Hoe kun je iets geloven dat je voorstellingsvermogen te boven gaat?

Kun je op wat voor manier dan ook het bestaan ervaren van iets dat niet alleen niet fysiek aanwezig is, maar ook onvoorstelbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

alleen maar door het klakkeloos aan te nemen en het domweg te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ik weet niet hoe jij dat precies bedoelt
maar ik heb 2 kinderen met paranormale gaven
zij zien en weten dingen die mijn voorstellingsvermogen te
boven gaan.
In ons huis verplaatst zich ook geregeld iets en wij hebben het niet gedaan.

Ik weet dat het bestaat maar IK zie het niet, kan het niet etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat herken ik. In mijn huis verplaatsen zich ook regelmatig dingen. En inderdaad, niemand heeft het gedaan. Niemand.
Je vraag is een contradictio in termines.
Je vraagt of iemand zich iets onvoorstelbaars kan voorstellen. No way. Zodra je het je kunt voorstellen is het niet meer onvoorstelbaar.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet voetballen, maar dit is een punt +1
Nou, ik geloof dat het heelal oneindig is maar die oneindigheid vind ik onvoorstelbaar. Rest de vraag of het heelal fysiek aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ergens in gelooft?? Dan wel! Ik geloof namelijk dat er heel veel tussen hemel en aarde is en zaken die je pet te boven gaan. Denk maar eens aan God, heel diep in een klein donker hoekje van je hart XiniX, zit ie in je.
Maar over een ding kan ik je vraag wel voorstellen, want als je gelooft dat er een einde komt aan ons universum, dan verlies je de controle, ik wil tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan ook helemaal niet volgens mij. Freek de Jonge had hier een hele mooie over: God laat ond horen het onhoorbare, Hij laat ons zien het onzichtbare en Hij laat ons voelen het onvoelbare..........kortom, Hij doet ons geloven in het ongelooflijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je maar wanhopig genoeg bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik kan iets voelen en ervaren zonder dat het fysiek aanwezig is. Ik weet niet altijd waarom ik het voel en ervaar, in die zin kan het mijn voorstellingsvermogen min of meer te boven gaan. Feit is en blijft dat het er wel degelijk is, maar in een andere vorm.

Bijvoorbeeld niet alledaagse dingen zien en daarbij voelen en weten dat ze er zijn. Voor mij, maar niet voor een ander op dat moment. Of gedachten, gevoelens die me een richting opsturen, ongrijpbaar en vaak achteraf pas voor te stellen waarom. God is ook zo'n voorbeeld, voor veel mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nut is een relatief begrip. De aanwezigheid is er niet alleen in onzichtbare vorm, ook in zichtbare zoals ik schreef. En nee, het zit niet in mijn hoofd. Het IS er, maar in een andere vorm :)
Als je gelovig bent, dan zal dit geen probleem zijn. Gewoon geloven en niets kan je voorstellingsvermogen te boven gaan.
Geloof je niet, tja, dan wordt het een probleem en denk ik niet dat iemand erin kan geloven, tenzij zo'n iemand zich erbij neerlegd en gewoon accepteerd wat hij heeft meegemaakt, zonder er altijd een verklaring voor te zoeken. Zoiets als: Feit is feit...... en waarom verder nog moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voorstellingsvermogen is iets heel anders als het gevoel vanuit de ziel het Geloof. Ik kan mij voorstellen dat ik beter word, maar dat word ik niet. Mijn weten is gekoppeld aan de realiteit van het lichaam. Ik weet zeker dat (net als iedereen) ik dood ga. De hemel of met het licht mee gaan is er in de ziel maar het is toch niet voor te stellen. Grote kunstenaars proberen het op het doek. Het rammelt van de fantasie er zijn de meest prachtige schilderijen maar of die voorstelling de werkelijkheid zal zijn betwijfel ik. Toch is het mooi dat we het voorstellingsvermogen bezitten. Ik denk dan ook dat het voorstellingsvermogen onze leuning is naar wat wij geloven. Ik geloof in de begeleiding van de Engel, ik geloof in de goddelijkheid, en ik hoop dat het ook zo is, maar ik geloof met m`n hart, ja ik kan zien met het hart. (in diepere betekenis) de liefde. Zo kan je het onmogelijke mogelijk maken. George Harrison zei het al,
'Zonder uit het raam te kijken weet je waar de hemel ligt"Dus laat je vervoeren door wat er gebeurt en gun je geest de vrijheid. Voor iedereen is de belevenis wereld anders. Ieder mens is uniek en met de ervaringswereld van ieder persoon op deze aarde gebeuren wonderlijke dingen. Het is de de geest van de eigen ziel die de liefdevolle ervaring uittilt boven het eigen voorstellingsvermogen. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel. Voorwaarde is wel dat je alles, hier het 'onbekende', toelaat en kunt accepteren dat er iets is, zonder het te herkennen of het te benoemen.

Ik ben niet iemand die alles wat hij ervaart of voelt direct in een bestaand hokje wil plaatsen. Dat maakt mijn leven zo waardevol en respectvol naar alles wat is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet - maar evenzo weet niemand wat energie of materie eigenlijk exact is. Waar toch iedereen uit bestaat, Als je op dat niveau wel 'gelooft' in 't bestaan van mensen, dan kan je op 't zelfde niveau ook geloven dat er andere zaken zijn die je niet fysiek als aanwezig zijnde kunt waarnemen. Je kunt nl. wel geloven dat er zaken zijn waarvan je je er NU nog niks bij kunt voorstellen - je denkt dan gewoon dat je 't nog moet ontmoeten/leren/meemaken/er over denken hoe 't in elkaar zit.

Toegevoegd op 28-06-2009 15:09:58
Dat nee, 'dat kan niet' slaat meer op het huidige fysieke.