Welke delen in de hersenen worden beloond of beinvloed wanneer iemand praat(of denkt te praten) met God?

Ik kwam op deze vraag toen ik op een site de reacties las van mensen die reageerden op een artikel over waarin werd gesteld dat de aardbeving,volgens de gouverneur van Tokyo,het werk van God was.

Ik vind dit veel te ver gaan en dit heeft geloof ik niks met een persoonlijke relatie met God te maken.Ik begon me wel af te vragen wat er in de hersenen gebeurd als mensen met God praten.God is in de ogen van mensen zoals bij dat artikel een wezen wat vooral angst aanjaagt en zegt van wacht maar lijkt het wel...En bij sommige ook iets wat beloond door naar zorgen te luisteren of kracht te geven.

Wat gebeurd er nou precies in de hersenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De prefrontaalkwab.
Wat er precies gebeurt is volgens mij niet te beantwoorden. Onderzoekers kunnen zien welke hersendelen actief zijn bij bepaalde inspanning of bezigheid omdat er dan zuurstofrijk bloed naar die gebieden stroomt. Dat is wat je ziet op FMRI scans. Maar wat men niet weet is wat voor een soort informatie wordt verwerkt.

De hersenonderzoeker Oliver Saks beschrijft één van zijn patienten die langzaamaan steeds spiritueler wordt. De mensen volgen zijn voorbeeld en hij wordt een soort guru. Totdat blijkt dat hij een enorme tumor heeft die sterk drukt op zijn prefrontaalkwab, voorin de hersenen.

Dat niet alleen opvoeding, cultuur en voorkeur van invloed is op het hebben van spirituele ervaringen wordt ook duidelijk als je nagaat dat kinderen uit één gezin zo heel verschillend omgaan met hun geloofservaring. Kennelijk (maar dat weet ik ook niet zeker) worden de hersenen op een andere manier gestimuleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen hersenspecialist. Ik lees op dit moment 'Wij zijn ons brein' van Dick Swaab. Maar ik ben nog niet bij de prefrontaalkwab.