Waarom lezen Christenen hun bijbel zó.. ?

Het stoort mij on-zeggelijk veel dat die hoofddoekjeskwestie zo lang door blijft malen. Wat mij nóg erger stoort is dat moslimaas niet mogen zijn wie en mogen dragen wat ze willen, terwijl dát juist een belangrijk kenmerk van Nederland is (dacht ik??). Gister was er op 'De Wereld Draait Door' weer een stuk over een katholieke school waar een moslimmeisje uit gegooid werd vanwege haar hoofddoekje.
Onze samenleving is op Christelijke normen en waarden gebaseerd. Dat betekend dat we respect voor elkaar moeten hebben en ons in onze naaste moeten kunnen inleven. (Of heb ik het mis?).
In de bijbel staat duidelijk dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, al staat het er met een "keuzemogelijkheid".
Als Christenen het hoofddoekjes gebod verwaarlozen, en moslims niet, wáárom is dit dan zo'n issue?

NB: HET GAAT HIER DUS OM HOOFDDOEKJES, NIET OM GEZICHTSBEDEKKENDE KLEDING!!

Toegevoegd na 4 uur:
Graag een onderbouwd, objectief standpunt :) Alvast bedankt!

Toegevoegd na 2 dagen:
"Als Christenen het hoofddoekjes gebod verwaarlozen, en moslims niet, wáárom is dit dan zo'n issue?"

Wat ik hier mee bedoelde is waarom die kath. school geen hoofddoekjes verdraagt, maar wel in hun eigen bijbel staat dat ze er een moeten dragen. ("OM het hoofd dragen, niet OP het hoofd dragen). Waarom negeren christenen dit duidelijke gebod van hun bijbel en straffen ze anderen er op af?
(Misschien betere formulering, want ik had het, geloof ik, een beetje onhandig geschreven).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik maar niet begrijp is dat er keihard gezegd wordt dat een moslima MET hoofddoek geen respect kan hebben voor de r.k geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft dat gezegd?
Als dit van een moslim komt, denk ik dat dat meer een reactie is op hoe ze hier behandeld worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!+
Trouwens heel vele nonnen dragen ook een hoofdbedekking mogen zij nog de scholen binnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTJE: Tsja, ik probeer objectief naar deze kwestie te kijken maar de feiten en de meningen zijn zo'n melting-pot geworden dat ik een beetje hulp nodig heb. Het feit dat de verplichting tot een hoofddoekdragen zowel in de bijbel als de koran voorkomt, maakt het een heel interessant onderwerp, omdat dan blijkt dat christenen tegen iets zijn wat in hun eigen boek óók als verplichting genoteerd staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat in de Bijbel dat een vrouw verplicht een een hoofddoek moet dragen ? er wordt m.i. gesproken over een hoofdbedekking ( hoedje ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wat ik dan hypocriet vind is dat men een jaar of 40 50 geleden hier ook massaal met hoofddoekjes liep katholiek of niet, ik snap dat niet hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@levende steen: als je mijn afbeelding hebt gelezen, zie je er duidelijk OM het hoofd staan, en niet OP het hoofd, dus byebye hoedje. @forallweknow: inderdaad, vandaar mijn vraag, ik zwem in een bad vol vraagtekens: waarom?

