Hoe zien de hemel en de hel eruit in jouw voorstellingsvermogen?

Graag reacties met respect, anders liever niet reageren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja karma en reincarnatie zijn lastige concepten.
De implicaties ervan zijn nogal veelomvattend.
Karma in dit leven is denk ik een vorm van oorzaak en gevolg.
Wat betreft reincarnatie en karma over meerdere levens...ik heb geen idee. Wie of wat gaat er dan over naar een ander leven?
Ik wil het niet uitsluiten maar zal ook niet roepen dat het echt bestaat.
Voor mij is het nu ook niet zo belangrijk. Ik geloof niet dat ik de dingen anders zou doen als ik zeker zou weten dat er nog een leven komt.
M.a.w. ik denk dat je nu moet doen wat je te doen staat, los van de vraag of er nog iets hierna komt...houthakken en waterhalen dus ;-)

Het beste antwoord

De hemel en de hel die kun je nu al zien.
De hel: Auschwitz, Hiroshima en die momenten dat je vast zit in woede en frustratie. jaloezie.
De hemel: de momenten dat je eenheid beleeft met jezelf, mensen om je heen, de ervaring dat alles één is.

"You don't need to be dead to enter the kingdom of god, you have to be very much alive", aldus Thich Nhat Hanh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken die mooie en veelzeggende uitspraak van deze Zen-monnik. Denk je dat het in de hemel en hel nog extremer kan dan nu, hier op aarde? Is dit wat we nu zien slechts een voorproefje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan hier op aarde ook best wel extreem hoor meer bewuster meer extremer :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wat na dit leven komt heb ik geen weet, anders dan wat anderen vertellen, en wat ik misschien heb gezien toen ik als kind (bijna) verdronken ben. Misschien moeten we heel wat levens leven en bereiken dan uiteindelijk moksha, samadhi, nirvana of whatever.
Het pad, de weg de dharma zijn wat mij betreft intrinsiek waardevol en voor mij is het nu niet zo belangrijk of er beloning is in de hemel of straf in de hel. metafysische speculatie is mooi...maar voor nu...houthakken en waterhalen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Javid
Ik heb vaak het idee dat hemel en hel door veel mensen wordt vergeleken met wat op aarde is, maar dan véél mooier of véél erger. Dus nog bewuster en nog extremer :) @Sherpa
Het kastenstelsel, dharma en karma? Geloof je in reïncarnatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita ja, wat hier op aarde is is ook het enige waarmee ideeen over hemel en hel kunnen worden vergeleken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, waar en mooi en die spreuk zegt heel veel...

Andere antwoorden (14)

Ik geloof er niet in, maar als ik me er iets bij moet voorstellen, denk ik bij de hemel aan een gouden poort en wolken. Bij de hel aan de duivel vuur, kasteel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kasteel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waarom weet ik ook niet. haha.
Waarschijnlijk omdat dat eng, onbekend is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou kunnen. Iets van een bastion met kerkers of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een soort duivels kasteel met spinnenwebben en krakende deuren die wel open maar niet meer dichtgaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duivels kasteel, vuur, kerkers, straffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het helemaal voor me :) +1 voor je reactie met respect, ook al geloof je er niet in.
Ik stel me de hemel voor als een plaats waar vooral rust en vrede is en ook veel plezier. Veel prachtige natuur en ik denk dat de behoefte aan aardse zaken zoals eten en drinken enz. er niet meer zal zijn(alhoewel dat voor mij best bij de hemel mag horen, want ik geniet erg van lekker eten en drinken).
Tijd zoals we hier kennen zal daar ook niet meer bestaan, denk ik, en er zal vooral het gevoel zijn van oneindige liefde.
De hel wordt vaak beschreven als een plek van een alles verterend vuur. Ik geloof dat niet, ik denk dat het diepe donkere plaats, zonder vreugde, misschien wel zonder een bewustzijn van wat er verder is. Er zal veel wanhoop zijn, veel negativiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen hebben deze voorstellingen volgens mij. Het gevoel van oneindige liefde is een mooie gedachte, iets wat mensen op aarde al wel graag zouden ervaren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja leuk zeg
In mijn voorstellingsvermogen zien 'aarde, hemel en hel' er hetzelfde uit. Het zijn alleen verschillende dimensies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie de hemel als een plak waar je heen gaat en waar je geen zorgen meer heb maar puur alleen het gevoel geluk kan hebben.

De hel zie ik als een plek waar bij je alleen maar negatieve emoties kent. Bijvoorbeeld als je zelfmoord had gepleegd terwijl je depri was dan hou je die gevoelens ook als je in hel bent. Maar voor mijn gedachtes kun je dan wel van uit de hel naar de hemel komen als je van die negativiteit bevrijd word. op welke manier weet ik niet.

