Waarmee kunnen we het koninkrijk van God vergelijken en door welke gelijkenis kunnen we het voorstellen?

Ik ben op zoek naar een antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.5K

Antwoorden (11)

Er was eens..........
Geschreven door Hans Christian Andersen of misschien wel de gebroeders Grimm?
Want in die categorie verhalen plaats ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom reageer je dan eigenlijk op deze vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind het ook een flauw antwoord...
Annswers
12 jaar geleden
de meningen zijn nogal verdeeld over je antwoord ;)
over het algemeen staat de hemel beschreven als het beste zonder iets slechts te bekennen, dus waarschijnlijk voor iedereen anders, je kunt het dus ook moeilijk vergelijken met iets... misschien wel met de baarmoeder :P alles veilig en goed, beschermd en geen besef van de grote enge wereld :P
leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Koninkrijk Gods
God sloot een verbond voor een Koninkrijk met David. De toekomstige koning van het Koninkrijk Gods zou van David afstammen. Die koning, ofwel de Messias of Christus, is Jezus. Dat wil zeggen: Jezus is de koning die door God is aangesteld.

De profeet Daniël voorzag de komst van het Koninkrijk Gods. Hij zei daarover: En in de dagen van die koningen zal de God des hemels een koninkrijk oprichten dat nooit te gronde zal worden gericht. En het koninkrijk zelf zal aan geen ander volk worden overgedragen. Het zal al deze koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken, en zelf zal het tot onbepaalde tijden blijven bestaan (Daniël 2:44, lees ook de context om het goed te begrijpen). Er staan meer profetieën over in de bijbel, maar het antwoord zou te lang worden als ik die allemaal zou noemen.

Jezus leerde zijn discipelen, dat zij de mensen moesten vertellen: “Het Koninkrijk Gods is nabij gekomen”. De Bijbelschrijver Paulus gaf zijn lezers aanwijzingen wat ze wel en wat ze niet moesten doen om Gods Koninkrijk te kunnen ‘beërven’ (o.a. 1 Korinthiërs 6:9-11). In Lukas 18:24, 25 geeft Jezus ook zo’n waarschuwing. In Mattheüs 20:1-16 vertelt Jezus een ‘vergelijking’ om te verduidelijken hoe je het Koninkrijk Gods kunt bezien. Ik raad je aan dit zelf in de Bijbel te lezen.

Met pinksteren van het jaar 33 werd voor de volgelingen van Jezus Christus het geestelijke Koninkrijk opgericht. Jezus Christus was toen hun regeerder vanuit de hemel geworden (zie Kollossenzen 1:13). Via de heilige geest (= Gods werkzame kracht) geeft Jezus sindsdien leiding aan degenen die hem navolgen.

Als je het bekende gebed ‘het Onze Vader’ bidt, dan vraag je aan God: “Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde.” (Mattheüs 6:9, 10). Gods voornemen is dat Zijn Koninkrijk ook op aarde werkelijkheid zal worden. Als je er in gebed bewust om vraagt, dan weet Hij, dat je ernaar verlangt. Het gaat dus om een toekomstige situatie waarin Jezus Christus niet alleen in de hemel, maar ook op de hele aarde zal regeren.

Om dit werkelijk te kunnen begrijpen en om jezelf voor te bereiden om in het Koninkrijk Gods te mogen leven, is het nodig om de Bijbel zeer nauwkeurig te bestuderen. Als je in een persoonlijk gebed aan God vraagt om hulp om het te leren begrijpen, dan zal Hij zorgen dat je die hulp krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist!+++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ploppie, dit is wel een antwoord op de vraag, omdat ik aangeef waar je je (in de Bijbel) kunt vinden waarmee Gods Koninkrijk (oftewel 'het Koninkrijk Gods') vergeleken kan worden en waarmee Jezus het vergeleek.
dat is moeilijk te zeggen, want het is nergens mee te vergelijken. het zal iets zijn waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken.
in de bijbel staan wel wat omschrijvingen, zoals; er zal geen ziekte, pijn of verdriet meer zijn.
het moet iets ontzettend moois zijn en ik hoop er te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je ook gelijk in, gonzo. We kunnen ons er geen voorstelling van maken.
Dat is voor iedereen weer anders.
Natuurlijk kun je de bijbel bestuderen en daaruit proberen af te leiden hoe het koninkrijk Gods eruit zal zien.

Maar persoonlijk denk ik dat je in je eigen hart kunt kijken, en je diepste gevoel daarover laten spreken.