Het beste antwoord

Omdat er veel te veel geredeneerd wordt vanuit de gedachte dat we naar gelijkheid moeten streven in plaats van naar gelijkwaardigheid. Een baseballcap heeft een andere waarde dan een hoofddoekje. Als min of meer religieus getinte uitingen niet toegestaan zijn, dan moet je ook het dragen van kruisjes en dergelijke verbieden en het broekverbod op fundamentalistich gereformeerde scholen opheffen. Het gaat mij veel te weinig om gelijkWAARDIGHEID, voor mijn gevoel inherent aan het respecteren van elkaar als persoon, in plaats van als kruisjes- of hoofdoekendraagsters. Ik heb op geen enkele manier moeite met hoofddoekjes. Dat heb ik wel met gezichtsbedekking, waarbij ik heel erg een gevoel van gebrek aan zelfrespect en afsluiten voor anderen krijg, terwijl de mens een sociaal wezen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar van waar komt het verschil in motivatie tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid? Waarom letten mensen wél op het ene, en niet het andere?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn gevoel komt dat voort uit de manier waarop je naar mensen kijkt, als individu of als collectief. Groepskenmerken spelen bij mijn dagelijkse omgang met moslims, christenen, blank, zwart, met of zonder hoofddoek, volwassenen of kinderen, een ondergeschikte rol. Alleen op die manier ben ik in staat om iedereen zo gelijkwaardig mogelijk te bejegenen. Kijk je vooral als groep naar je medemensen dan ben je veel meer gericht op gelijkheid. Moslimvrouwen bestempelen als 'hoofddoekjes', "ze moeten zich maar aan onze regels aanpassen', of erger, braak-oneliners als "het zelfreinigend vermogen van de moslims", doen op geen enkele wijze recht aan deze mensen als individu. Dergelijke generalisaties en stigmatisering zijn naar mijn bescheiden mening een naïef wereldbeeld, voortkomend uit angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
Zelfreinigend vermogen ? Dat is nieuw voor mij, wat wordt daarmee bedoeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent in dit geval dat als moslims iets verkeerds doen alle andere moslims als collectief worden gezien dat iets aan zou moeten doen om het in de toekomst te voorkomen. Tor op zekere hoogte gaat die vlieger natuurlijk wel op, vanuit het perspectief dat ouders verantwoordelijk zijn voor de daden van hun minderjarige kinderen. Maar moslims als homogene groep zien, laat staan benaderen is absurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:DD I love your awnser!
Kristal
13 jaar geleden
Helemaal met je eens Keesvi
+1 !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord om mijn vraag is door niemand 100% bevredigend beantwoord, maar door het verschil tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid, ben ik al verder in mijn zoektocht naar de essentie van mijn vraag dan ik had durven hopen.

Andere antwoorden (4)

De leidende factor in deze is 'Angst'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbekend maakt onbemind... Het schiet zomaar in me hoofd toen ik jouw reactie zag... Helaas is het zo...
Ze mogen wel een hoofddoek dragen, maar niet in de klas. Net zoals andere kinderen geen petjes op mogen tijdens de les. Gelijke monnikken, gelijke kappen lijkt me.

Overigens zijn de normen en waarden van onze samenleving voor een belangrijk deel gebaseerd op de normen en waarden die reeds in het oude Griekenland en ten tijde van de Romeinse overheersing zijn ontwikkeld, en later zijn overgenomen door de kerk.

Het andere deel is ontwikkeld tijdens de Franse Revolutie en de Verlichting. Vrijheid, gelijkheid en broederschap zijn zeker geen christelijke waarden. Die hangen een meer hierarchisch systeem aan.

Toegevoegd na 19 uur:
Nav je toevoeging aan de vraag: Dus op je niet objectieve en niet onderbouwde vraag verwacht je wel een objectief en onderbouwd antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, ik zou niet héél erg vervelend willen zijn, maar "Vrijheid, gelijkheid en broederschap" zijn WEL christelijke waarden, dat een hogere macht deze wegmoffelt, hoeft nog níét te zeggen dat de bijbel dit ook doet! Alle verhalen in de bijbel gaan over de strijdt om vrijheid, over het overwinnen van de rechtvaardige én gastvrijheid en het je inleven in een ander. Alle 3 staan ze in abnormaal hoog aanzien! Misschien moet je de bijbel eens gaan lezen voor je antwoord :/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarbij zijn petjes for fun en hoofddoekjes een teken van respect en een verplichting van de koran... en dus ook van de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel heb ik al meerdere keren gelezen. Dit vreselijke boek staat vol met afschuwelijke verhalen (god die hele steden uitmoordt, incest aanmoedigt (of bedoel je dat met broederschap?), mensen moeten slaafs gehoorzamen of anders (niets gelijkheid!). Zo zijn er talloze voorbeelden te vinden waaruit blijkt dat de christelijke god een wrede, wraakzuchtige god is. Google maar eens op vrijheid, gelijkheid en broederschap (liberté, egalité, fraternité). Dikke kans dat je niet bij de bijbel uitkomt maar bij de Franse revolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik maar denken dat het 2011 is , Het zal vast 1102 zijn. Silly me :-)
capthavoc
13 jaar geleden
Ik heb zoiets van niemand mag de ander dwingen je maar te accepteren.
Dat meisje draagt dat hoofdoekje niet omdat het een of ander praktische reden heeft.
maar omdat ze er een godsdienstig doel mee heeft
Als ze nu een kettingje had met een "islam symbool, prima"
maar om dit zo op te dringen aan een hele groep zelf met rechtelijk wetgeving erbij te halen.
Duidt op meer dan een persoonlijk willen belijden van het geloof. ze kan dat ook doen zonder, is mijn mening
En als je ervan uit gaat dat dat hoofdoekje staat voor de bescheidenheid van een vrouw vind ik het totaal in tegenspraak
met waar dat hoofddoekje voorstaat. Bescheidenheid zit niet in dat hoofddoekje en als ze dat gelooft dan moet ze dat ook kunnen laten zien zonder tekens.
bovendien is het een teken naar andere gelovigen die er niet zitten in die klas. vermoed ik
Dus waarom moet ze het zo perse op ?
en als ze er wel zijn dan wordt de verdeling nog groter in de eenheid van de school in dit geval.

