Toen Jezus riep het is volbracht,scheurde het voorhangsel,wat betekend dat?

Toegevoegd na 6 minuten:
Geestelijk

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat is de betekenis er van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.3K

Antwoorden (7)

Een gordijn wat voor in de tempel hing.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iedereen die op het plein bij de tempel stond kon dat scheurende geluid horen, dus men kreeg in de gaten dat er iets bijzonders gebeurde.
Amadea
13 jaar geleden
Het voorhangsel is een doek, een soort gordijn, dat een afscheiding vormt tussen delen in een tempel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het heeft natuurlijk een symbolische betekenis. Dat het heilige deel van de tempel niet meer afgescheiden was van het niet-heilige deel, betekent dat er een open verbinding is gekomen tussen die twee.
13 jaar geleden
Dat het voorhangsel scheurde had de betekenis dat het heilige der heilige (de plek waar god aanwezig was in de tempel) voor iedereen in de tempel zichtbaar werd. Iedereen was dus welkom bij God. De klapper was dat het van boven naar beneden scheurde. Als was het God zelf had dus vanuit de hemel het kleed scheurde. Een mens zou het van beneden naar boven moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voorhangsel in de tempel is dat wat het heilige scheidde van het heilige der heilige
De ruimte waar de ark van het verbond stond en dus de aanwezigheid van God.
Vroeger werd dat strikt gescheiden door het voorhangsel
en mocht de opperpriester ook alleen maar 1 keer per jaar op grote verzoendag daar naar binnen.
om verzoening te doen voor onze zonde of in dit geval de zonde van het volk israël
De bijbel verteld dat het voorhangsel scheurde van boven naar onder dus eigenlijk zonder ingrijpen van mensen
maar als goddelijk teken dat God weer vrij toegankelijk is
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dubbel antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, juist uitvoeriger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord. Het gaat er om dat er geen priester meer nodig is voor verzoening, de weg is open voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Maeve,Wij bidden tot God via Jezus, hij pleit bij God voor onze zonden en in die zin treedt Jezus op als Hogepriester.
Zolang wij zondige mensen zijn, zal Jezus voor ons als middelaar optreden. ;-)
Dat het voor onze menselijk brein niet te bevatten is .

Het is volbracht betekend symbolisch voormij dat Jezus Christus iets voor mij gedaan heeft voor mijn zonden zich opgeofferde .
Dat ik mag leven van uit Zijn Genade =vergeving .
mn begin en einde .

Sta er ookniet altijd bij stil enleef bij lange na er niet na , ben een zondig piepeltje .
Dat weet ik dan weer wel .

Toegevoegd na 46 seconden:
opofferde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gordijn dat het Heilige van het Allerheiligste scheidde, beeldde Jezus’ vleselijke lichaam af (Hebreeën 10:19, 20).

Jezus’ lichaam vormde de barrière die hem verhinderde de tegenwoordigheid van zijn Vader binnen te gaan toen hij als mens op aarde was (1 Korinthiërs 15:50).

Op het tijdstip van Jezus’ dood ’scheurde het gordijn van het heiligdom van boven tot onder in tweeën’. Hierdoor werd op indrukwekkende wijze te kennen gegeven dat de barrière die Jezus verhinderde de hemel binnen te gaan, nu was verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij gaat er, i.t.t. het vorige antwoord, van uit dat er voor Jezus een barrière was. Dat klopt Bijbels gezien echter niet. Jezus was Gods eniggeboren zoon, die al sinds het begin der Schepping bij God was geweest. Hij was uit vrije wil als mens op aarde geboren om het probleem van de 'erfzonde' op te lossen, door zijn leven te geven als losprijs. Er was geen barrière die hem tegenhield om naar de hemel te gaan, hij wist precies wanneer het zijn tijd was om zijn losprijs aan zijn hemelse Vader aan te bieden. Er was wel een barrière geweest voor alle (andere) mensen. Zij waren door Adam's fout zondig geboren en konden niet tot God naderen, behalve door dierenoffers. Die barrière was door Jezus' dood weggenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn lichaam was toen toch enkel nog de barrière?
Het Gordijn is een scheiding tss het heilige en het heilige der heiligen of het allerheiligste.

De hogepriester ging 1 maal per jaar op de grote verzoendag
het allerheiligste binnen via het gordijn om zondeoffers te brengen voor zichzelf, de stam levi en voor het volk.

Bij de dood van Jezus scheurde dit gordijn, offers waren niet meer nodig, Jezus is voor ons gestorven als zondeoffer en sinds het gordijn scheurde treed hij voor ons op als hogepriester.
Jezus pleit vanaf nu bij God voor onze zonden. ;-)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebree%EBn9%3A24&id42=1&id18=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebree%EBn6%3A18-20&id42=1&id18=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima omschreven, mijn complimenten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whaha grappig :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het weer helemaal met je eens, Amadeus!