Waarom zit het zo met de bijbel, dat er een oude testament en een nieuwe testament is ontstaan? Wordt het gewoon vezonnen of was het er al?

want ze zeggen dat de echte bijbel door mensen zelf is veranderd,

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Antwoorden (7)

Oude testament was er al, en is geschreven door leiders, koningen, profeten en gewone mensen(joden en christenen zeggen door God geinspireerd)
Het Nieuwe testament is ontstaan na de komst van Jezus, en is binnen beperkte tijd na diens komst geschreven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bijbel is geschreven door mensen, en waarschijnlijk ook verdeeld in 2 delen door mensen. De Joden lezen alleen het oude testament. Gaat over de uittocht uit Egypte. Aan het begin van het nieuwe testament wordt Jezus geboren. Als een soor nieuw hoofdstuk neem ik aan. Ze passen ook niet aan elkaar, maar door de kerk is er ook zoveel uitgehaald wat niet in hun straatje paste, dat je er geen lijn op kunt trekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
`Ze passen zeker wel bij elkaar, er zit een gat in van een 2 eeuwen maar dat zegt niet zo veel. Verder wordt de geboorte van Jezus en meer al aangekondigd in het oude testament.
Het oude testament is een verzameling van boeken die overgebleven zijn en door de overlevering worden doorgegeven. Het joodse volk was al bekend met datgene wat wij nu oude testament noemen.

HEt nieuwe testament is net zo. het zijn getuigenissen van mensen over wat er is gebeurd. En vaak zijn het samenvattingen.

Op het Concilie in 373 is vastgesteld wat de boeken waren, er is op dat moment niet geschrapt, maar juist de volheid van de boeken is vastgelegd.

Alle boeken die laatste tijd boven tafel zijn gekomen zijn boeken die later zijn geschreven dan de ons bekende in het nieuwe testament. Zo is bijvoorbeeld het evangelie volgens judas geschreven in de eerste eeuw, en zit vol met gnostische elementen, die pas halverwege de eerste eeuw bekend waren. Zodoende is de betrouwbaarheid van de bijbel tot op heden gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bijbel is de eerste duizenden jaren mond op mond op de opvolgende generaties doorverteld en daarna bij elke herziening aan de wensen van de (altijd mannelijke) geestelijken aangepast.

Als je met zijn twintigen in de kring gaat zitten, en je fluistert tegen de eerste persoon "Mevrouw de Bruin heeft vanochtend bij het uitlaten van haar hond, op straat een witgouden bedelarmband gevonden met 3 schitterende hangers", en je laat iedereen dat doorfluisteren, dan weet je van te voren al dat er aan het einde van die 20 mensen weinig meer van de oorspronkelijke zin over is.

In die context moet je ook de bijbel zien: Leuk voor degenen die geloven, maar absoluut niet betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het oude testament (het oude verbond) gaat over Gods verbond met Israël, wat God sloot met Abraham. Het oude testament gaat dan ook vrijwel alleen over Israël.
Het nieuwe testament (het nieuwe verbond) gaat over de komst en de consequenties van de komst van Jezus. Jezus kwam om een nieuw verbond te sluiten, niet alleen met Israël, maar ook met de rest van de mensheid. Het nieuwe testament beperkt zich dan ook niet tot Israël.
De scheiding bestaat er dus in dat het oude testament geschreven is voor het nieuwe verbond, en het nieuwe testament is geschreven over het nieuwe verbond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De theoloog Markion stelde in de 2e of 3e eeuw voor dat Christenen de Torah volledig zouden verwerpen en zich alleen zouden baseren op de nieuwe Schriften. Hij noemde deze nieuwe Schriften "het Nieuwe Testament".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het Oude Testament staat de geschiedenis van het ontstaan van de aarde en de geschiedenis van het verbond van God met het volk Israël beschreven.

Israël zondigde eindeloos tegen God en Zijn verbond met hun. Dit leidde ertoe dat God zijn volk uit Zijn liefde moest straffen; dit is geen tegenstelling, een goede vader straft zijn kinderen uit liefde. De mensen konden door hun zondige natuur niet gehoorzaam zijn aan de wetten van God. Om weer in het "reine" te komen met God moesten zij offers brengen om zich te reinigen van de zonde.

God stuurde Zijn Zoon Jezus Christus naar de aarde als ultiem offer en nieuw verbond voor de mensen. Niet alleen voor het volk Israël, maar voor alle mensen.

Met de dood van Christus werd vergeving gegeven aan allen die in Hem geloven. Christus nam de schulden van de wereld op Zich om de mensen voor altijd met God in het reine te brengen.

Dit is wat in het Nieuwe Testament beschreven staat.