Zo ziet het er bij mij uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de hemel ziet eruit met een grijze man voor de gouden poort en engeltjes en het ruikt overdreven zoet. al je geliefde en bekende die jou zijn voor gegaan staan je op te wachten en je klets weken bij met veel champagne en aarbeien.

voor het gat waar je invalt als je de hel in moet zit een rode naakte man die je het gat in duwt.
het ruikt naar zwafel en pepers. al jou vijhanden die jou zijn voorgegaan staan je op te wachten. om al het gedaane leed over te doen.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=6ApPZWj05U8&feature=PlayList&p=F3E00264900120B9&index=27
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=6ApPZWj05U8&feature=PlayList&p=F3E00264900120B9&index=27
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha die rode man is van cow en chicking. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol bailey... leuk om te zien hoe iedereen hier zijn/haar eigen gedachten en fantasieën bij heeft. Leuk filmpje trouwens :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''champagne en aarbeien.''...WAAR kan ik tekenen?
De hemel bestaat uit verschillende "sferen"
Als je sterft ,kom je in de sfeer die bij je afstemming past.Daarmee bedoel ik dan de manier waarop je hebt geleefd.Hoe hoger de sfeer,hoe mooier het er is.Er bloeien prachtige bloemen,in kleuren die je hier op aarde niet zult vinden.Hier heb ik ook een keer over gedroomd.Mijn schoonmoeder was een paar dagen daarvoor overleden.In mijn droom ,gaf ze mij een bos prachtige bloemen.Je kunt jezelf verplaatsen door gedachtenkracht.Je kunt je eigen huis ontwerpen door te visualiseren.Er staat ook on de bijbel"in mijn huis zijn vele woningen"Ook is er een plek waar onze gestorven huisdieren zijn.Dit wordt de "regenboogbrug"genoemd.Hier kan ik nog een mooi verhaal over vertellen.Wij moesten vorig jaar onze Jack-Russel "NICKY" in laten slapen.Hij was mijn allerliefste schat en we hadden hem vanaf dat hij een pup was.Hij is bijna 14 jaar geworden.Ik was kapot van verdriet.Er bestaat een site op internet genaamd "de regenboogbrug"waar je foto's en gedichten van je dier kunt plaatsen.Hier had ik hem die dag aangemeld en ik lag op de bank een beetje te dutten. Opeens werd ik naar het raam getrokken.Ik stond op en een prachtige regenboog was te zien,zo mooi. Wat de sceptici onder ons ook zullen zeggen,ik zie het als een wondertje.Nou,om op het laatste gedeelte van de vraag in te gaan,de hel is een vreselijk oord waar het koud is en donker.De mensen die daar zijn hebben zich afgekeerd van god en hebben een lage bestaansvorm.Ze worden bezocht door engelen uit de hoogste sferen om hun weer tot god te bekeren en als ze echt berouw hebben en om vergeving hebben gevraagd, mogen ook zij naar de sferen toe waar ze kunnen evolueren tot het allerhoogste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie omschrijving, en wondertjes bestaan. Je kunt ze elke dag zien als je er maar oog voor hebt :)
Je vraag doet me denken aan dit mopje: Jan en Mien komen samen bij Petrus aan de hemelpoort. Jan kijkt alvast naar binnen en ziet daar een ongelofelijk mooi oord. Zegt-ie tegen Mien: Jij altijd met je cholestorol, we hadden hier al jaren eerder kunnen zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, als je alles van tevoren zou weten :))
De hemel is als je op een bankje langs de weg in de zon zit en het geluk waait langs.
De hel is als je je bewust bent dat je dement raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hemel en hel op aarde dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top antwoord! +1
ik geloof niet in een hemel en een hel, omdat iedereen naar een plaats toe gaat waar iedereen zijn fouten op aarde moet gaan verantwoorden. vanuit daar vind reincarnatie plaats en de slechte mensen zijn nog steeds bij level 1 omdat zij niet hoog genoeg gescoord hebben voor level 2 etc. ik zie het als een computerspel. in die level 1 worden de rollen omgedraaid en de criminelen die een zwak persoon hebben beroofd in hun vorige leven, zijn nu zelf het haasje in zo`n moeilijke situatie... en net zolang tot we het allemaal geleerd hebben. dus mensen, sociaal gedrag, een ander wat gunnen, respect voor elkaar enz en u gaat door naar level 2 waar je andere opdrachten moet uitoefenen. wel creatief he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hemel als een plek met alleen maar geluk.
De hel als een plek met alleen maar pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liefde en angst
De hemel ziet er in mijn vermogen uit, alsof alles wit is ik kan alles wensen wat ik maar wil en als ik me verveel kan ik misschien ook wensen terug naar de zondige aarde te gaan, met mijn krachten[leuk he] en kan ik onder de oceaanen en naar mars.
En de hel is een beetje heet 121092919291299192919 graden en je moet steeds opdrachten uitvoeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen hebben deze voorstelling volgens mij. Wit licht bij de hemel en hitte bij de hel.
In de hemel stel ik me een gekrioel van religieuze zelfmoordterroristen voor op zoek naar maagden. In de hel zitten allemaal dwazen gezellig te klaverjassen met een potje bier erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, liefde en angst
hel bestaat als illusie en hemel als realiteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Hel is koud diep en onleefbaar en ondoorgrondelijk voor hen die zonder zorg voor het lichaam en zonder verlichting hebben geleeft , daar jezelf geworden ... door andere identiteiten weer overgeleeft (en dat zijn dan onvermeidelijke straffen)

De Hemel is een niet te doorgronden genade en dan is niets voor u te zwaar ..