Waarom slaan de kerkklokken elke zondag?

Elke zondag wordt ik wakker van de kerkklokken die aan het slaan zijn.

Mijn vraag is nu waarom slaan die kerkklokken want de mensen die er naartoe gaan die weten van tevoren al dat het begint.

Stel dat het een traditie is waarom kunnen/willen ze dat niet veranderen.

Ik wordt er soms helemaal gek van.

Alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In het christelijke geloof is zondag de rustdag, de dag van gebed en bezinning. De klokken luiden dan als oproep om naar de kerk te komen. Dit is een gewoonte uit de tijd dat de mensen nog geen horloge hadden en zorgde ervoor dat iedereen wist dat er een viering aanstaande was. Tegenwoordig is het dus meer traditie dan noodzaak. De kerk laat zo nog iets van zich horen en in deze tijd van ontkerkelijking is dat voor hen zeer noodzakelijk.

Ja dat is traditie, net zoals de schoolbel. En waarom zou je een traditie evranderen, dan is het geen traditie meer. Die klokken zijn er waarschijnlijk al langer dan jij er bent, dus waarom zouden ze voor jou moeten stoppen. Want dan gaan je buren weer klagen dat ze wakker worden van de stilte die ze niet gewend zijn ;)

Soms ga je op geluiden letten en dan kun je er steeds minder goed tegen. Maar helaas, wij leven in een wereld vol geluiden, die lang niet allemaal even aangenaam zijn. Jij kunt niet tegen kerkklokken. Ik kan niet tegen gillende kinderen, of knetterende brommers. Of mensen die keihard in hun telefoon lopen te tetteren. Allemaal geluiden die jij niet kan beinvloeden. De oorzaak van de ergernis ligt toch vooral bij jou en niet bij de ander. Redenen om je te ergeren zijn er namelijk genoeg. De één ergert zich dood aan iets, terwijl de ander er schouderophalend aan voorbij loopt. Op een gegeven moment zul je moeten leren accepteren wat je niet kan veranderen. En dat geldt dus zeker voor kerkklokken. Zelf gebruik al vele jaren Ohropax oordopjes. Daarmee ben ik inderdaad begonnen als ik in het weekend wilde uitslapen. Nu ben ik er aan verslaafd. Maar beter dat, dan ergeren aan geluiden waar je niets aan kan doen.

Dat luiden van de bellen is om verloren zielen tot bekering te brengen. Betreffende klokkenluiders hebben daar het (gewoonte-)recht toe zolang ze niet tot de orde worden geroepen door de overheid. De overheid blijft in gebreke hier. Je hebt helemaal gelijk. Wat je eraan kunt doen? Klagen! Vraag het de mensen in Tilburg, die het deden, hoe hard dat opschiet (...met een sinterklaasmuts op kun je tegenwoordig nog veel maken).

Het luiden van de klok is een oud verschijnsel bedoeld om mensen bijeen te brengen en ze naar de kerk te halen. Ik geloof inderdaad dat ongeveer iedereen in Nederland de gave heeft om de tijd juist af te lezen, maar waarom zou je daarom het luiden afschaffen? Het is een extra herinnering dat de kerk zo begint en een onderdeel van de Nederlandse cultuur. Ik word ook elke morgen bruut gewekt doordat er drie hanen voor mijn slaapkamerraam hun stemgeluid doen weerklinken. Dat is voor mijn rust ook niet fijn, maar het herinnert me er wel aan dat ik uit bed moet om de kippen te voeren. Dat is het nut hiervan, want ik weet wel dat ik ze eten moet geven, maar mijn wekker wordt genegeerd, en naar de haan luister ik wel. Hiermee kan je het luiden van kerkklokken vandaag de dag ook vergelijken, een extra herinnering zodat mensen zich klaar kunnen maken voor de mis.

Kerkklokken luiden op zondag, maar ook op doordeweekse dagen. Dit heeft met twee zaken te maken: vroeger had men of geen klokken, of men kon de klok niet lezen en tevens was dit niet alleen een oproep naar de parochie als uitnodiging voor een dienst, maar ook om iets bekend te maken. Bij huwelijken luidden andere (lichte) klokken en bij overlijdens juist zware klokken extra. Zo wist de gemeenschap dat er iemand ging trouwen of overleden was. Men kende elkaar zo goed, dat je niet hoefde te vragen om wie het ging. Helaas kent de gemeenschap elkaar niet goed meer en gaat men zich storen aan het geluid van de klokken.

Het luiden van de klokken is een nodiging voor iedereen. Als je er naar luistert hoor je, kom dan... kom dan... enz. Geef er gehoor aan! Verder een opmerking: die kerktoren met klok stond er wellicht eerder dan dat jij daar woont. Het komt vaker voor dat mensen naast een b.v. een boerderij gaan wonen en dan gaan klagen over de mestgeur. Of nabij een haven en dan klagen over het geluid van motorboten. Niet klagen maar dragen....