wat voor schijfjes zijn dit ?

deze schijfjes worden bij een bepaalde tijd van de kerkdienst uitgedeeld ,en de mensen die dit krijgen eten het vervolgens op

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dat zijn hosties, die in de katholieke kerk uitgedeeld worden.
Het is een ceremonie die bij de mis hoort.
Men ziet de hostie als het lichaam van christus.

Ben je gedoopt dan mag je de communie (het uitdelen van de hostie) ontvangen.

In protestante kerken heeft men het 'avondmaal' daar wordt brood uitgedeeld, eigenlijk met dezelfde betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met dat verschil dat de hosties in de RK kerk apart bewaard worden en volgens de gelovigen echt het lichaam van Christus zijn. Je kunt ze dus niet zomaar weggooien. In de protestantse kerk wordt er gewoon witbrood gebruikt en dat staat alleen symbool voor het lichaam van Christus. Wat er over is, kan gewoon aan de vogeltjes gevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders waren katholiek opgevoed en hebben mij ook als baby laten dopen. Als we dan in de kerk kwamen dan mocht ik geen hostie. Pas nadat je de 1e communie had gedaan (dan was je 7 á 8 jaar) mocht je ook mee om een hostie te ontvangen. Tenminste, dat is mij verteld… leek me ook wel logisch, want na het dopen als baby kun je nog niet lopen om je hostie te gaan halen. Maar blijkbaar mocht het dus eigenlijk wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is de doop een voorwaarde om een hostie te mogen krijgen, maar wat jij zegt klopt wel, de meeste kerken wachten tot ná de heilige communie van een kind.

Andere antwoorden (3)

12 jaar geleden
Dat heten hosties, het is gemaakt van deeg en wordt in de drank gedoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schijfjes die je in de kerk krijgt heten Heilige Hostie. Het woord 'hostie' is afgeleid van het Latijnse 'hostia' (slachtoffer). Het wordt sinds de 10de eeuw als offerbrood in de Heilige Mis gebruikt. Het word gebakken van zuiver tarwemeel.

In de H. Mis wordt het aangeboden aan God en bij de consecratie gemaakt tot het teken van het offer van Jezus (vzmh) en tot drager van Jezus' vertegenwoordigheid. Volgens de christenen moest Jezus (vzmh) sterven om de zonden van de mensen op zich te nemen. In het Nieuwe Testament neemt hij (vzmh) brood en wijn en zegt zijn volgelingen om dit te eten en te drinken en te blijven doen.

Na de consecratie wordt een hostie dus de Heilige Hostie, waarbij je bij het eten daadwerkelijk God ontvangt. Je behoort de H. Hostie op nuchtere maag te ontvangen (niets eten tot een uur voordat je de H. Hostie ontvangt). De overgebleven H. Hosties worden bewaard en worden de H. Reserve genoemd, bewaard in het tabernakel waar als teken van Gods aanwezigheid een godslamp naast hangt en brandt.

De priester neemt naast de H. Hostie ook het H. Bloed (wijn met wat water). Normaliter drinken de gelovigen dit niet.

De H. Hostie mag je alleen ontvangen als je gedoopt bent (sommigen zeggen dat protestanten de H. Hostie ook mogen ontvangen als zij Gods aanwezigheid erkennen) en vrij bent van zonden. Daarvoor moet je biechten. In Nederland wordt aan het begin van de H. Mis een schuldbekentenis (het mea culpa) uitgesproken, waarna de kleine zonden vergeven zijn en de H. Hostie ontvangen kan worden.