Welke zeden, gewoonten, enz. van (sommige) moslims zijn afkomstig uit de Koran? Zo neen, waarop baseren zij dat?

Sommige moslimvrouwen dragen boerka's of andere gezichtbedekkingen. Andere moslims vinden dat discriminatie van de vrouw. Ook zijn verschillende opvattingen bekend binnen moslimgemeenschappen over b.v. wie een echtgenoot van iemand mag uitzoeken, de acceptatie van homoseksualiteit, verder b.v. over eerwraak, ramadan, enz.enz.

13 jaar geleden
in: Religie
3.2K

Het beste antwoord

Sommigen zijn wel terug te herleiden naar de Koran, maar de meeste gewoonten en gebruiken zijn binnen de cultuur ontstaan.

Zo zie je b.v. binnen de Christelijke gemeenschap in het Midden Oosten, bijna dezelfde gewoontes en gebruiken als bij de Moslims. Dit betekent dat cultuur toch weer sterker is als religie.

Helaas worden heel veel gebruiken bedacht vanuit een politiek oogpunt. Neem b.v. de hoofddoekjes. De manier waarop je een hoofddoekje vastknoopt zegt iets over je politieke voorkeur. Veel westerlingen weten dit helemaal niet. Zij zien het hoofddoekje als een religieuze uiting. Natuurlijk zijn er mensen die vanuit hun religieuze opvattingen een hoofddoekje dragen, maar de huidige Moslim jeugd gebruikt een hoofddoek of baard puur om zich af te zetten. Het komt zelfs voor dat meisjes een hoofddoek dragen terwijl hun moeders dat nooit hebben gedaan.

De leiders van groeperingen bepalen wat de nieuwe gebruiken zijn en zij verschuilen zich helaas vaak achter religieuze teksten uit de Koran die totaal uit zijn verband wordt gerukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is echt een goeie vraag, die in feite alleen door mensen die de Koran dagelijks als hun leidraad gebruiken, beantwoord kan worden.
Het enige wat ik zeker weet, is dat vrouwenbesnijdenis nergens in de Koran is voorgeschreven. Het komt voort uit vrouwenonderdrukking en is in de cultuur ontstaan.
Ik vergelijk het wel eens met de ""kuisheidsgordels"" die hier in het westen in de Middeleeuwen werden toegepast.

Waarom die besnijdenis in deze dagen niet vanuit de moskeeen wordt bestreden is mij een raadsel. Het wordt nog steeds toegepast bij een aantal bevolkingsgroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste moslims zijn gewoon normale mensen die heel WEINIG tot niets van de Islam afweten (klinkt gek, maar is helaas realiteit) vaak zijn het ook goede mensen! De Islam daarintegen is een fascistische ideologie.

De meeste moslims passen niet alle wetten van de Islam toe, omdat ze er geen verstand van hebben of het gewoon niet willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslims baseren zich op de Koran en de Ahadith (overleveringen van de profeet).

Het feit dat er nooit overeenstemming is over religieuze regels, komt doordat mensen alles op hun eigen manier interpreteren.

En er zijn natuurlijk mensen die het niet zo nauw nemen met hun godsdienst. De islam is ook wel een godsdienst met heel veel strenge regels. Sommige mensen maken het zichzelf gemakkelijk en nemen het er van in dit leven (lekker genieten) en anderen proberen zich zo streng mogelijk aan alle regels te houden (op die manier valt er minder te genieten) en geloven dat zij beloond zullen worden hiervoor door de hemel binnen te mogen treden na de dood.
Het is maar net hoe je in het leven staat.

Maarre, neem maar van mij aan dat er over bijna alles wat je in het leven tegenkomt iets in de Koran of Ahadith geschreven staat. Over bijna alle denkbare onderwerpen valt wel wat te vinden. Maar heel veel moslims weten maar weinig over hun eigen geloof, omdat het een enorme klus is om alles te bestuderen en het is ook stevige kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, nu een moslim moet volgens de Koran sober zijn. Met andere woorden als hij/zij rijk is mag hij dat niet tonen.
Eigenlijk beslissen de moslimvrouwen ZELF ofdat ze een boerka,sluier,hoofddoek willen dragen. Ze moeten een zelfberadenheid hebben. Het is niet verplicht ,maar is aangeraden om het "schone" te bedekken.

Nu,die andere moslims zouden beter weten want het hoort eenmaal bij een of andere cultuur. Cultuur en godsdienst is echter weer iets anders.

Een echtgenoot moet iemand anders zelf kiezen en er mag eigenlijk geen tussenpersoon zitten. Moslims vinden een tussenpersoon gemakkelijker om elkaar te leren kennen en ook om Satan weg te houden. Je weet wel, de vrouw en de man zullen minder geneigd zijn elkaar te kussen of laten we zeggen voor het ergste te vrijen als de derde persoon ertussen zit!

De Islam is duidelijk over verdraagzaamheid : vrouw en man zijn gelijk. Men moet respect hebben voor elk mens ongeacht ofdat hij Ongelovig ,Jood,Christen,Boedhist,;;....... Dit is ook het geval bij homoseksualiteit.
Homo's mogen niet trouwen en dat is duidelijk.... Vrouw en man.

Dit is allemaal van in de Koran.

Maar in het praktijk faalt het keer op keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer weinig regels staan in de koran; die regels zijn dan nog meestal zo dubbelzinnig of tijd- en plaatsgebonden dat je er alle wegen mee uit kan. Veel is gebaseerd op de Hadith, dingen die de profeet zou gezegd of gedaan hebben. Probleem is enerzijds dat er geen oorspronkelijke bronnen bestaan en anderzijds zijn moslims het onderling niet eens wat tot de hadith behoort en wat verzinsel is. Tel daarna nog de lokale bijgeloven (woestijngeesten o.a. djinns worden tot de islam gerekend waar er woestijn is, elders niet). Je kunt je ook afvragen waarom iets in de koran staat. Waarom moeten rondtrekkende woestijnvolkeren niets van varkens hebben? Denk daar eens rustig over na.

Kortom, zoals in andere religies, is 100% van de wetten niet terug te brengen tot een goddelijke richtlijn. Wie diep genoeg graaft vindt steeds een aardse oorsprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een niet religieuze reden is o.a. dat in een woestijnklimaat (waar de boekgodsdiensten ontstonden) een varken helemaal niet gedijt: het is niet eens bestand tegen het klimaat.Rondtrekkende nomaden kunnen geen varkens meesleuren in hun karavaan. Varkens wroeten in de aarde en zijn dus vuil. Varkensvlees dat niet behandeld is, bewaart niet .. enzovoort.
Kortom varkensvlees is voor die volkeren helemaal niet geschikt, en dat werd in regels vastgelegd. Daar heeft een goddelijke regel niets mee te maken.