Mijn vriendin woont in een christelijk gezin. Hoe zit dat nou bij het eten?

Ik heb gister meegegeten bij de ouders van mijn vriendin en voor en na het eten bedanken ze God voor het eten. (Ik heb meegedaan)
Moet ik dan ook de ouders bedanken voor het eten?
Of moet ik wat anders zeggen?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Antwoorden (5)

Je mag de ouders gerust bedanken voor het eten. Ze lieten je aanschuiven aan tafel en ze hebben ook gewoon zelf gekookt. Ze bedanken God omdat ze van hem de mogelijkheid hebben gekregen om eten te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ouders bedanken mag natuurlijk altijd, ook als ze niet christelijk waren geweest, haha.
Eigenlijk danken ze niet voor en na het eten, maar bidden ze voor het eten (meestal iets als 'Here zegen deze spijze', wat zoveel betekent als wilt U ons eten zegenen), en na afloop danken ze dat ze mochten eten in overvloed en geen honger hoeven te kennen. Sommige zeggen na het danken (dus na 'amen') 'een goede bekomst' (dat het je goed mag bekomen, dat het eten goed mag vallen en je er niet ziek op wordt zeg maar ;-)), maar dit schijnt provincie/stadsgebonden te zijn, dus ik weet niet of ze dat bij je vriendin doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je de ouders ook bedanken voor het eten. Dat is m.i. heel gebruikelijk.
Een Marokkaanse vriend van mij grapt altijd dat zij na afloop Allah danken voor het eten en niet de kok. Maar dan voegt hij er toch aan toe dat ik lekker gekookt heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou wel aardig zijn als je ze bedankt dat heeft verder niks met het geloof te maken, maar als je ze iet bedankt gaan ze misschien denken dat je het niet leuk vond ofzo, ik heb ook een vriendin die met haar gezin heel gelovig is, en ik zeg dat ook altijd daar is niks mis mee.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk wel aardig als jij de ouders van je vriendin bedankt voor het eten. Dat heeft niets met 'Christelijk zijn' te maken, dat is gewoon beleefd. Het gebed (God bedanken voor het eten) is iets dat het gezin gezamenlijk (met eventuele bezoekers) doet, daarbij hoef jij niets te zeggen. Als je zelf ook in God gelooft, dan zou jij ook kunnen bidden (God om iets vragen of ergens voor bedanken). Dat kan op elk gewenste moment, op elke plaats.