelijke geloof wel een keer voor. Soms heel erg duidelijk, soms is het een paar seconden. Voor zover ik zelf weet, ken ik bijna geen film waarin het Islamitische geloof naar voren komt. Dan heb ik het uiteraard over grote films die iedereen over de hele wereld kan zien. Niet over kleine films die voor tv gemaakt zijn. Of documantaire-achtige films

Wat maakt het dat het Christelijke geloof "boeiender" is dan het Islamitische?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo bigmomma, er is mij nog meer opgevallen in Amerikaanse films. Niet alleen komt de islam er heel bekaaid vanaf (of worden moslims als slecht afgeschilderd), dat wat er in die films getoond wordt aan geloof of kerk is heel vaak Rooms Katholiek.
Kijk maar eens, hoe vaak je een rijkversierde kerk ziet, met beelden erin, waarvoor kaarsjes branden, en nonnen en paters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met bijbelonderzoeker eens! Hollywood films waar Islam of andere religies en culturen in voorkomen worden altijd als slecht afgeschilderd. Maar er is sinds een paar dagen een heel goeie Islam film te krijgen via internet; Mooz-lum, hij is alleen te koop in Amerika en Engeland maar ik laat hem importeren, die film is me te waardevol om te downloaden. Ik vind het echt een aanrader! (Als je een goede film ovr de Islam wilt zien).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien maakt het christelijke geloof 'boeiender' dan het islamitische omdat het islamitische veel geweld en aanslagen kent. ( christelijke geloof ziet meer op goedheid en vrede) Amerika heeft het natuurlijk ook niet zo gestelt op hun vanwege die aanslagen enzo..(al quida, taliban, twin towers, middenoosten; afghanistan en irak)
Mischien..

Het beste antwoord

Er is al heel wat gezegd, ik voeg er nog een klein puntje aan toe. Christendom is verreweg de grootste religie binnen Amerika veel groter dan de Islam.
Daarnaast is het christendom grosso modo wat opener over bewerkingen van het heilige boek en heilige figuren dan dat de Islamiet dat is.
Binnen het christendom wordt erg veel aandacht besteed aan evangelisatie en het middel film wordt daar voor ingezet. Binnen de Islamiet ligt de nadruk minder op evangeliseren en dat zou dan ook een reden kunnen zijn waarom films minder belangrijk worden geacht en zeker uit Amerika (waar een deel van de islamieten niet veel van moet hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nou ja, the Kite Runner (de vliegeraar) is wel een film waarin de islam voorkomt, maar inderdaad, het overgrote deel gaat over het christelijk geloof. Je moet niet vergeten dat de Verenigde Staten een zeer religieus land is waar (bij)geloof diepgeworteld is in de samenleving. Voor hen is het helemaal niet opvallend dat er veel christelijke verwijzingen in hollywoodfilms, net zoals wij het vroeger niet opvallend vonden als er in een film gerookt werd. Tegenwoordig is dat meteen een soort statement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is simpel te beantwoorden.
Aangezien het christendom al eeuwen lang is gevestigd in de westerse wereld is het ook logisch dat westerse studio's eerder hun eigen geloof erby betereken dan een heel ander gelof waar zij zelf weinig verband mee hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het inherent is aan het feit dat er geen grote filmstudio's ( formaat hollywood ) in islamitische landen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik denk niet dat het christelijke geloof boeiender is maar ik denk dat het meer komt omdat de filmen uit uit amerika grotendeels in het westen word uitgezonden en in euro etc. En aangezien de christelijk geloof het meeste voorkomt gebruiken ze dat. Het is zeg maar heel standaarts en normaal om een film te hebben dat gebasseerd is op een christelijk geloof. En daarnaast meestal als er films worden gemaakt over de islam dan gat het altijd over een eigen mening. Er is nog nooit een film gemaakt (zover ik weet) over de koran want dat is nou echt islam. En als er wel een film is dan wor het meestal op een negatieve manier gedaan. Vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de regisseurs en anderen die bij de productie van Hollywoodfilms betrokken zijn niet vaak moslims zijn. Ik heb de indruk dat ze wel vaak Rooms Katholiek (van Ierse of Italiaanse voorouders) of Joods (van voorouders die in de 2e WO zijn gevlucht uit Europa) zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Islam wordt gezien als terreur en Amerika wordt vanuit de Arabische wereld bekeken als slecht.
Daarom zal er in Hollywood niet zo snel een film worden gemaakt waarin de Islam positief naar voor komt.
Misschien wel een keertje goed om wel te doen. Geeft weer een andere kijk op de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerika is een christelijke land, amerika heeft een soort haat aan moslims ze zouden het geeb pretje vinden om films te maken over mensen die ze een beetje haten voor wat ze bv hebben gedaan om 11-9-2001 dat zou ik persoonlijk ook niet doen hoor