Trouwen voor de kerk

Wij gaan trouwen.
Ik ben katholiek gedoopt en mijn vriendin niet.
Kan je dan toch voor de kerk trouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker, het kan zelfs in de kerk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol @ eucalypje

Het beste antwoord

Als je in/voor de kerk wilt trouwen moet je dit altijd van tevoren bij de betreffende gemeente opgeven. Er is dan een dominee (protestant) of priester (Katholiek) die de trouwdienst gaat leiden.

Deze priester wil graag wat nadere informatie van het bruidspaar, en je zult dus sowieso op gesprek (of meerdere) gaan bij hem, of hij bij jullie. In dit gesprek kun je aangeven wat je beweegredenen zijn om in de kerk te trouwen, en wat het voor jullie betekent.
Je vriendin zal dan wel achter de ceremonie moeten staan, want in de kerk doe je in principe de belofte aan God om bij elkaar te blijven, voor elkaar te zorgen enz. , en vraag je om Gods zegen over het huwelijk.
In de katholieke dienst is er meestal een eucharistieviering, waarin er de hosties worden uitgedeeld. Deze hoeft je vriendin dan niet aan te nemen.
Niet iedere priester zal een huwelijk willen voltrekken waar niet beide partners achter het geloof staan.

Het is wel zo dat de Katholieke kerk het huwelijk als heilig ziet, en voor altijd. Echtscheiding wordt in principe in de Katholieke kerk niet erkend.

Binnen mijn familie en binnen mijn vriendenkring is het voorgekomen dat een dergelijk huwelijk (op bovenstaande manier) werd gesloten tussen een katholiek en een niet-katholiek.
Zie onderstaande site voor wat algemene informatie overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je

Andere antwoorden (9)

Het is zelfs mogelijk om een oecomenische dienst te houden, waarin een katholieke priester en een priester/predikant van het geloof van haar gezamenlijk de dienst leiden.
Maar hoe dan ook, je moet dit afspreken met de priester.
13 jaar geleden
tja dat kan je je kapelaan vragen ?
doe je nog iets aan je geloof ?
tegenwoordig doen ze daar niet moeilijk over (denk ik)
al vraag ik me wel af of je dat moet doen ?
Als je een regelmatig kerk bezoeker bent dan zie ik geen probleem
ga je niet
doe het dan ook niet
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen kerkbezoeker bent, kan de familie het nog wel belangrijk vinden. Sommige mensen houden daar rekening mee. (Ik reken mezelf daar niet toe.)
Ja je kunt voor de kerk trouwen. Er is wel een mogelijkheid dat je aanstaande dwingend wordt gevraagd om Katholiek te worden. Is toch een vrij strenge leer op dat gebied
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet katholiek maar protestants, bij ons zou je partner eerst belijdenis moeten doen, en daarna kun je trouwen..ik weet niet of jullie dat ook kennen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan wel, maar vind je dat niet een beetje raar? Als het alleen voor de mooie foto's is moet je je nog maar eens achter je oor krabben.

Informeer bij je kerk. Je zult waarschijnlijk flink in de buidel moeten tasten als je de laatste jaren niet actief bijgedragen hebt aan de parochie en aan actie Kerkbalans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de katholieke kerk is dit meestal geen probleem.
toch zou ik me eerst afvragen waarom je dit graag wil.
als je in je dagelijks leven actief met je geloof bezig bent, lijkt het me een waardevolle toevoeging dat je God's zegen over je huwelijk vraagt.
als je in je dagelijks leven niet met God leeft, lijkt het me wat hypocriet om dan wel Zijn zegen over je huwelijk te vragen.
een fijne dag gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet en spreek je elders wel tegen, maar dit vind ik toch wel een plus waard. Als je er niet mee bezig bent, is het inderdaad hypocriet in de kerk te trouwen. Ook als dat van je wordt verwacht.
Vaak is dit geen probleem. Kerken verliezen 'leden' tegenwoordig en hebben je nodig.
Maar het moet het wel waard zijn.. Ik ben van mening dat je beide ook echt de waarde van deze rite in moet zien. Het kan heel mooi zijn op de plaatjes, maar wil je ook werkelijk dat je je huwelijk in naam van je godsdienst wilt laten voltrekken? En de eventueel toekomstige kinderen er ook in betrekken? Denk er goed over na, en als je werkelijk 'jou' waarheid en mening in de godsdienst vindt, en de overtuiging ook voor je nageslacht de moeite waard vindt, ga er dan voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie in principe niet in wat je nageslacht er mee te maken heeft. Je kunt zelf geloven en voor de kerk trouwen en toch je kinderen de vrije keus laten in wat ze geloven.
De katholieke kerk verlangt dat mensen die gedoopt zijn, een kerkelijk huwelijk kunnen sluiten. Als een van jullie niet gelovig is en je wilt wel graag kerkelijk trouwen, dan is het verstandig om catechese te volgen over het geloof, die kan leiden naar het doopsel.

Dit is geen belemmering, maar wel erg belangrijk om te bespreken met de parochiepriester. Wel zal in je voorbereiding de waarde van het kerkelijk huwelijk worden besproken, en over de keuzes die jullie (als gelovige en niet-gelovige) maken over bijvoorbeeld de christelijke opvoeding van kinderen.
Als je niet wilt geloven, dan is een kerkelijk huwelijk niet zinvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de kerk of voor god trouwen?
In de kerk trouwen mag iedereen, of je nu gelovig of ongelovig bent, de kerk is altijd wel bereid een huwelijk te voltrekken.

Op het moment dat mensen VOOR God willen trouwen IN een kerk, zullen beide een vorm van belijdenis moeten hebben afgelegd. Dit verschilt wel per kerk (en stroming).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de rk kerk is misschien altijd bereid om een huwelijk te voltrekken. in de protestantse kerk is dit meestal niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem. Je schrijft je in, trouwt, schrijft je uit.