Hoe heten de boeken die niet in de Bijbel zijn opgenomen, maar wel belangrijk zijn voor christenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn niet zijn heel belangrijk.

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De apocriefen lijken me belangrijker voor niet christenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van oude proza houdt wel misschien Moolkeesje. +1 Stippel.
Kristal
13 jaar geleden
@Molkeesje.. oooh wat een lief avatartje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, lief hè?

Andere antwoorden (3)

Ze worden inderdaad apocrief of deuterocanoniek genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appocrieve boeken zul je bedoelen, deze zijn opgenomen in de nieuwe Bijbelvertaling van 2004, in de NBG vertaling van 1951 komen ze niet voor. Je kunt ze in de huidige tijd lezen als je een nieuwe Bijbelvertaling hebt of aanschaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De apocriefen. In eerste instantie zijn dit boeken die door een bepaalde groepering in de nog jonge kerk werden aangenomen, maar door de winnende tendens werden verworpen. Voorbeeld de boeken over de kindertijd van Jezus. Er zijn verschillende redenen: tegensprekend aan andere boeken, te weinig supporters, bevat zaken die niet kloppen met de officiële leer, ... De apocriefen zijn dus officieel geweigerde boeken. Daarnaast heb je nog een aantal boeken die nooit ter discussie werden voorgelegd. Ook in de koran heb je versies. De twee belangrijkste verschillen enkel in een paar zinsbouwconstructie. Toen de koran werd samengesteld (ongeveer 100 jaar na de dood van Mohammed) werden veel stukken geweigerd, vooral omdat niet iedereen er van overtuigd was dat Mohammed dit zou gezegd hebben. Je hebt dan ook nog de zgn Duivelsverzen, maar dat is dan nog een ander verhaal.