waarom geloven bepaalde religies niet in feestdagen zoals nieuwjaar en verjaardagen ?

bij mij op 't werk zitten er van alle religies, en wanneer je hen vraagt of ze op die dag iets vieren, dan ontwijken ze deze vraag, met een andere vraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.5K

Antwoorden (7)

Ze mogen waarschijnlijk niet aan het eren van mensen e.d. doen. Alleen hun god mag vereerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze hebben evenveel recht om het niet te vieren als jij om het wel te vieren. Zoals die feesten in onze traditie zitten, zitten ze niet in die van hen. Als het om religieuze redenen niet kan/mag dan zal er wel iets over in hun wetten of boeken staan waarom niet.
Misschien is het zo vanzelfsprekend dat ze zelf niet meer weten waarom, en dat ze daarom jouw vraag ontwijken.
12 jaar geleden
Sommige van deze religies geloven dat het vieren van verjaardagen, kerstmis, paaseieren, paashaas etc,
niet werd gevierd door de eerste eeuwse christenen, maar later wel zijn gekersend, dat wil zeggen in bepaalde christelijke tradities zijn opgenomen. ;-)

Bv De oorsprong van kerst kun je lezen in onderstaande link

http://members.ziggo.nl/peter7/kerst/kerst.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft moslims, de profeet Mohammed (zvmh) heeft gezegd dat wie de gewoontes overneemt van een ander volk, tot dat volk behoort. Dat betekent niet dat je niet hoeft te integreren, maar het is belangrijk om je eigen identiteit te behouden.

Moslims vieren de feesten die Mohammed (zvmh) ook vierde. Hij vierde niet zijn verjaardag en ook geen Nieuwjaar. Sowieso is geldverspilling verboden en vuurwerk is geldverspilling. Daarnaast komt het van het wegjagen van geesten. Dat geloven moslims niet.

De enige twee feesten die moslims vieren zijn het Kleine Feest (beter bekend als het Suikerfeest) en het Grote Feest (beter bekend als het Offerfeest).

Van Moederdag en Vaderdag zijn de meeste moslims wel voorstander. Kerstmis, Pasen, Loofhuttenfeest e.d. niet. Koninginnedag en Bevrijdingsdag kan weer wel.

Het vragen naar het niet-vieren is denk ik voor veel moslims een vervelende kwestie, want het kan als beledigend worden ervaren. Het lijkt alsof je als moslim niet wil integreren. Echter, ondanks de joods-christelijke cultuur die hier in Nederland zou zijn, neem ik aan dat jij ook nog nooit het Loofhuttenfeest hebt gevierd. Grote kans dat je zelfs niet eens weet wanneer het is... Hetzelfde geldt voor Koninkrijksdag ;)

Oja, het heeft dus niets met een 'andere god' te maken (er is immers maar één godheid en dat is God. Verder wil ik diegenen die dit antwoord een min geven vragen om aan te geven wat er dan onjuist is aan het antwoord. Ik heb het idee dat er soms minnetjes worden gegeven, omdat het over de islaam gaat, niet of het inhoudelijk klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht zijn veel allochtonen (of niet christenen - niet-atheïsten) een beetje moe van zichzelf steeds moeten uitleggen. Als een gemiddelde Nederlander in een niet-westers land zou gaan wonen en mensen zouden hem de hele tijd vragen in hoeverre hij zijn 'eigen' religie serieus neemt en in hoeverre hij geïntegreerd is zou die gemiddelde Nederlander daar ook best moe van worden denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Jehova's Getuigen is dat trouwens omdat ze zichzelf niet boven Jehova mogen stellen/alleen Jehova geëerd mag worden. (Het is dus niet zo dat alleen Moslims geen verjaardagen oid vieren ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat je met het vieren van je verjaardag zoveel eer kunt krijgen dat je jezelf boven Jehovah kunt stellen ? Het gaat hem meer over de afkomst. Als een stel huwt of hun huwelijksdag gedenkt, krijgen zij ook eer. ;-)
Ik doe niet mee aan verjaardagen, omdat de oorsprong van de 'verjaardag' (jaarlijkse viering van de geboortedag) ligt in astrologie. In de Bijbel verbiedt God om aan astrologie te doen (Deuteronomium 18:9-12). De Israelieten in Bijbelse tijden (ook Jezus en zijn discipelen) vierden geen verjaardagen. De enige 2 verjaardagen die in de Bijbel genoemd worden zijn van een farao en van koning Herodes.
Ook staat in de Bijbel, dat de dag waarop iemand sterft meer waarde heeft dan iemands geboorte, bij de geboorte heeft iemand nog geen 'naam' gemaakt. Zo leg ik tenminste de tekst in Prediker 7:1,2 uit.

Aan de andere feestdagen doe ik niet mee, omdat de manier waarop die gevierd worden gepaard gaat met allerlei onchristelijke ('heidense') symboliek. Of ze zijn zelfs helemaal niet Christelijk (nieuwjaar bijvoorbeeld is Romeins). Als overtuigd Christen behoor ik niet mee te doen aan onchristelijke feesten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik stel dus de geboden van JHVH God boven alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat je dan ook niets doet aan Pasen en Kerstmis omdat die ook gepaard gaan met allerlei onchristelijke (heidense) symboliek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow wat afschuwelijk voor je. Aangezien ons hele leven voortvloeit uit ons heidense verleden, is er dan nog wel iets wat je kunt doen waar je plezier aan beleeft? Of is dat niet de bedoeling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect voor je mening ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe, het is eerder een opluchting inplaats van "iets dat je mist", het heeft me vrij gemaakt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe, hoe kom je erbij dat het 'afschuwelijk' is om niet mee te hoeven doen met die feestdagen? Als ik mijn collega's hoor praten over die verjaardagen waar ze heen 'moeten' en die andere feestdagen waarbij ze familieleden 'moeten' ontvangen of bezoeken, dan ben ik blij dat ik al die 'verplichtingen' niet heb.
Misschien weet je dat Jezus heeft gezegd: "De waarheid zal je vrij maken". Ik voel me gelukkig dat ik op deze manier vrij ben gemaakt van die valse feestdagen.
Er is trouwens genoeg in het leven waaraan ik plezier beleef. Bijvoorbeeld aan eerlijke, prettige omgang met mensen in het algemeen en geloofsgenoten in het bijzonder. Ik geniet ook volop van de prachtige schepping (natuur). Natuurlijk is het Gods bedoeling dat we van het leven genieten! Maar dan wel van de WARE dingen in het leven.