Waarom lezen Christenen hun bijbel zó.. ?

Het stoort mij on-zeggelijk veel dat die hoofddoekjeskwestie zo lang door blijft malen. Wat mij nóg erger stoort is dat moslimaas niet mogen zijn wie en mogen dragen wat ze willen, terwijl dát juist een belangrijk kenmerk van Nederland is (dacht ik??). Gister was er op 'De Wereld Draait Door' weer een stuk over een katholieke school waar een moslimmeisje uit gegooid werd vanwege haar hoofddoekje.
Onze samenleving is op Christelijke normen en waarden gebaseerd. Dat betekend dat we respect voor elkaar moeten hebben en ons in onze naaste moeten kunnen inleven. (Of heb ik het mis?).
In de bijbel staat duidelijk dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, al staat het er met een "keuzemogelijkheid".
Als Christenen het hoofddoekjes gebod verwaarlozen, en moslims niet, wáárom is dit dan zo'n issue?

NB: HET GAAT HIER DUS OM HOOFDDOEKJES, NIET OM GEZICHTSBEDEKKENDE KLEDING!!

Toegevoegd na 4 uur:
Graag een onderbouwd, objectief standpunt :) Alvast bedankt!

Toegevoegd na 2 dagen:
"Als Christenen het hoofddoekjes gebod verwaarlozen, en moslims niet, wáárom is dit dan zo'n issue?"

Wat ik hier mee bedoelde is waarom die kath. school geen hoofddoekjes verdraagt, maar wel in hun eigen bijbel staat dat ze er een moeten dragen. ("OM het hoofd dragen, niet OP het hoofd dragen). Waarom negeren christenen dit duidelijke gebod van hun bijbel en straffen ze anderen er op af?
(Misschien betere formulering, want ik had het, geloof ik, een beetje onhandig geschreven).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat er veel te veel geredeneerd wordt vanuit de gedachte dat we naar gelijkheid moeten streven in plaats van naar gelijkwaardigheid. Een baseballcap heeft een andere waarde dan een hoofddoekje. Als min of meer religieus getinte uitingen niet toegestaan zijn, dan moet je ook het dragen van kruisjes en dergelijke verbieden en het broekverbod op fundamentalistich gereformeerde scholen opheffen. Het gaat mij veel te weinig om gelijkWAARDIGHEID, voor mijn gevoel inherent aan het respecteren van elkaar als persoon, in plaats van als kruisjes- of hoofdoekendraagsters. Ik heb op geen enkele manier moeite met hoofddoekjes. Dat heb ik wel met gezichtsbedekking, waarbij ik heel erg een gevoel van gebrek aan zelfrespect en afsluiten voor anderen krijg, terwijl de mens een sociaal wezen is.

De leidende factor in deze is 'Angst'.

Ze mogen wel een hoofddoek dragen, maar niet in de klas. Net zoals andere kinderen geen petjes op mogen tijdens de les. Gelijke monnikken, gelijke kappen lijkt me. Overigens zijn de normen en waarden van onze samenleving voor een belangrijk deel gebaseerd op de normen en waarden die reeds in het oude Griekenland en ten tijde van de Romeinse overheersing zijn ontwikkeld, en later zijn overgenomen door de kerk. Het andere deel is ontwikkeld tijdens de Franse Revolutie en de Verlichting. Vrijheid, gelijkheid en broederschap zijn zeker geen christelijke waarden. Die hangen een meer hierarchisch systeem aan. Toegevoegd na 19 uur: Nav je toevoeging aan de vraag: Dus op je niet objectieve en niet onderbouwde vraag verwacht je wel een objectief en onderbouwd antwoord?

Bronnen:
elk goed geschiedenisboek

Ik ben het met met alknobe eens: het moslimmeisje moet zich aanpassen aan onze waarden en normen en wat de regels zijn op school Als petjes ed in de klas verboden zijn, zijn hoofddoeken ook verboden. Kunnen ze zich niet aanpassen aan onze waarden en normen: wie houdt ze tegen om terug te gaan naar hun eigen land. Trouwens: als wij ons niet aan hun waarden en normen houden in hun and worden we of in de gevangenis gesmeten evt gemarteld en het land uitgezet. Oftewel: de zgn pampering van allochtonen is doorgeslagen en proberen nu het tij te keren.

Ik probeer mij voor te stellen dat ik Moslima ben. Het is voor mij dus van essentieel belang dat ik een hoofddoek draag want anders breng ik mijn geloof en familie in diskrediet. (misschien te vergelijken met de korte rokjes in de jaren '60 t.a.v. gereformeerde gezinnen.) Ik leef in een niet islamitisch land en helaas (zeg ik als moslima) draagt men hier geen hoofddoekjes als onderdeel van de geloofsbeleving. (hoewel in vroegere tijden in Nederland heel veel vrouwen een hoofddoekje droegen). Nu kies ik een school uit die een ander geloof aanhangt als ik, een katholieke school. Men is daar niet gediend van mijn hoofddoekje in de klas, evenals men daar niet gediend is van de petjes die andere klasgenoten dragen. Moet ik mij nu te schande maken, ook voor mijn eigen gevoel dus, niet alleen om de familie, omdat men mijn hoofddoekje niet tolereert? Stel dat ik een Hare Krishna aanhanger ben, mag ik dan niet in de klas zitten met afgeschoren, kaal hoofd omdat dat een te opvallend kenmerk van mijn geloof is op een katholieke school? Moet ik dan juist een pet op...? Of verplicht men mij dan mijn haar te laten groeien? Eigenlijk gaat het hier over de onverdraagzaamheid van mensen. Intolerantie naar groepen toe blijkt altijd groter te worden naarmate de economische situatie in een land slechter is/wordt. Want natuurlijk: geheel objectief gesproken zou zo'n moslim meisje beter niet naar een katholieke school kunnen gaan omdat ze zich daar nu eenmaal aan die normen moet houden. Want als ZIJ haar hoofddoekje op mag in de klas mogen WIJ ons petje op... Theoretisch klopt dat ook wel maar waar hebben we het nu helemaal over? We zouden in Nederland weer meer van elkaar mogen tolereren lijkt me. We wonen in een multiculturele samenleving en dat kan meer een verrijking als een verarming betekenen. Wanneer we elkaar leren kennen hebben we ineens veel meer gemeen als we dachten en als je buurmeisje dan met een hoofddoekje op naar een katholieke school wil omdat ze zich zonder hoofddoekje (seksueel?) te kijk voelt staan, laat haar dan toch. Natuurlijk: ze kan ook naar een andere school gaan waar het hoofddoekje wel getolereerd wordt, ik weet de reden niet waarom ze dat niet deed, maar misschien gaven die het onderwijs niet wat ze wilde volgen. Of was die school te ver uit de buurt. Objectief gezien zou het meisje zich moeten aanpassen aan de schoolregels, Persoonlijk vind ik: waar hébben we het over. Mag ik straks nog wel engeltjes als oorbellen dragen?