Hoeveel geestelijken zijn er in Nederland?

Ik vraag dat omdat ik erg schrik van de lijst van 1000 geestelijken die misbruik zouden hebben gepleegd. Vroeg me af welk percentage dit dan is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geestelijke gestoorden geestelijken zijn er in ieder geval véél te veel.....!!

Het beste antwoord

Het is moeilijk om hier een goed antwoord op te geven. De definitie van een geestelijke is niet heel helder (bijv. bij katholieken heb je niet alleen een pastoor, maar ook nonnen en paters enzo). Dan heb je natuurlijk ontelbare grotere en kleinere protestante kerken die het allemaal niet eens kunnen worden over onbeduidende details en daarom een eigen kerk wilden beginnen (al gaan ze nu soms weer 'samen op weg'). En dan zijn er natuurlijk nog de Joodse en de moslimgeestelijken.

Voor het antwoord op je vraag kijken we naar de grootste 3 in NL. Rooms katholiek, Protestant en Moslim.

De katholieke cijfers waren snel te vinden (link1). Niet altijd actueel, maar genoeg om een redelijke schatting te doen:

In 2000 waren er 1.112 actieve priesters. Op 31 december 2006 wonen in Nederland 6.464 zusters, 923 broeders en 1.602 priester-religieuzen
Dus grofweg 10.000 katholieke geestelijken.

Het aantal dominees/predikanten en ouderlingen enz is niet goed terug te vinden omdat de protestanten niet echt een eenheid vormen. Wel vond ik aantallen gelovigen per religie (link 2). Als je ervan uitgaat dat er per Nederlandse Rooms Katholieke net zo veel geestelijken zijn als er per Nederlandse Protestant is dan kun je het aantal Protestante geestelijken schatten.

Aantal RK gelovigen: 4.100.000
Aantal geestelijken per gelovige: 4.100.000 / 10.000 = 410

Aantal protestanten: 2.540.000
Als we uitgaan van 410 geestelijken per gelovige zijn er ruim 6.000 protestante geestelijken.

Op Moslims kun je dezelfde berekening toepassen:
825.000 / 410 = ongeveer 2000 imams en dergelijken.

Een redelijke inschatting van het aantal geestelijken zou dus zijn:
10.000 RK
6.000 Prot
2.000 Mosl.

Samen: 18.000 geestelijken.

Je kunt natuurlijk niet stellen als er 1.000 geestelijken worden beschuldigd dat dit 1000/18000= 5,55% van de geestelijken wordt beschuldigd van misbruik. De beschuldigingen gaan tientallen jaren terug dus ook alle geestelijken uit die tijd zou je dan moeten meetellen. Dat lijkt me helemaal onmogelijk.

Hopelijk heeft dit alles je toch een beetje inzicht/perspectief gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee.. ok.. maar niet elk geval is bekend natuurlijk... en als ik alleen de mannen zou tellen... toch een aardig hoog percentage!
Nog erger.. volgens mij ging die lijst alleen om de katholieke kerk.. en dan is het dus wel een HEEL hoog percentage!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf de jaren 50 of 60 gerekend zijn er natuurlijk vele malen meer geestelijken geweest dan de 10.000 die er momenteel zijn. elke misbruiker, ondanks de kerkelijke gezindte, is er natuurlijk 1 teveel! overigens zijn dat niet alleen mannen. er zijn ook gevallen bekend van nonnen die kinderen misbruikten helaas.