Nee, althans, niet tussen een religieus en een niet-religieus persoon , want religie is per definitie niet rationeel. Dat is verder niet verkeerd ofzo, maar het is wel een gegeven waarin je in een dergelijk gesprek rekening moet houden. Dat wat je rationeel kunt beredeneren valt niet onder reglie, en wat bij uitstek religieus is kunje niet rationeel beredeneren (want dan was het geen religie maar wetenschap).
Twee niet-religieuzen of twee religieuzen onderling kunnen met dezelfde agenda en dezelfde verwachtingen wel een rationeel gesprek voeren over sommige aspecten van religie, maar ook niet over alle, omdat het onderwerp zich daar niet voor leent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Alleen tussen diegenen die religie niet als irrationeel opvatten. Da's tegenwoordig denk ik een kleine minderheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen een beetje water bij de wijn zou doen, misschien wel.Maar het zal toch nog wel een lang gesprek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is mogelijk, zolang je maar naar elkaar luisterd en respect hebt/toont voor elkaars meningen en opvattingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer er sprake is van interesse, redelijkheid, openheid, luisteren en bovenal respect voor de ander: ja.

En dan hoef je het helemaal niet eens te zijn/worden met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Je kunt allebei aangeven waar je het wel of niet mee eens bent. Je moet alleen niet verwachten dat een atheïst en een gelovige overeenstemming zullen bereiken, ofschoon ze veel dingen toch hetzelfde zullen vinden.

Het wordt pas moeilijk als een van beide partijen een vooroordeel over de andere partij heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, rationeel is gewoon met denken, en volgens logica. De godsdiensten zijn niet gebaseerd op deze vorm. Dus is het olie met water mengen, dat lijkt te lukken, maar uiteindelijk scheidt het zich toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, net zomin als de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek dmv een opiniepeiling kunnen worden vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet, maar moet het dan?
Ik heb geen behoefte over jouw visie over het hiernamaals enz. te praten, want er is niets over te zeggen. Een hoe kan je over iets irrationeels rationeel gaan praten? Het is een hopeloze discussie, tenzij de een zijn ei kwijt wil en de andere 'Ja en amen' zegt voor de lieve vrede, of voor een andere verborgen agenda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zijn genoeg dingen die met religie te maken hebben en rationeel besproken kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, gisteren toevallig een deel van een gesprek uit Knevel & Van den Brink gevolgd. O.a. een jeugdvriendin van Anne Frank, Paul van Vliet, een katholieke priester en enkele anderen kwamen aan het woord. Ik vond het een goed gesprek. Natuurlijk zitten er altijd delen in die niet bevallen, maar het had zeker toegevoegde waarde.

Toegevoegd op 13-06-2009 13:56:00
Het ging o.a. over Geert Wilders en zijn zege in de verkiezingsstrijd. Maar er kwam nog veel meer aan bod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmogelijk... Ratio en religie zijn niet compatibel in één zin...

Ratio is reden en verstand...
religie is gevoel en overtuiging...

Anders is het als we over Zen praten, Zen is dan wel niet een religie in de strikte zin van het woord, maar dat gaat wel samen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Zolang degenen die met elkaar in gesprek zijn elkaar in hun waarde laten tenminste. Ik kan best met een niet-gelovige over het geloof praten zonder deze aan te vallen, en ik denk dat veel niet-gelovigen ook op deze manier met mij kunnen praten.
Waar het mis gaat, is als mensen elkaar willen gaan overtuigen en vinden dat een ander precies hetzelfde moet geloven als jij. Maar zo lang je daar voor oplet kan je prima een rationeel gesprek voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religie betekent: Aanbidding.
Maar aanbidding van iets hoeft niet alleen geloof in De Schepper te zijn, maar kan in alles zijn.
Sommigen geloven in de macht van bomen, beelden (soms die ze zelf gemaakt hebben) en soms , zoals de Bijbel zegt dat anderen hun buik tot hun God gemaakt hebben.
Rationeel (met rede) een gesprek voeren, kan alleen als je doelstellingen juist zijn.
Ben je op zoek naar de waarheid inzake geloof, of ben je alleen maar sceptisch en zoek je uitvluchten om niet de verantwoordelijkheden te dragen wanneer je er achter komt (zelfs in je "hart") dat er waarheid schuilt in wat je te weten komt in gesprek met anderen en je onderzoek naar waarheid en heb je je open gesteld voor de waarheid.