is de Koran in het Nederlands vertaald en tegenwoordig vrij verkrijgbaar?

ik zou hem graag eens willen lezen voor de algemene ontwikkeling en om de Islam te vergelijken met het Christendom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben er echt blij om dat mensen het zelf willen lezen ipv het allemaal van de media aan nemen wat er wel en niet klopt je moet altyd plurivorme informatie tot je nemen om een mening te vromen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden moslims ook de bijbel lezen om dit te vergelijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je een betrouwbare vertaling krijgt, sommige dingen worden nog wel eens te mooi vertaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat goed dat je je wilt verdiepen in verschillende geloven. Het is beter om jezelf te ontwikkelen dan om maar klakkeloos alles aan te nemen wat anderen zeggen of denken gehoord te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou de koran niet vrij verkrijgbaar zijn? Zelf heb ik hem al zeker tien jaar in mijn kast staan.

Het beste antwoord

De vertaling van de H. Qur'aan is overal te krijgen. Niet iedere vertaling is even goed. De ene vertaling blijft redelijk letterlijk bij de tekst (vertaling van Kramers), de ander vertaalt verhalend (vertaling Leemhuis).

Een vertaling van de H. Qur'aan wordt niet gezien als de H. Qur'aan; het gaat om een interpretatie. Je kunt alle vertalingen lezen en bij wijze van spreken bij iedere vertaling het idee hebben dat je een ander boek leest.

De Bijbel en de H. Qur'aan kun je niet met elkaar vergelijken. De Bijbel kondigt Jezus (vrede zij met hem) aan als het Woord van God, Mohammed (zegeningen en vrede zij met hem) kondigt de H. Qur'aan aan als het Woord van God. Het lezen van de H. Qur'aan (of een vertaling ervan) geeft geen garantie inzicht te krijgen in de islaam.

De H. Qur'aan is ongeveer qua dikte 1/10de deel van de Bijbel. Zonder exegese (tafsir) zul je regelmatig niet snappen waar het over gaat. Ook staan er nauwelijks lopende verhalen in. De H. Qur'aan is in stukjes geopenbaard en deze zijn niet chronologisch opgenomen in de H. Qur'aan.

Om je niet af te schrikken, lezen is altijd goed. Kramers geeft veel voetnoten met een kleine uitleg. Ook wordt geadviseerd om bij de achterste soera te beginnen en dan langzaam aan naar voren.

Kramers: ISBN 90 295 2550 9
leemhuis: ISBN 90 269 4438 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat kan. Je hebt ook nederlands vertaalde Koran's die je wellicht kan kopen, of anders heb ik nog wel een site voor je waar je de soera's kan lezen. ( in het nederlands uiteraard.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koran is altijd al verkrijgbaar geweest. Niet in het nederlands maar hieronder vindt je een paar links waar in het nederlands de koran te lezen is of te koop

http://digiboek.50megs.com/koran/
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-koran/1001004002624133/index.html
12 jaar geleden
Neem eens een kijkje op deze site: leesdekoran.nl. Hier kan je De Edele Koran lezen En de koran is te koop op bol.com Je kan deze ook kopen in verschillende boekhandelaars. Veel succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site wordt de Koran in het Nederlands verklaard:
http://members.chello.nl/m.elfers/koran000.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hij zeker. Hij is bijvoorbeeld online te koop bij bol . com: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-koran/1001004002624133/index.html.

Ook is de Koran online, op http://www.koranonline.nl/koran/nl/?go=NL. Of dat honderd procent betrouwbaar is, weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik zie dat ronron1212 mij al voor was ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om te horen dat er mensen zijn die iets aan hun algemene kennis willen doen. En eens niet dmv de tv en andere media, maar door zelf de boeken in te duiken!

De Koran is er al heel lang in het Nederlands vertaald. Het beste is om naar een islamitisch winkeltje te gaan, boekenwinkeltje en niet de Turkse groenteboer ofzo :p
Loop gewoon naar binnen, is echt niet eng, er zijn daar vaak Nederlanders te vinden, en vraag naar de vertaalde Koran. Want niet alle korans zijn goed vertaald. Sowieso is het erg moeilijk om vanuit de Arabische taal te vertalen naar het Nederlands. Maar waar men ook op letten moet is op wat voor manier bepaalde dingen worden geïnterpreteerd en in welke context Ze worden geplaatst. Nouja wat ik eigenlijk wilzeggen, is dat het misschien beter is om, als daar de mogelijkheid voor is, informatie te vragen in een islamitisch winkeltje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Kader Abdollah heeft de koran ooit in zijn vrije tijd vertaald in het Nederlands. Kijk maar in de betere boekhandel of bestel online.

Toegevoegd na 1 minuut:
Link naar officiele koopsite:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toevallig vandaag de Koran bij de bieb vandaan geplukt. Hij is niet zo superdik, dus je kunt 'm best een keertje lenen en lezen zonder dat je 'm gelijk een jaar thuis moet hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de Koran zeker lezen maar ik wil je ook gelijk aanraden om het leven van Profeet Mohammed te lezen. Een openbaring was meestal gekoppeld aan bepaalde gebeurtenissen, vragen van gelovigen of ongelovigen en op basis van behoefte toen de eerste moslimgemeenschap tot stand kwam.
Het is tevens een feit dat de islam de vier ‘geïnspireerde’ boeken – de koran, de Wetten van Mozes, de Psalmen van David en het Evangelie van Jezus - erkent.

Verder lijkt koran op geen enkel ander boek dat men wellicht kent. Het begint niet met een inleiding, die gevolgd wordt door verschillende secties, die op een zuiver logische manier gerangschikt zijn. In plaats daarvan loopt het als een gedicht, maar is het (toch) geen poëzie. Het bezit welsprekendheid als proza, maar is (toch) geen echte proza. De verzen en hoofdstukken ervan zijn als de stukjes van een legpuzzel met elkaar verbonden. Als de stukjes eenmaal samengevoegd zijn, ontstaat een prachtig beeld. Toch staat elk vers van de koran ook (onafhankelijk) op zichzelf, met verschillende lagen van diepgaande betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon op internet lezen
koranonline.nl/koran/nl/?go=NL
maar ik ga hem niet lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een vertaalde Qur'an al heel lang in bijna elke goede boekenwinkel krijgen :)