Als je als ouders een bepaalde opvoeding aan je kind wilt mee geven zeker op het gebied van geloof en je kiest er voor om je kind op een katholieke school te zetten dan kies je er voor daar niet tegen in te gaan. of in elk geval neutraal te blijven
op deze grond had ze nooit op deze school moeten zitten.
want ze in niet neutraal.
je kiest voor die school met alle bijbehorende regels of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je dit als antwoord neerzet ipv een reactie kan ik je een plusje geven met name je laatste argument vind ik erg sterk: als moslima naar een katholieke school gaan is prima, maar dan hou je je aan de regels die daar gelden. wil je dat niet dan ga je naar een islamitische of openbare school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moet het op omdat ze anders haar God, haar vader en haar broers ten schande zou maken. Daarom. Reden genoeg lijkt me. Dat hoofddoekje is haar uiting van genegenheid naar hen van wie ze houdt. Oke, dus als een meisje een rokje draagt in plaats van jeans wil ze ook iets aan anderen opleggen? Doe niet zo belachelijk, je legt pas iets aan anderen op als je ze dwingt op een bepaalde manier te denken, zoals wij nu dus onze manier van leven aan hen OPLEGGEN. Wij dwingen die mensen die nooit de westerse cultuur hebben gekend om van de ene op de andere dag over te stappen op iets wat totaal vreemd voor ze is. Dat is pas onmenselijk en wreed. Zoiets heeft heel erg veel tijd en heel erg veel generaties nodig! Op katholieke scholen zijn gééééén regels over hoofddoekjes, die worden nu spontaan verzonnen en zijn nog niet eens schriftelijk vastgelegd. Als zij een hoofddoekje zou dragen omdat ze katholiek was, zou dat wel toegestaan worden namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik dacht dat ik mijn vraag had onderbouwd met een citaat uit de bijbel en waarom wel moslims en niet christenen als het wel in de bijbel staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behoorlijk sneu als je ten schande wordt gemaakt door je vader en broers om zoiets onbenulligs als geen hoofddoekje dragen. het is toch belangrijker wie je bent, hoe je je gedraagt, dan of je wel of niet een doekje om je hoofd doet? als jij en ik naar china gaan dan is dat ook een behoorlijke cultuurshock. maar dat is toch geen argument om china te laten veranderen zodat het voor ons niet zo vreemd aanvoelt? als je naar een plek toe gaat die vreemd voor je is dan kun je 2 dingen doen: 1 accepteren dat het zo is en je eigen weg zoeken, 2 proberen de maatschappij waarin je terecht komt te veranderen. vertel mij maar wat wijsheid is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ alknobe: +2 voor je reactie, heb er niets aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat je met een hoofddoekje om je gezicht daadwerkelijk een maatschappij veranderd? Als jij OF ik naar china zou gaan, zouden wij precies hetzelfde doen! We zouden naar de nederlandse vereniging gaan om lotgenoten te spreken in onze eigen taal, we zouden producten invoeren die we missen: hagelslag, pindakaas, paprikachips.. we zouden de kleren blijven dragen waarin we ons veilig voelen. Het enige verschil is dat je in een land woont met andere mogelijkheden. Let op alknobe, de wereld is niet verdeeld in goed en slecht en zwart en wit. Als je mensen voor 2 keuzes stelt, zullen ze binnen die keuze alsnog hun eigen moraal blijven volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je stelt dat je in china meer vrijheden hebt dan hier dan ben je er nog erger aan toe dan ik dacht.