Ik persoonlijk denk het volgende:
Het koninkrijk Gods is de wereld waar ik kom als ik klaar ben met dit aardse leven.
Het zal een plek zijn waar ik geliefden tegenkom die voor mij zijn 'gegaan'.
het zal een plek zijn waar ik de rust, liefde, tijd en begeleiding zal krijgen om terug te zien op dit leven, en te kunnen bepalen wat ik heb geleerd, waar ik heb gefaald, en wat mijn volgende levensweg wordt.
Ik zal er kunnen rusten, en als ik weer voldoende ben verzadigd van de eeuwige liefde, mijn weg voort kunnen zetten om datgene te leren dat ik nog moet leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hup, gelijk een minduim.
Vind ik zo lullig, als je net echt vanuit je hart een antwoord hebt gegeven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een +
lat die gene van die min even toelichten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, mhvdw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi geschreven +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven doen hoor vanuit je hart een antwoord geven! Kan mezelf goed vinden in jouw mooie woorden, thanxx
Jezus vergeleek sommige aspecten van Gods koninkrijk met oa. een mosterdzaadje,zuurdeeg,een verborgen schat,met een zeer mooie parel,een sleepnet .

(Mattheüs 13:36) . . .En zijn discipelen kwamen tot hem en zeiden: „Verklaar ons de illustratie . . .

Christenen zouden heel goed de betekenis van de illustraties moeten begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Tot nu toe het beste antwoord.
Jezus zei:
Het koninkrijk van de vader is als een zekere vrouw,
die op haar rug een kruik droeg, vol met meel.
En zo, haar weg gaande, nog ver van huis, brak een oor van de kruik af,
en het meel stroomde achter haar op de weg.
Ze merkte het niet en was zich van geen kwaad bewust.
Thuisgekomen zette ze de kruik neer en vond deze leeg.

Dit logion is weer van een grote schoonheid. Het is een prachtig beeld van een vrouw die op weg is, spiritueel wel te verstaan. De vrouw is in de oudheid vaak het symbool van de menselijke ziel, zie ook de toelichting bij logion 105.

De vrouw draagt op haar rug een kruik vol met beelden, dogma’s, leerstellingen en wat al niet. Het is een zware last, en niet bepaald het lichte juk
Ze was nog ver van huis, , ze was dus nog afgescheiden van zichzelf en van de Bron.

Maar onderweg op haar spirituele pad gebeurt er iets. De greep die de beelden, de dogma’s en de leerstellingen op haar hadden, verslapt, en zonder dat ze het zelf nog in de gaten heeft laat ze die los, achter zich.
En dan komt er een moment waarin ze plotseling ervaart dat ze samenvalt met zichzelf. Ze is thuisgekomen, één met de Bron. En haar kruik is leeg. Die hoeft ze dus voortaan niet meer met zich mee te dragen. Ze is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom nou weer een minduim? en nog wel zonder toelichting, bah.
Een plus van mij om te compenseren.
T is maar hoe je , en vanuit welk standpunt of religie je dit benadert.
Ik geloof zelf dat 'het koninkrijk van God' symbool staat voor emotionele bevrijding, de bevrijding van het ego, los van de dualiteit.
Mijn benadering is dus vanuit het spiritueel concept. Vanuit religie word dit weer heel anders geïnterpreteerd dus je krijgt ook heel uiteenlopende antwoorden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij betekent het koninkrijk van god niet minder dan een volmaakte wereld. Heeft niets te maken met hemel of persoonlijke vrijheid, vergeving van je zonden of zo, maar een wereld die voor alle mensen goed is. Geen honger, geen oorlog of onvrede, geen afgunst enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Tijsje, dat is dan ook wat God belooft. Zo'n situatie zal er zijn wanneer Gods Koninkrijk op aarde zal heersen.
http://www.gotquestions.org/new-jerusalem-walls.html
Hier een stukje van hoe het er uit zal zien volgens de bijbel.
is wel in het engels maar zal je wel snappen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een vrij simpele vraag met een vrij simpel antwoord.

Zoals iemand zich dat voorstelt.

dus als jij denkt blauwe hemel leuke vrouwen. te gekke kroeg en een leuke villa. dan ziet dat koninkrijk er zo uit.

het koninkrijk van god is onderdeel van het geloof in god. betekend geloof ontstaan vanuit ons de mens dus ontstaat het koninkrijk van god ook hieruit.

( harde stelling voor sommige maar hier geloof ik in )

aangezien wij alle een eigen beeld ervan hebben wanneer wij ons hierbij iets proberen voor te stellen kan jij jou idee vergelijken met de mijne van dit moment.

volgens mij op dit moment. ( in het kort )

is het lekker weer zonnetje zee strand lekker drankje in me hand gezellige mensen me vriendin gezellig erbij.

voor jou kan het heel anders zijn.
bedenk dit en verlijk dit met de mijne.

ter afsluiting wil ik zeggen een slechte waardering vind ik niet erg aangezien ik weet dat het vaak van gelovige komt die nooit zullen toegeven dat mijn veronderstelling of geloof kan zijn zoals beschreven.

Toegevoegd na 6 minuten:
ik wilde nog toevoegen aan mijn tekst dat ondanks de harde teksten ( voor sommige gelovigen ) het doel er niet is om mensen te beledigen.

ik probeer enkel mijn geloof / mening te delen en mijn idee erover.