Ik ben het met met alknobe eens: het moslimmeisje moet zich aanpassen aan onze waarden en normen en wat de regels zijn op school
Als petjes ed in de klas verboden zijn, zijn hoofddoeken ook verboden.
Kunnen ze zich niet aanpassen aan onze waarden en normen: wie houdt ze tegen om terug te gaan naar hun eigen land.
Trouwens: als wij ons niet aan hun waarden en normen houden in hun and worden we of in de gevangenis gesmeten evt gemarteld en het land uitgezet.
Oftewel: de zgn pampering van allochtonen is doorgeslagen en proberen nu het tij te keren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm, ja, als jij het dragen van een kledingstuk verstaat onder een vergrijp tegen onze normen en waarden, dan zitten we nu dus weer in de middeleeuwen. Zie mijn reactie bij alknobe voor het verschil tussen een pet en een hoofddoekje; een petje is géén een religieuze oplegging.
En ik vind het ook écht van god los dat ze maar terug moeten naar hun eigen land. Mijn subscription hield in dat we in dit land mogen zijn wie we willen zijn en dat daar ernstig inbreuk op wordt gemaakt.
Allochtonen worden in dit land helemaal niet gepamperd, maar zijn arm en moeten werken voor hun geld, net als ieder ander. En die opvangcentra zijn ook niet je van het, maar wel menselijk. Tussen mensen en pamperen zit een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: ik heb niet geschreven dat ze terug moeten naar hun eigen land.
Natuurlijk mag je in ons land zijn wie we willen zijn, maar er zijn grenzen en die vallen onder normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en is en een norm of waarde of iemand wel of niet iets op of om haar/zijn hoofd draagt? Ik geloof van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Penthesileia: geloven doen we in de kerk en of iemand wel of niets op of om haar/zijn hoofd draagt is een norm of waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, voor hun is het zowel een norm als een waarde, ja. Maar er staat nergens zwart op wit dat we niet met een hoofddoekje een school, bibliotheek, over straat of in de kroeg mogen. Geen Nederlandse norm dus. Die waarde vormde zich pas toen enkele politici aankondigden dat het erg slecht met ons land ging en dat die verandering door de immigratiestromen komt, wat natuurlijk net zo krom is als de joden beschuldigen van de armoede in Duitsland na de Tweede Wereldoorlog. "Even if you've found someone to blame, it doesn't solve the problem" (Pierre Dulaine)
Ik probeer mij voor te stellen dat ik Moslima ben. Het is voor mij dus van essentieel belang dat ik een hoofddoek draag want anders breng ik mijn geloof en familie in diskrediet. (misschien te vergelijken met de korte rokjes in de jaren '60 t.a.v. gereformeerde gezinnen.) Ik leef in een niet islamitisch land en helaas (zeg ik als moslima) draagt men hier geen hoofddoekjes als onderdeel van de geloofsbeleving. (hoewel in vroegere tijden in Nederland heel veel vrouwen een hoofddoekje droegen).
Nu kies ik een school uit die een ander geloof aanhangt als ik, een katholieke school. Men is daar niet gediend van mijn hoofddoekje in de klas, evenals men daar niet gediend is van de petjes die andere klasgenoten dragen.
Moet ik mij nu te schande maken, ook voor mijn eigen gevoel dus, niet alleen om de familie, omdat men mijn hoofddoekje niet tolereert?

Stel dat ik een Hare Krishna aanhanger ben, mag ik dan niet in de klas zitten met afgeschoren, kaal hoofd omdat dat een te opvallend kenmerk van mijn geloof is op een katholieke school? Moet ik dan juist een pet op...? Of verplicht men mij dan mijn haar te laten groeien?

Eigenlijk gaat het hier over de onverdraagzaamheid van mensen. Intolerantie naar groepen toe blijkt altijd groter te worden naarmate de economische situatie in een land slechter is/wordt. Want natuurlijk: geheel objectief gesproken zou zo'n moslim meisje beter niet naar een katholieke school kunnen gaan omdat ze zich daar nu eenmaal aan die normen moet houden. Want als ZIJ haar hoofddoekje op mag in de klas mogen WIJ ons petje op...
Theoretisch klopt dat ook wel maar waar hebben we het nu helemaal over?

We zouden in Nederland weer meer van elkaar mogen tolereren lijkt me. We wonen in een multiculturele samenleving en dat kan meer een verrijking als een verarming betekenen. Wanneer we elkaar leren kennen hebben we ineens veel meer gemeen als we dachten en als je buurmeisje dan met een hoofddoekje op naar een katholieke school wil omdat ze zich zonder hoofddoekje (seksueel?) te kijk voelt staan, laat haar dan toch. Natuurlijk: ze kan ook naar een andere school gaan waar het hoofddoekje wel getolereerd wordt, ik weet de reden niet waarom ze dat niet deed, maar misschien gaven die het onderwijs niet wat ze wilde volgen. Of was die school te ver uit de buurt.

Objectief gezien zou het meisje zich moeten aanpassen aan de schoolregels,
Persoonlijk vind ik: waar hébben we het over.
Mag ik straks nog wel engeltjes als oorbellen dragen?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 het begin is inderdaad meer tolerantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was de enige VO-school in de wijde omtrek, als ze nar een andere school zou gaan, dan zou ze uren moeten reizen. Trein, bus, you name it. Mijn probleem is dat christenen een probleem maken van hoofddoekjes terwijl het in hun eigen bijbel staat, dat snap ik niet. Het is inderdaad onverdraagzaamheid wat ons domineert, maar zover ik weet is deze nog altijd ongegrond.
Kristal
13 jaar geleden
Aha, ik begrijp de kern van je vraag nu beter.
Ieder geloof heeft punten waar het extra de nadruk oplegt. Bij de Moslima's is het hoofddoekje in de aandacht gekomen. Maar vroeger droegen christelijke vrouwen ook altijd hoedjes naar de kerk, eigenlijk om dezelfde reden
als de moslima's nu nog steeds doen. Maar bij christenen is dat idee meer ouderwets geworden en doen ze dat alleen nog bij de "zwarte kousenkerk". (Zo wordt in de Bijbel ook lang haar voor vrouwen aangeraden. Omdat in die tijd alleen de prostituees kort haar droegen, wie houdt zich daar nog aan?)
Waarom christenen er nu een punt van hoofddoekjes maken... persoonlijk ken ik geen enkele christen om mij heen die daar een punt van maakt. Ook weten velen van hen niet eens (meer) dat het in de Bijbel vermeld staat. Als je goed kijkt zijn het meer de politici en/of de leidinggevenden die er het punt van maken.
Bepaalde politici omdat die nu eenmaal alles aanpakken om verdeeldheid te zaaien tussen Moslima's en anders denkenden, dus ook het hoofddoekje ter discussie stellen.
En de leidinggevenden op scholen omdat ze weigeren uitzonderingen te maken: geen petten, dus ook geen doekjes.
En als het een chrístelijke school is (katholiek, gereformeerd etc) wordt dáár door de leidinggevenden de nadruk opgelegd. De Moslima legt de nadruk op háár geloof door het hoofddoekje en zie: het conflict is geboren.
En dan lijkt het om het geloof te gaan, de religies...
Maar het enige échte issue is volgens mij dat wij nederlanders het niet gewend zijn om in huis of ergens binnen hoedjes etc te dragen. Jongelui doen dat tegenwoordig wel met petjes maar eigenlijk zit het er bij ons ingebakken dat het onbeleefd is om dat te doen.
Dus zien we het (onbewust?) als een onbeleefde uitdaging van de kant van de Moslima terwijl dat voor hen helemaal niet de bedoeling is en terwijl het ons eigenlijk niets uitmaakt al draagt ze 10 doekjes,
ALS HET MAAR NIET BINNEN IS...
Dus, eigenlijk heeft de tegenwerking vanuit christelijke kringen (leidinggevenden, politici) helemaal niets te maken met het geloof van de moslima of henzelf maar met een cultuurverschil.